بررسی امکان تأمین مالی خودروسازان از طریق اوراق سَلَف در کمیته فقهی سازمان بورس
کد خبر: 3468908
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
مجید پیره خبر داد:

بررسی امکان تأمین مالی خودروسازان از طریق اوراق سَلَف در کمیته فقهی سازمان بورس

گروه اقتصاد: کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، دستور کار جلسه امروز کمیته فقهی این سازمان را تشریح کرد.

مجید پیره، کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح دستور کار جلسه امروز کمیته فقهی این سازمان پرداخت و گفت: جلسه امروز کمیته فقهی سازمان بورس، دو موضوع را در دستور کار دارد که موضوع اول امکان تأمین مالی خودروسازان از طریق اوراق سَلَف است.

وی ادامه داد: کمیته فقهی در جلسه قبل، گواهی خرید خودرو که یک ورقه بهادار مبتنی بر عقد شرکت بود را به تأیید رساند و در این جلسه امکان استفاده از عقد سَلَف برای تأمین مالی خودروسازان مطرح می‌شود.

پیره اظهار کرد: عقد سَلَف و عقد شرکت تفاوت‌هایی با هم دارند که یکی از مهمترین تفاوت‌های آنها لزوم تعیین قیمت نهایی تحویل خودرو در سررسید در عقد سَلَف است که این تعیین قیمت باید در ابتدای عقد سَلَف صورت بپذیرید.

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: به عبارت دیگر در صورتی‌که تأمین مالی از طریق عقد سَلَف باشد، خریدار و فروشنده در ابتدای عقد قیمت تحویل خودرو را مشخص می‌کنند ولی چنانچه تأمین مالی خودروسازان از طریق عقد شرکت باشد این امکان وجود دارد که قیمت نهایی تحویل خودرو را در موعد نهایی تعیین کنیم.

وی ادامه داد: لذا از این جهت برخی مزایا و معایت برای هردو الگو وجود دارد. در جلسه قبل، گواهی سرمایه‌گذاری خودرو که مبتنی بر عقد مشارکت بود به تأیید رسید در این جلسه بحث تأمین مالی خودروسازان از طریق عقد سَلَف بررسی می‌شود.

پیره به دستور کار دوم کمیته فقهی سازمان بورس اشاره کرد و گفت: موضوع بعدی که در دستور کار کمیته فقهی سازمان بورس قرار دارد، موضوع معیار وحدت مالکیت در اوراق مرابحه است. با توجه به اینکه کمیته فقهی در مورد اوراق مرابحه تأکید بر این داشته که فروشنده و بانی باید مستقل از هم باشند، سؤالی که مطرح شده این است که معیار این استقلال و حدود آن در کجاست؟

کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر در مورد شرکت‌هایی که درصدی از مالکیت آنها مشترک است آیا این استقلال وجود دارد یا وجود ندارد و این درصد باید به چه مقدار باشد تا عدم استقلال مشخص شود؟

پیره اظهار کرد: این موضع دومی است که در دستور کار کمیته فقهی سازمان بورس قرار دارد که تاکنون چند جلسه در مورد آن صحبت شده و هنوز جمع‌بندی نشده و مجددا در دستور کار کمیته فقهی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پیشنهاداتی برای این موضوع در جلسات کارشناسی استخراج و ارائه شده است که به کمیته فقهی ارائه می‌شود و در نهایت کمیته در رابطه با این معیار اظهار نظر خواهد کرد.

پیره در پایان گفت: جلسه کمیته فقهی سازمان بوس و اوراق بهادار برای بررسی موارد مذکور، امروز چهارشنبه، 30 دی‌ماه 94 ساعت 15:30 در محل سازمان بورس و اوارق بهادار، واقع در ونک، ابتدای خیابان ملاصدرا، شماره 13 برگزار می‌شود.

captcha