جامعه ایده‌آل با قرآن انس دارد نه اینکه فقط محفل انس داشته باشد
کد خبر: 3361285
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۷
سادات‌فاطمی:

جامعه ایده‌آل با قرآن انس دارد نه اینکه فقط محفل انس داشته باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی: صدرالحفاظ حرم مطهر رضوی گفت: جامعه ایده‌آل آن است که با قرآن، انس داشته باشد نه اینکه فقط شبی با قرآن یا محفل انس با قرآن برگزار کند.

سیدمرتضی سادات‌فاطمی، استاد و پیشکسوت قرآنی و مدیر تربیت مدرس قرآن مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، عنوان کرد: جامعه ایده‌آل، آن است که با قرآن، انس داشته باشد نه اینکه فقط شبی با قرآن یا محفل انس با قرآن داشته باشد.

تأثیرگذاری تلاوت قرآن در عامل بودن به قرآن است

سادات‌فاطمی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر تأثیرگذاری قرآن، اظهار کرد: آن قرآن تأثیرگذاری که مد نظر رهبر انقلاب است و جمع قاریان نیز بر آن تأکید دارند، قرآنی نیست که فقط خوانده شود بلکه قرآنی است که تأثیرگذار قرائت شود یعنی، هم خود قاری، خوب بفهمد و هم مردم متوجه شوند.

وی با بیان اینکه قاری قرآن که معنی قرآن را متوجه نشود، نمی‌تواند معنامحور بخواند، اظهار کرد: این موضوع، تعریفی تصنعی نیست که فرد، ادای قرائت معنا محوری را دربیاورد.

ضرورت آشنایی با تفسیر برای رسیدن به تلاوت معنامحور

عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد به ضرورت فهم قرآن و آشنایی با تفسیر اشاره و بیان کرد: باید با تفسیر قرآن، آشنا بود، زیرا از آنجا که قرآن، بطونی دارد، همیشه ظاهر قرآن معنا نمی‌شود لذا برای رسیدن به تلاوت معنامحور باید با تفسیر آشنا بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد، چند آیه از قرآن را برای توجیه کار خود می‌خوانند و معنی می‌کنند، اظهار کرد: قرآن، بسیار عمیق است؛ چه بسا افرادی که فقط به دنبال قرآن بودند و گمراه شدند مانند گروهک‌هایی که به ظاهر، قرآن را معنا می‌کنند و از یک آیه، مقصود خود را استدلال می‌کنند.

صدرالحفاظ حرم مطهر رضوی ادامه داد: این افراد متأسفانه با آیات قرآن آشنا نیستند و آنها را عمیق نفهمیدند، زیرا از مسیر اهل بیت(ع) که خداوند تعیین کرده است، ورود پیدا نکردند بنابراین، گمراه شدند.

متأسفانه بیشتر قاریان، فقط قرآن را می‌خوانند

وی به دومین آیه سوره صف «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ...، اى کسانى که ایمان آورده‌اید چرا چیزى می‌گویید که انجام نمی‌دهید ...» اشاره کرد و گفت: متأسفانه بیشتر قاریان، فقط قرآن را می‌خوانند در صورتی که باید در کنار آن، قرآن را بفهمند و عامل به قرآن باشند تا تأثیرگذار شوند.

مدیر تربیت مدرس قرآن مشهد برای این مطلب خود، مثالی را بیان کرد: مثلا سخنرانی که می‌فهمد چه می‌گوید، مخاطب را جذب می‌کند ولی اگر مطالبی را فقط حفظ کرده باشد، با فراموش کردن یک جمله، رشته کلام از دستش خارج می‌شود در صورتی که وقتی اهل عمل باشد، به یقین بر مخاطبان، تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه فردی تأثیرگذار است که عامل باشد، اظهار کرد: قرآن درباره پیامبر(ص) می‌فرماید «... آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ..، پیامبر (خدا) بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ایمان آورده است‏»، ابتدا خود پیامبر(ص) ایمان دارد، سپس، می‌فرماید «نماز بخوانید، همان‌گونه که من نماز می‌خوانم» بنابراین، قاری قرآن، باید قرآن را بفهمد در غیر این صورت، فقط چیزی حفظ کرده است و بعضی از مردم هم فقط جذب صوت او شده و تشویق می‌کنند.

برای رسیدن به جامعه ایده‌آل، فقط به محافل انس با قرآن بسنده نکنیم

سادات‌فاطمی با بیان اینکه جامعه ایده‌آل، با قرآن مأنوس است و فقط به شبی با قرآن یا محافل انس با قرآن بسنده نمی‌کند، افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر جامعه ما به جایی برسد که با قرآن مأنوس شود، بسیاری از مشکلات اجتماعی را نخواهیم داشت. از آنجا که ایشان اهل قرآن و مفسر قرآن هستند، به معنای واقعی با قرآن انس دارند و مزه آن را چشیده‌اند لذا به مردم نیز توصیه می‌کنند که این‌گونه باشند.

وی با اشاره به اینکه جامعه ایده‌آل از منظر رهبر معظم انقلاب این است که مردم، قرآن را بفهمند و با آن مأنوس باشند، اظهار کرد: حضرت آقا به بنده فرمودند «یکی از آرزوهای من این است، همان‌طور که مردم، مساجد و محافل را برای شنیدن سخنان یک منبری پر می‌کنند، قرآن را نیز آن قدر متوجه شوند که وقتی قاری قرآن، تلاوت می‌کند، مردم بفهمند که او چه می‌خواند، زیرا کلام خدا بهترین کلام است».

captcha