قداست مسجد جمکران انکارناپذیر است
کد خبر: 3323108
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

قداست مسجد جمکران انکارناپذیر است

گروه سیاسی: مفسر قرآن کریم با اشاره به تاریخچه مسجد مقدس جمکران گفت: مسجد جمکران مسئله‌ای نیست که کسی بخواهد آن را انکار کند و یا آن را افسانه بخواند، بلکه دارای ریشه‌ای تاریخی و بسیار غنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قم، آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید ظهر امروز، 13 تیرماه در دیدار با مدیران و خادمان مسجد مقدس جمکران، گفت: آیه مشهور «و نرید ان نمن...» یکی از مهمترین آیاتی است که مهدویت و موضوع ظهور را به‌خوبی تبیین کرده است.

وی افزود: در این آیه بر ظهور مصلح جهانی و قیام ایشان با لشکر مستضعفین بر علیه ظالمان جهان تاکید شده است و بیان شده که قرار نیست این دنیا همیشه در دست کافران باشد و قطعا مستضعفان و افراد نیکوکار اختیار این دنیا را در دست خواهند گرفت.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اهل سنت با اینکه کتب بسیاری در مورد ظهور دارند گفت: ایشان روایات متواتری را که از شخص رسول‌الله(ص) پیرامون موضوع مهدویت نقل شده است بیان کرده‌اند و کار بسیار زیادی در این زمینه انجام داده‌اند.

وی با تشریح چگونگی عنایت حضرت ولی عصر(عج) به حسن بن‌مثله جمکرانی گفت: بنابر نقل حاجی نوری در «جنة الماوی» وی در بیداری حضرت را در همین مکانی که امروز به مسجد مبدل شده است زیارت کردند و این امر را از ایشان و با دستورالعملی که از حضرت خضر که در محضر حضرت بود گرفته است و در آنجا مسجدی بنا کرد.

وی اظهار کرد: حضرت در این دیدار به وی گفتند که یک قطعه زمین کشاورزی تو از آن ماست و هرچه تو در آن می‌کاری ضرر می‌کنی؛ این زمین به علاوه زمینی که در اردهال از آن ماست را بردار و با آن مسجدی بساز و چنین آدابی را نیز به مردم بیاموز.

این مرجع تقلید بیان کرد: این اتفاق در 17 رمضان سال 373 رخ داد و وقتی ماجرا را به شیخ حسن الرضا عالم بزرگ قم گفت او نیز به وی گفت که شب گذشته چنین مسئله‌ای را شنیده است و با او برای ساخت مسجد همراهی کرد.

وی گفت: مسجد جمکران مسئله‌ای نیست که کسی بخواهد آن را انکار کند و یا آن را افسانه بخواند بلکه دارای یک ریشه تاریخی و بسیار غنی است؛ این مسجد به امر حضرت در بیداری به حسن مثله بنیانگذاری شده است و نه در خواب.

این مفسر قرآن اظهار کرد: خوشبختانه به رغم تمام هجماتی که بر علیه مسجد می‌شود و به رغم تبلیغات کمی هم که در این باره صورت می‌گیرد هر روز شاهد حضور جوانان و دلدادگان به این مکتب هستیم؛ خوشبختانه بیشترین زائران مسجد هم از قشر جوان هستند که مایه دلگرمی است زیرا آن‌ها در این مسجد با خدا عهد می‌بندند و با امام خویش تجدید بیعت می‌کنند.

این مرجع تقلید بیان کرد: این مسجد در گذشته‌های دور که ما جوان بودیم یک مسجد کوچک بود که حتی درب آن هم بسته بود ولی امروز می‌بینیم که 20میلیون زائر در سال به آنجا مراجعه می‌کنند؛ آداب این مسجد نیز همه‌اش اخلاص و تقوا و توحید است و در واقع عبادات وارده در جمکران عباداتی کاملا توحیدی است.

وی گفت: همه باید تلاش کنیم که پروژه‌های مرتبط با مسجد به‌خوبی انجام شود مثل دارالشفایی که به تازگی افتتاح شد و البته خداوند عنایت کرد و ما نیز سه میلیارد تومان برای انجام آن اختصاص دادیم.

وی تأکید کرد: البته همه پروژه‌های مسجد باید به خوبی انجام شود تا مردم از حضور در این مسجد احساس خوشایندتری داشته باشند.

یادآور می‌شود، در ابتدای این دیدار نیز حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیمان، تولیت مسجد جمکران در سخنانی گفت: این مسجد به رغم تلاش‌های دشمنان برای ایجاد شبهات و هجمات دشمن هر روز شاهد حضور گسترده مردم است.

وی افزود: خوشبختانه در سال گذشته بیش از 20میلیون نفر در مسجد مقدس جمکران حضور یافتند و به ذکر دعا و توسل و مناجات مشغول شدند.

رحیمیان تأکید کرد: اینکه هر ساله میلیاردها «ایاک نعبد و ایاک نستعین» از این مسجد به گوش می‌رسد واقعا دلگرم‌کننده است و باید به خاطر این نعمت خدا را شکر کرد.

captcha