نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن از رقبا و آرزو‌های خود می‌گویند
کد خبر: 3306936
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲

نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن از رقبا و آرزو‌های خود می‌گویند

گروه فعالیت‌های قرآنی: نمایندگان ایران در سی‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن که حائز رتبه‌های برتر شدند از لحظات حضور خود در این رقابت سخت و آرزوهای خود می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست تحلیلی نفرات برتر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، عصر روز گذشته، دوم خرداد با حضور اصحاب رسانه در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام محمدمهدی رجبی، نفر اول رشته حفظ کل قرآن سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و حسن دانش، برگزیده رشته قرائت این دوره در گفت‌وگویی صمیمانه با خبرنگاران از استرس‌های حضور در مسابقات تا اشتیاق ملاقات با مقام معظم رهبری گفتند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی رجبی با اشاره به اینکه نماینده‌ای از جمهوری اسلامی ایران بود که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته حفظ حضور پیدا کرد، می‌گوید: یک چنین مسابقاتی در این سطح بین‌المللی و گسترده، بدون استرس نمی‌شود و چیزی که بیشتر از همه موجب استرس ما می‌شد، این بود که به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، خطاب می‌شدم که البته خود باعث دلگرمی و در جایی هم باعث اضطراب و تشویش می‌شد که این موضوع مسئولیت ما را بیشتر می‌کرد که این مسئله بسیار سخت بود.

وی ادامه می‌دهد: برخی بچه‌ها شوخی می‌کردند که هنوز هم راه برای برگشت هست و می‌توانید انصراف بدهید که این واقعاً سخت بود که نماینده کشوری در کشور خود در مقابل دوربین‌هایی به رقابت بپردازد که می‌توانم بگویم به نوبه خود این ایام خیلی سخت گذشت.

از رجبی درباره قالب شدن استرس و نگرانی در فراموش شدن قطعه‌ای به هنگام رقابت جویا شدیم که او اینطور جواب داد: به هر حال آفت استرس، فراموشی است و امکان دارد هر لحظه احساس خطا در آن راه پیدا کند که در مرحله نیمه نهایی بیشتر از فینال بر ما سخت گذشت زیرا استرس بر روی صدایمان هم تأثیر گذاشته بود و فضا بر من غالب بود، حتی حاضرین این را متوجه شده بودند، اما فینال مصادف بود با شب میلاد امام حسین(ع) که با مدد ایشان توانستیم موفق بشویم.

رجبی می‌گوید: رقبا بسیار مسلط بودند که توانسته بودند به مسابقات بین المللی برسند از جمله حافظ نیجریه‌ای که بسیار قوی بود ولی ما توانستیم در این راه موفق شویم.

حسن دانش، برگزیده نفر اول رشته قرائت در ادامه از استرس خود در مسابقات می‌گوید: مسابقات بدون استرس نمی‌شود و با توجه به اینکه استرسی هستم، این استرس در مسابقات کشوری قرآن کریم خود را بیشتر نشان داد و بحمدالله توانستیم در مقابل قاریان مصری که بسیار قوی بودند، موفق عمل کنیم. 

کسانی که در مسابقات کشوری حاضر می‌شوند، خودشان صاحب عنوان مسابقات بین‌المللی دیگر کشورها هستند و این در حالی است که به‌عنوان نماینده کشور جمهوری اسلامی ایران انتخاب و جای پای بزرگان قرآنی گذاشته‌ایم که این به نوعی توقع ایجاد می‌کند که رتبه اول را کسب کنیم که به لطف خداوند و ائمه اطهار(ع) در این راه موفق شدیم.

از حسن دانش درخصوص دلایل انتخاب قطعه تلاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن جویا شدیم که بیان کرد: هرکسی برای کار خود ساختار خاصی دارد و از ظرفیت و توان مشخصی برخوردار است که بنده خوشبختانه در تلاوت قطعات طولانی و نفس‌گیر موفق هستم و در فینال با انتخاب قطعه‌های کوتاه تلاوت خوبی را ارائه دادم.

دانش درباره چیدمانی که برای تلاوت خود در ذهن داشت در مقایسه با اجرای روی صحنه اظهار می‌کند: تلاوت چیزی بداهه‌خوانی است که باید فضای مجلس را در‌نظر گرفت که بنده نغماتی را که به همراه بداهه‌خوانی بود در عرصه مسابقات ارائه کرده و 80 درصد از ترکیبی که در ذهن داشته را در مسابقات محقق کردم.

نفر اول رشته حفظ مسابقات بین‌المللی از رقبای خود در این عرصه جهانی یاد کرد و ادامه داد: بهترین قاری‌ها از کشور مصر در مسابقات شرکت کرده بودند که در این میان بیشترین قاری که توجهم را به خود جلب کرد، قاری پاکستانی بود که توانست بسیار خوب عمل کند.

انگیزه‌ها در شهرستان بسیار ضعیف است

حسن دانش از برگزیده شدن خود به‌عنوان نفر اول رشته تلاوت یاد ‌و تصریح کرد: همانطور که اطلاع دارید از شهر یزد در این مسابقات حضور پیدا کرده‌ام ولی باید در اینجا یادآور شوم که انگیزه و اعتماد به‌نفس در نوجوانان شهرستان بسیار پایین است که به‌منظور تغییر این فضا در مسابقات شرکت کرده و رتبه اول را هدف خود قرار دادم تا بتوانم انگیزه‌ای برای نوجوانان شهر خود باشم و فضای شهر را تغییر داده تا علاقه‌مندان بتوانند خود را در تمام عرصه‌های قرآنی محک بزنند.

برگزیده رشته تلاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به کمبودهای اساتید در استان‌ها پرداخته و خاطرنشان می‌کند: فضای استان‌ها فضای خالی از اساتید با تجربه و حرفه‌ای است که این می‌تواند مشکلاتی را برای آموزش و تربیت نوجوانان در امر قرآن‌ به‌وجود بیاورد، در حال حاضر سازمان اوقاف و امور خیریه‌ برنامه‌ای را در جهت استعدادیابی نوجوانان انجام داده است که پس از آموزش با علم روز، نوجوانان تربیت شده را به‌عنوان استاد به استان‌ها اعزام می‌کند که اساتیدی مانند وکیلی، مقدمی، ولی‌زاده و ... از پرورش یافته‌های سال‌های 1380 تا 1385 هستند‌، که امیدواریم منجمله این برنامه‌ها ‌هر چه بیشتر  مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام محمد‌مهدی رجبی در ادامه با بیان اینکه این موضوع در حوزه حفظ قرآن کریم نیز قابل مشاهد‌ه است، بیان کرد: در حوزه حفظ  قرآن کریم در طی سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که در برخی استان‌ها تمرکز اساتید و آموزش بیشتر از دیگر استان‌ها بوده است‌، که خوشبختانه سد‌ها برای پیشرفت نوجوانان علاقه‌مند شکسته شد.

تربیت حفاظ از سوی سازمان دارالقرآن

در حال حاضر یک هزار و 450 حافظ قرآن کریم در سراسر کشور داشته که موفق به کسب مدرک تخصصی از سازمان دارالقرآن هستند که این مسئله بسیار در امر پرورش استاد مهم ارزیابی می‌شود که در این راستا سازمان دارالقران طی 16 همایش استانی، اساتید را به‌منظور شاگرد‌پروری در سه درجه تشویق می‌کند که در این باره نظر دو برگزیده قرآنی را جویا شدیم.

برگزیده رتبه اول رشته حفظ در سی و دومین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در مرتبه درجه 2 حفظ قرآن کریم است، در ادامه می‌گوید: با توجه به کمبود اساتید قرآنی در رشته‌های مختلف در استان‌ها، اجرای این طرح بسیار عالی بوده و که می‌تواند بسیار مؤثر و کمک حال علاقه‌مندان خود جوش قرآنی باشد که یک چشم‌انداز و یک نوید برای کشور اسلامی است و بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، «در هر خانواده ای باید یک حافظ قرآن کریم داشته باشیم»، که جامعه از خانواده تشکیل شده که در این راستا خانواده های قرآنی خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام رجبی در ادامه با مقایسه سیستم مدرک تخصصی حفظ قرآن کریم و سیستم مسابقه‌ای بیان می‌کند: نکته مهم درمسابقات بین‌المللی، شرایط و فضا برای نفر اول است که نفر دوم این شرایط را ندارد حتی با فاصله امتیازدهی کمتر این رتبه‌ها انتخاب می‌شوند‌، ولی در  اجرای این طرح با کسب امتیاز می‌توان رتبه اول را گرفت حتی در مسابقات حوزه علمیه سراسر کشور نفر اول و دوم و سوم از گردونه حذف شده‌اند و درجه‌بندی را در‌نظر گرفتند که نکته مثبت است و اگر این فضا ایجاد شود فضای خوبی برای همگان صورت می‌گیرد.

حسن دانش در باب‌ تلاوت قرآن کریم می‌گوید: در حال حاضر قاریان به‌صورت تیپ مسابقه‌ای تلاوت را اجرا می‌کنند و که در میان قاریان مصری کمتر دیده می‌شود و برخی از قاریان ما عالی هستند که امیدواریم که این طرح‌ها بتواند مشکلات این چنینی را حل کند.

حجت‌الاسلام رجبی در ادامه بیان می‌کند: قبل از اینکه وارد عرصه حفط  قرآن کریم شوم، از کودکی علاقه به تلاوت به‌صورت تحقیق داشتم و که نوارهای کاست استاد شحات را با جان و دل گوش می‌دادم که البته به‌صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت نداشته‌ام اما با دستگاه‌های نغمات آشنا بودم که در حال حاضر نیز در جلسات ماه رمضان  به قرائت می‌پردازم.

تشویق‌هایی که باعث انس با قرآن شد

وی مهم‌ترین عامل گرایش به سمت حفظ قرآن را فضای حاکم بر خانواده عنوان کرد و گفت: فضای فکری و فعالیت‌های روزانه والدین در نقش گرفتن روحیات فرزندان بسیار مؤثر است به همین جهت ائمه اطهار‌(ع) پیوسته به یادگیری علوم قرآنی و دینی از کودکی توصیه کرده‌اند. آنها به ما آموخته‌اند که قلب یک کودک آمادگی خوبی برای پذیرش هر چیزی دارد. بنابراین ما باید بذر عشق به خدا، پیامبر‌(ص) و اهل بیت(ع) را در وجود کودکان نهادینه کنیم.

رجبی با بیان اینکه ما 4 برادر حافظ قرآن هستیم خاطرنشان کرد: در کودکی من بازی را به حفظ قرآن ترجیح می‌دادم اما به خاطر تشویق‌های خانواده همواره سعی در حفظ آیات الهی می‌کردم. من به همراه برادران و پسر دایی‌ام قرآن را حفظ کردم. بازی‌های کودکی ما به طوری بود که وقتی دور هم جمع می‌شدیم بزرگترها از ما قرآن را می‌پرسیدند و هر کس اشتباهی در حفظش بود باید جریمه می‌داد این فضا باعث می‌شد که هر کدام در حفظ قرآن مصمم‌تر باشیم.

وی با اشاره به نامه 31 امام علی(ع) در نهج‌البلاغه گفت: ایشان می‌فرمایند: «پسرم در تربیت تو تعجیل کردم قبل از اینکه قلبت مشغول امور دیگری شود». بنابراین اگر از کودکی افراد را با امور قرآنی تربیت کنیم احتمال تغییر در روش آنها و گرایش به سمت امور غیر‌‌قرآنی کاهش می‌یابد.

در ادامه دانش به نحوه ورود به عرصه قرائت اشاره و بیان کرد: من از سه سالگی همراه با مادرم که جلسه قرآن داشت با قرآن مانوس بودم فضای خانه نیز فضای قرآنی بود تا جایی که حتی به یاد دارم پدرم برای اینکه ما نمازهایمان را به موقع بخوانیم برایمان جایزه تعیین می‌کرد برای ورود به عرصه قرائت هم همین طور به طوری که می‌توانم بگویم این چنین تشویق‌هایی باعث شد من به سمت انس به سمت قرآن کریم پیش روم.

وی با اشاره به اینکه حامد شاکرنژاد قاری بین‌المللی کشورمان نیز می‌گفت تا 14 سالگی به خاطر تشویق‌های پدرم قرآن می‌خوانم، افزود: من نیز در ابتدا به خاطر تشویق‌های خانواده قرآن می‌خواندم اما کم کم این ارتباط با قرآن مرا عاشق آیات الهی کرد و انس من را ارتقا داد.

در ادامه رجبی درباره مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: خداوند در آیات 149 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرمایند: «اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید اگر از کسانى که کفر ورزیده‌‏اند اطاعت کنید شما را از عقیده‏‌تان بازمى‏‌گردانند و زیانکار خواهید شد»؛ ما به دنیا ثابت کردیم که در مذاکرات هسته‌ای صداقت داریم. مقام معظم رهبری نیز به صراحت به این نکته اشاره کردند؛ ارتباط آنها با ایران نشان داد که همان طور که رهبری فرمودند مذاکرات بهانه است و آنها می‌خواهند ما را تحقیر کنند.

وی با اشاره به سکوت کشورهای مسلمان عرب و  ظلم‌هایی که به مردم یمن روا می‌شود، افزود: خداوند در آیه 90 سوره مبارکه نحل می‌فرماید: «در حقیقت‏ خدا به دادگرى و نیکوکارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مى‏‌دهد و از کار زشت و ناپسند و ستم باز مى‏‌دارد به شما اندرز مى‌دهد، باشد که پندگیرید».

رجبی درباره شیوه حفظ قرآن کریم گفت: مهم‌ترین چیز در امر آموزش قرآن مراجعه به استاد است من در اولین جلسه‌ قرآنی که حضور یافتم روبروی ضریح امام رضا (ع) یعنی همان دارالحفاظ بود استاد کاظم گرامی از ما پرسیدند که چند سوره حفظ هستید ما هم همان سوره‌های کوچکی که بیشتر افراد حفظ بودند، خواندیم ایشان نیز در گام اول به ما گفتند برای جلسه بعد اسامی سوره‌های قرآن را به ترتیب حفظ کنید پس از آن روزانه آیاتی از قرآن را حفظ می‌کردیم.

آرزوی دیرینه‌ای که به حقیقت پیوست

رجبی به دیدار مقام معظم رهبری اشاره کرد و می‌گوید: افتخار بزرگ و آرزوی دیرینه‌ای در ذهنمان بود، هرچند روز اول رمضان جامعه قرآنی کشور به حضور آقا می‌روند و تلاوت دارند اما این دیدار چهره به چهره بسیار دلنشین و قشنگ بود و در واقع دیدار با مقام معظم رهبری و سفر حج بیشترین ترغیب بنده به کسب رتبه اول بود و قابل ذکر است که در روز دیدار با رهبری ایشان بعد از تلاوت بنده چندین بار به بنده احسن گفتند و بعد از آن درباره محل سکونت بنده سؤال کردند و بعد از اینکه گفتم مشهدی هستم لبخندی زدند و مرا تحسین کردند و همان جا از ایشان اجازه حضور پدرم که او نیز روحانی است به محضر ایشان را کسب کردم.

نفر اول رشته تلاوت مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از احساس  خود دیدار با مقام معظم رهبری می‌گوید: بنده در سال 1382 در سن 17 سالگی در محضر آقا، ‌اجرای تلاوت داشتم که در آن زمان بیشترین استرس را داشتم ولی در نزد آقا تلاوت کردن، با وجود نورانیت و ابهت این بزرگوار ‌توفیقی است که نصیب بنده شد.

تفقد ویژه رهبری به رتبه برتر قرائت

دانش در ادامه بیان می‌کند: زبانم  بند آمده بود و در محضر آقا و اساتید بزرگ خیلی باشکوه برپا بود که آقا چندین بار بنده را مورد تفقد خود قرار دادند که بسی این فضا بسیار شایسته و قشنگ بود.

حجت‌الاسلام رجبی  به فضای خانواده خود که معنوی است اشاره ‌و بیان کرد: فضای  فکری و عملی  پدر و مادر در روحیات فرزند‌ان بسیار مهم است که د‌ر این راستا پدرم همواره من که سه ساله بودم و 4 برادر و پسر دایی‌ام را در جلسات استاد عابدینی حاضر می‌کرد و وسایل قرآنی را آماده می‌کرد و به منظور محفوظات قرآنی ما رقابتی را بین ما برپا می‌کرد که این به نوعی تشویق بود.

حسن دانش نیز درباره چگونگی حضور خود ‌‌در عرصه قرآن می‌گوید: مادرم مدرس قرآن بود و همواره در جلسات قرآنی حضور پیدا می‌کرد و بنده کودک 4 ساله‌ای بودم که در کنار مادرم قرآن را آموزش ‌دیدم و همواره پدرم برای برپایی نماز اول وقت مرا مورد تشویق مالی قرار می‌داد که این زمینه‌ای شد تا در درون من قرآن رسوخ کند.

حافظ قرآن ‌از مذاکرات هسته‌ای می‌گوید

در ادامه این مراسم ‌حجت‌الاسلام رجبی درباره مذاکرات هسته‌ای بیان می‌کند: خداوند در آیات 149 سوره آل‌عمران می‌فرمایند: «اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید اگر از کسانى که کفر ورزیده‌‏اند اطاعت کنید شما را از عقیده‏‌تان بازمى‏‌گردانند و زیانکار خواهید شد»؛ ما به دنیا ثابت کرده‌ایم که در مذاکرات هسته‌ای صداقت داریم. مقام معظم رهبری نیز به صراحت به این نکته اشاره کردند؛ که مذاکرات بهانه است و دشمنان می‌خواهند تمام چیزهای شما را بگیرند.

رجبی با اشاره به جریانات یمن از سوی عربستان می‌گوید: خداوند در آیه 90 سوره نحل می‌فرماید «درحقیقت‏ خدا به دادگرى و نیکوکارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مى‏‌دهد و از کار زشت و ناپسند و ستم باز مى‏‌دارد به شما اندرز مى‌دهد، باشد که پندگیرید».

حضور استاد در کنار حافظ

رجبی  با بیان هر حافظ قرآن روزانه دو برنامه اصلی دارد بیان می‌کند: برنامه اول حفظ قرآن کریم است و دیگری تکرار که بسیار ارزشمند است که در کنار استاد باید این امر آموزش داده شود و بتوان در نزد استاد یاد گرفت.

حسن دانش نیز درخصوص یادگیری تلاوت بیان می‌کند: در تلاوت باید گوش داد و سپس سوره مناسبی را انتخاب کرد و استماع کرد و با تقلید و ضبط کردن صدای خود و مقایسه با الگو این دوره را آموزش دید.

دانش در مجالسی که در مسجد کنار دبستان تحصیلی اش بود ،تلاوت را آموزش دید در حضور استاد گندمی و اولین هدیه دریافتی نوار قرآن عبدالباسط و حوله‌ای از دست یک شهید کارگر بود که این بسیار برای من ارزشمند بود.

حسن دانش درباره برنامه آینده‌اش اظهار می‌کند: تدریس تلاوت قرآن را ادامه می‌دهم البته با کسب عنوان بین‌المللی حس می‌کنم وظایفم سنگین‌تر شده است چرا‌که مهم‌ترین هدف از کسب عنوان ایجاد انگیزه برای جوانان استانم بود.

دانش در پایان از والدین و همسرم که همیشه مشوق و پشتیبان روحی و معنوی بودند تشکر کرد و در ادامه حجت‌الاسلام رجبی نیز به نوبه خود از همسر، پدر و مادر که همیشه در عرصه بودند و حمایت کردند، تشکر کرد.

captcha