عربستان نگران گسترش نفوذ جمهوری اسلامی است/ غرب علاقه‌مند تهاجم غیرقانونی آل‌سعود
کد خبر: 3102207
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲
غلامرضا کریمی:

عربستان نگران گسترش نفوذ جمهوری اسلامی است/ غرب علاقه‌مند تهاجم غیرقانونی آل‌سعود

گروه سیاسی: دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی با اشاره به انگیزه عربستان برای حمله به یمن گفت: آل سعود تصور نزدیکی حوثی‌ها با جمهوری اسلامی ایران را برای خود یک تهدید می‌داند.

غلامرضا کریمی، دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به انگیزه‌های عربستان در تجاوز به کشور یمن اظهار کرد: واقعیت این است که به دلیل نزدیکی جغرافیایی یمن با عربستان سعودی، این دو کشور طی دهه‌های گذشته همواره روابط و قرابت زیادی با یکدیگر داشته‌اند.

استفاده انصارالله از خلأ سیاسی یمن

وی افزود: در آخرین تحولی که چند ماه گذشته صورت گرفت، منصور هادی به عنوان فرد نزدیک به آل سعود مسئولیت ریاست جمهوری یمن را بر عهده داشت که بر اثر فشارهایی که از سوی مردم و گروه انصارالله و به طور مشخص الحوثی‌ها به دولت  مرکزی وارد شد، هادی استعفا داد که پس از این اتفاق یمن دچار خلأ سیاسی شد و انصارالله از این فرصت استفاده کرد و حاکمیت را بر عهده گرفت.
این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه تبلیغاتی که صورت گرفته، در افکار عمومی اینگونه شایع شده که قرابت و رابطه نزدیکی بین حوثی‌ها و دولت ایران وجود دارد؛ بر همین اساس بحث قوت و گسترش جریان‌های شیعی مطرح شد که عربستان این مسئله را تهدید و خطری برای خود تلقی کرد، به همین دلیل بدون بهره‌گیری از ابزارهای قانونی همچون مجوز شورای امنیت اقدام کرد و مشکل عظیمی برای کشور یمن به وجود آورد.

شکست‌های متوالی سعودی‌ها در منطقه

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته رقابت شدیدی بین ایران و عربستان شکل گرفته است، گفت: تصور سعودی‌ها این است که قدرت منطقه‌ای ایران روز به روز در حال افزایش است و نفوذ گسترده‌ای جمهوری اسلامی در لبنان، عراق، سوریه و یمن برای سعودی‌ها نگران‌کننده شده است؛ از سوی دیگر تمامی تلاش‌هایی که عربستان در طول یک دهه گذشته مبنی بر تقویت گروه‌های سیاسی در کشورهای مختلف انجام داده بود، قرین به شکست شد، لذا امروز آنها به دنبال آن هستند که مانع نفوذ احتمالی جمهوری اسلامی به یمن شوند.
دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اوضاع کنونی یمن گفت: جریان انصارالله با همکاری ارتش تقریباً اکثر استان‌های این کشور را در اختیار گرفته است این در حالی است که آل سعودی در یک عملیات غیر منطقی حملات نظامی هوایی را بر علیه یمن شروع کرده و بر خلاف تمامی قواعد و اصول بین‌المللی دست به کشتار کودکان، زنان و افراد بی‌گناه زده است.

اقدامات سعودی‌ها، مطلوب صهیونیست‌ها

کریمی ادامه داد: زیرساخت‌های کشور یمن در این حملات آسیب دیده است در حالی‌که یمن کشور فقیری است و زیرساخت‌های خود را به سختی فراهم کرده است؛ سعودی‌ها به عنوان یک کشور مسلمان به جای اینکه در جهت تقویت جریان اسلام و کشورهای اسلامی حرکت کنند، همسو با جریان‌های صهیونیستی و استکباری ضمن کشتار مسلمانان در یمن، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های کشور یمن را مورد تهاجم قرار دادند تا مبادا جریانی که تصور می‌کنند مخالف آنهاست، در این کشور حاکم شود.
این کارشناس مسائل بین‌المللی با تأکید بر اراده انصارالله بر کاهش تنش‌ها و برخوردهای نظامی بین یمن و عربستان و نیروهای ائتلافی گفت: علی‌رغم اینکه حدود 10 روز از تهاجم نظامی عربستان به یمن می‌گذرد اما هیچ‌گونه واکنش جدی از سوی انصارالله که منجر به گسترش بحران و خشونت شود صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: آنها موفق شدند شهر عدن را که محل استقرار دولت منصور هادی بود، به تصرف درآورند اما هیچ نشانه‌ای از آنکه بخواهند در منطقه باب‌المندب و یا مرزهای عربستان ناامنی ایجاد کنند، دیده نشده است چرا که این کار برادرکشی تلقی شده و به‌نوعی به تضعیف جریان وحدت اسلامی می‌انجامد؛ یعنی همان‌چیزی که مطلوب صهیونیست‌ها و دولت‌های استکباری است.

تلاش جمهوری اسلامی برای کاهش تنش‌ها
کریمی با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل تنش میان عربستان و یمن گفت: قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان نیز سفرهایی به کشورهای مختلف داشتند تا بتوانند در مسیر کاهش تنش‌ها حرکت کنند و زمینه خاتمه تهاجم نظامی را فراهم کنند تا مسائل و مشکلات جهان اسلام افزایش پیدا نکند.

احتمال تجزیه یمن فعلاً منتفی است

دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران در مورد هدف نهایی آل سعود از حمله به یمن و احتمال تجزیه یمن در اثر این تجاوز نظامی گفت: در ابتدا که منصور هادی از یمن خارج نشده بود، شائبه دو تکه شدن یمن وجود داشت اما با توجه به اینکه انصارالله و ارتش یمن بر استان‌های پرجمعیت تسلط کاملی پیدا کرده و تنها دو سه استان شرقی که عمدتاً مناطق بیابانی و کم‌جمعیت در دست القاعده است، فعلاً تصور تقسیم یمن منتفی است.

هشدار تحلیل‌گران به آل سعودی در مورد حمله زمینی به یمن

وی ادامه داد: آل سعود به دنبال آن است که انصارالله و جریان جدیدی که در یمن شکل گرفته و اختیار حاکمیت سیاسی را در دست دارد از بین ببرد و دولت متمایل و طرفدار سعودی را روی کار بیاورد؛ این مسئله امکان‌پذدیر نیست مگر اینکه حمله مستقیم نظامی و عملیات زمینی شروع شود در حالی‌که تمامی تحلیل‌گران سیاسی به عربستان هشدار داده‌اند که عربستان نباید وارد عملیات زمینی شود چرا که به هر حال شکست نیروهای ائتلاف در هرگونه عملیات زمینی در یمن قابل پیش‌بینی است.
کریمی تصریح کرد: فرایند بسیار سختی شکل گرفته که به نظر نمی‌رسد دولت سعودی و همپیمانانش بتوانند در کوتاه‌مدت اقدام ویژه‌ای در یمن انجام دهند که منجر به تضعیف جریان انصارالله و ارتش یمن شود.

غرب حامی حملات نظامی آل سعود به یمن

دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران در پایان به تلاش‌ها برای اعمال آتش‌بس میان طرف‌های مناقشه در شورای امنیت سازمان ملل گفت: دولت روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس تهیه کرد اما به دلیل اختلافاتی که بین اعضای شورای امنیت وجود داشت عملاً زمینه بررسی این پیش‌نویس فراهم نشد.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کشورهای غربی علاقه‌مند هستند که تهاجم غیر قانونی سعودی‌ها علیه یمن ادامه پیدا کند تا جریان انصارالله تضعیف شود تا زمینه برای روی کار آمدن دولتی متمایل به غرب و سعودی‌ها در یمن فراهم شود.
کریمی تأکید کرد: مسلماً گذشت زمان و روشن شدن افکار عمومی جهانی موج حملات انتقادها را علیه تهاجم نظامی عربستان به یمن در سطح بین‌المللی گسترش خواهد داد بنابراین انتظار می‌رود که در طول روزهای آینده با توجه به حجم کشتارها و خشونت‌هایی که دولت سعودی علیه مردم بیگناه و کودکان و زنان یمنی انجام داده، زمینه را برای یافتن راه حلی که منجر به توقف خشونت‌هات توسط سعودی‌ها شود، فراهم کند.

captcha