ارتقای کیفی آثار جشنواره فجر، نتیجه واگذاری رشته‌های تجسمی به انجمن‌ها بود
کد خبر: 2945725
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
بیژن صیفوری:

ارتقای کیفی آثار جشنواره فجر، نتیجه واگذاری رشته‌های تجسمی به انجمن‌ها بود

گروه هنر: واگذاری مدیریت هر یک از بخش‌های جشنواره «تجسمی فجر» به انجمن‌های تخصصی و جامعه هنری موجب شد که حداقل در آثار نمایشگاهی این دوره از جشنواره با آثاری مواجه شویم که از نظر کیفیت تکنیکی و هنری در سطح بالاتری قرار داشته باشند و آثار بی‌کیفیت اجازه حضور پیدا نکنند.

بیژن صیفوری، هنرمند گرافیست و عکاس ایرانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به واگذاری بخش‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر به انجمن‌های تخصصی گفت: این امر، کیفیت آثار نمایشگاهی را ارتقاء بخشیده بود و نتیجه اینکه نمایشگاه قابل تأملی از رشته‌های گوناگون هنرهای دیداری حاصل آمد و موجب شد جشنواره در شرایط حرفه‌ای نسبتاً قابل قبولی برگزار شود.
وی ادامه داد: بین غیررقابتی شدن جشنواره و حضور هنرمندان حرفه‌ای تجسمی در آن ارتباط مستقیمی نمی‌بینم؛ اگر جشنواره‌ یا نمایشگاهی رقابتی هم باشد، من به عنوان یک هنرمند حرفه‌ای در بخش غیررقابتی و خارج از مسابقه شرکت خواهم کرد، همان طور که در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های سالیان پیش چنین کردم، به گمانم فضای رقابت و جایزه و مسابقه را باید به جوانترها سپرد؛ چرا که برای آنان جذاب‌تر است.

با غیررقابتی شدن جشنواره «تجسمی فجر» موافق هستم

صیفوری افزود: با غیررقابتی شدن جشنواره «تجسمی فجر» موافق هستم؛ چرا که تجربه‌ این سال‌ها نشان داده که نمایشگاه‌ها و رویدادهای بخشنامه‌ای، تنها کمیت را بالا برده و به کیفیت هنرهای دیداری ایران لطمه زده است؛ با تجربه‌ای که در داوری رویدادهای معاصر هنرهای دیداری دارم، می‌دانم که آثار بدل و کم‌ارزش، تنها برای شرکت در رقابت و بردن جایزه، تولید شده و همزمان برای چند نمایشگاه و مسابقه فرستاده می‌شوند.
این هنرمند پیشکسوت که تندیس طوبای زرین را در اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر دریافت کرد، با اشاره به اینکه رقابتی شدن عرصه هنرهای تجسمی و دریافت تندیس و جایزه در این فضا، نه‌تنها پیش‌برنده نیست، بلکه بازدارنده هم می‌تواند باشد، تصریح کرد: در عرصه‌های جهانی و رویدادها و نمایشگاه‌های خارجی می‌بینیم که برگزارکنندگان مدت‌هاست که فراخوان، رقابت و جایزه را فراموش کرده‌اند و با شیوه‌های نو در برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌گردانی و انتخاب هنرمندان، به دنبال آن هستند که آخرین دستاوردهای رشته‌های گوناگون هنرهای دیداری را از سراسر دنیا گرد آورند و به نمایش بگذارند.

عشق به هنر و حرکت به سوی کمال باید در هنرمند انگیزه ایجاد کند

وی که سابقه داوری جشنواره «تجسمی فجر» و همچنین مسابقات و جشنواره‌های خارجی و بین‌المللی را در کارنامه‌ حرفه‌ای خود دارد، ادامه داد: اساساً معتقد هستم اگر در جامعه هنری، هنرمندی برای برگزیده شدن و جایزه اثری را خلق کند، کارش اصیل نیست؛ انگیزش هنرمند اصیل، بیش و پیش از هر چیز عشق به هنر و کشش به سوی کمال در کارش است.
صیفوری گفت: با این وجود حتی اگر قرار بر رقابت و دادن جایزه باشد، این جایزه باید چشمگیر بوده و داوری براساس حاصل زندگی هنری هنرمند و دستاورد تلاش سالیان صورت گیرد، هر چند که رویدادهای هنری‌ در جهان وجود دارند که روند پذیرفته شدن و شرکت در آنها آن چنان حرفه‌ای و درست است که بدون رقابت و جایزه هم هنرمندان با اشتیاق فراوان در آن شرکت می‌کنند و صرف پذیرفته‌ شدن در آن نیز برایشان باارزش است.
وی تأکید کرد: برای پیشرفت هنرهای دیداری، به جایزه و مقام نیازی نیست. داوری و ارزش‌گذاری‌ به‌ هر حال از نگاه و سلیقه‌ نسبی انسانی برمی‌آید و به همین دلیل مقایسه‌ هنر هنرمندان با همدیگر امری بسیار نسبی است. اگر هنرمند کار خود را با پشتکار و مهارت پی‌ بگیرد تأثیرگذار خواهد بود و در عرصه‌های گوناگون هنری خواهد درخشید. بسیاری از هنرمندان و استادان نامدار ایرانی هیچ‌گاه جایزه‌ای نگرفتند و تشویقی نشدند و مقامی از کسی نگرفتند؛ چرا که آنان تنها حاصل سال‌ها کار خستگی‌ناپذیرشان را برداشت کرده‌اند و به بزرگی رسیده‌اند.
این هنرمند گرافیست در پایان گفت: به نظرم پیشنهادی که در اختتامیه برای برگزاری بخش دانشجویی در جشنواره سال آینده مطرح شد، می‌تواند به فضای هنر دانشجویی کمک کند و مهمتر این‌ که به امر آموزش که نیاز اصلی هنرهای دیداری ایران است، بپردازد.

captcha