تمرکز بر ارائه تفاسیر اجتماعی قرآن در مقابله با چالش‌های جهان اسلام
کد خبر: 2860701
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
بانوی اندیشمند پاکستانی عنوان کرد:

تمرکز بر ارائه تفاسیر اجتماعی قرآن در مقابله با چالش‌های جهان اسلام

گروه بین‌الملل: در شرایط کنونی که جهان اسلام با چالش شکل‌گیری گروه‌های تکفیری و جنایات آنان زیر پرچم دروغین اسلام مواجه است، ارائه تفاسیر اجتماعی از قرآن کریم بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

«سیده وجیهه زهرا نقوی»، مدیر حوزه علمیه جامعة الخدیجه الکبری، مدیرمسئول نشریه «پیام زینب» و رئیس بنیاد رفاهی بانوان «منهاج اهل البیت(ع)» پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) عنوان کرد: به طور کلی اگر به ارائه تفسیر اجتماعی بیشتر توجه بشود چون راه حل واحد همانا در آغوش قرآن آمدن است، مشکلات راحت‌تر حل خواهند شد.
وی افزود: قرآن می‌فرماید «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا». اگر شبکه‌ای از علمای مذاهب مختلف با هم بنشینند و روی تفاسیر اجتماعی کار کنند، مشکلات زیادی حل خواهد شد. آنطور که باید بر روی تفسیر اجتماعی قرآن که در حقیقت پرداختن به مفاهیم اجتماعی بیان شده در قرآن و حل مشکلات هر عصر با تبعیت از این آیات و پاسخ به شبهات و اشکالات نسبت به قرآن و اسلام است، کار نشده است.
مدیر حوزه علمیه الخدیجه الکبری گفت: ما مسلمانان قرآن واحد داریم لذا مفسران در مذاهب مختلف نیز باید از آیات مشابهی که در قرآن کریم وجود دارد؛ دیدگاه‌های واحدی ارائه داده و بر روی آن اتفاق نظر داشته باشند.
وی افزود: بر روی مفاهیم اسلامی هیچ کس اختلاف ندارد ولی بر روی مصداق‌ها اختلافات وجود دارد که آن‌ هم به دلیل آن است که تفسیرهای متعددی انجام می‌شود، یعنی مفسران غالباً با در نظر گرفتن شرایط خود، مذهب خود و منطقه خود نظریات مختلفی ارائه می‌دهند.
مدیرمسئول نشریه پیام زینب در بخش دیگر سخنان خود به نقش مهم بانوان مسلمان اشاره کرد و گفت: بانوان اساس اجتماع هستند. زن مظهر عاطفه است و چون نقش مهم مادری را بر عهده دارد، در صورت آگاهی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر اجتماع داشته باشد.
این اندیشمند پاکستانی ادامه داد: بانوان مسلمان موظفند که معلومات خود را بالا ببرند. هرچقدر که سطح شناخت بانوان بالاتر رود در خانواده و در اجتماع می‌توانند تأثیر مثبت‌تری داشته باشند. آن‌ها باید از لحاظ معرفت، بصیرت و علوم بر روی خود کار کنند.
سیده وجیهه زهرا نقوی عنوان کرد: متأسفانه در پاکستان بانوان کمبود علمی دارند البته اخیراً آن‌ها توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف وارد فعالیت شوند و امید می‌رود که در آینده بتوانیم زنان فعال‌تری داشته باشیم.
وی در ادامه در مورد علت گرایش برخی جوانان به گروه‌های تکفیری گفت: دشمن نقاط ضعف ما را شناسایی و از آن برای ضربه زدن استفاده می‌کنند. گروه‌های تکفیری به دروغ صحبت از ایثار، صحبت از برادری، شهادت و این شعارهای خوب می‌کنند و جوان‌ها گمراه می‌شوند. ضرورتی است که ماهیت این گروه‌ها و معانی حقیقی آموزه‌های اسلام به مسلمانان و غیرمسلمانان آموزش داده شود.
نقوی در پایان عنوان کرد: صحبت‌ها زیاد است، صحبت‌های کلان، علمی، تئوری‌ها و نظریه‌پردازی ولی در عرصه عملی می‌بینیم که کم کاری شده است. جوان‌ها امروز سرعت‌طلب هستند. می‌خواهند زود نتیجه را ببینند. متأسفانه از طرف گروه‌های مذهبی این نیاز پاسخ گفته نشده تا جوان‌ها جذب شوند. نوشتن یک مقاله، کتاب و انجام پژوهش‌ها خوب است اما تا آن زمان افکار یک جوان ممکن است توسط دشمن ربوده شده باشد.

captcha