مؤسسات آموزش عالی غیردولتی کشور، سرانه فرهنگی ندارند
کد خبر: 2770254
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱

مؤسسات آموزش عالی غیردولتی کشور، سرانه فرهنگی ندارند

گروه اندیشه: رئیس شورای هماهنگی مؤسسات غیرانتفاعی منطقه سه کشور در خصوص عدم تعیین سرانه فرهنگی برای مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، گفت: دولت و دانشگاه‌های دولتی نباید این مؤسسات را رقیب خود بدانند، بلکه این مؤسسات می‌توانند یار و یاور آنها نیز باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، جابر صادقی، رئیس شورای هماهنگی مؤسسات غیرانتفاعی منطقه سه کشور ظهر امروز، 7 بهمن در جلسه شورای مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیردولتی منطقه سه کشور که در مؤسسه آموزش عالی روزبه زنجان برگزار شد، با اشاره به این‌که در حال حاضر 363 مؤسسه غیر انتفاعی آموزش عالی در کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: متأسفانه به دلیل بی‌تدبیری‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده است، 286 مؤسسه آموزش عالی پس از سال 84 در کشور ایجاد شده‌اند که رقم بالایی است.
وی افزود: در حال حاضر روند رشد تعداد مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی در کشور متوقف شده است ولی در عمل گاهی شاهد ایجاد مؤسسات جدید نیز در بخش‌هایی از کشور هستیم.
رئیس شورای هماهنگی مؤسسات غیرانتفاعی منطقه سه کشور با اشاره به این‌‌که در حال حاضر 439 هزار دانشجو تحت پوشش آموزش‌های مؤسسات آموزش عالی کشور قرار دارند، ابراز کرد: بر اساس آماری که در دولت گذشته از سوی وزارت علوم اعلام شد، سرانه هر دانشجو در مقطع تحصیلی کارشناسی پیوسته برای دولت، 100 میلیون تومان است که با احتساب این رقم، سهم عظیمی از سرانه مالی کشور توسط مؤسسات آموزش عالی کشور در حال تأمین است.

39 مؤسسه آموزش عالی در منطقه سه کشور فعالیت می‌کنند
صادقی با بیان این که منطقه سه کشور در تقسیم‌بندی اتحادیه مؤسسات آموزش عالی غیردولتی کشور، شامل 5 استان زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، کردستان و آذربایجان غربی است، تصریح کرد: این منطقه در مجموع 39 مؤسسه را شامل می‌شود.
وی، استان مازندران را دارای بیشترین تعداد مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی دانست و اظهار کرد: سرریز جمعیت مازاد دانشجویی از تهران به استان‌هایی همچون مازندران و همچنین کمبود حمایت در مناطقی همچون منطقه سه، سبب شده است تا تعداد مؤسسات این منطقه نزدیک به میانگین کشوری باشد.
این مقام مسئول با تأکید بر این‌که باید از ظرفیتی که مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی در جهت گردهم آوردن سرمایه‌های علمی کشور ایجاد کرده‌اند، استفاده شود، عنوان کرد: این تجربه و علم باید در خدمت علم و فرهنگ جامعه قرار گرفته و از آن حمایت شود، نه این‌که اجازه بدهیم تا دانشجویان و سرمایه‌های علمی کشور در دانشگاه‌های خارجی ادامه تحصیل دهند و بخشی از سرمایه‌های ملی را نیز از کشور خارج کنند.

لزوم رعایت عدالت در عرصه رقابت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی کشور
رئیس دانشگاه غیرانتفاعی سراج تبریز در خصوص نبود سرانه فرهنگی و عدم تعیین آن برای مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، خاطرنشان کرد: دولت و دانشگاه‌های دولتی نباید این مؤسسات را رقیب خود بدانند، بلکه این مؤسسات می‌توانند یار و یاور دانشگاه‌های دولتی نیز باشند.
صادقی با اشاره به این که روند واگذاری امور به بخش خصوصی در رویکرد ریاست جمهوری امری مطلوب است، ادامه داد: این تفکر و اندیشه صحیح باید از سوی مسئولان کشور نیز مرحله بروز و ظهور برسد و در شرایطی که طبق آمار سازمان سنجش، مؤسسات آموزش عالی غریدولتی، دومین رتبه را پس از دانشگاه‌های دولتی در قبولی کارشناسی ارشد و دکترا دارند، باید نگاهی عادلانه در عرصه رقابت نسبت به این مراکز داشت.
وی تأکید کرد: ما مخالف توسعه مراکز آموزش عالی کشور نیستیم، بلکه درخواست ایجاد فضای رقابت عادلانه در بین این مراکز را داریم.
رئیس شورای هماهنگی مؤسسات غیرانتفاعی منطقه سه کشور با اشاره به دغدغه‌مندی مسئولان وزارت علوم در دولت یازدهم برای ایجاد عرصه رقابت عادلانه با حضور مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، تصریح کرد: در حال حاضر نمایندگانی از این اتحادیه در سه کارگروه وزارت علوم شرکت می‌کنند و تعامل خوبی نیز ایجاد شده است.

لزوم هدایت جریان رقابت عادلانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی
در ادامه این جلسه، کاظم محمد، عضو هیئت مؤسس مؤسسه آموزش عالی روزبه زنجان با تأکید بر این‌که دولت برای هدایت جریان رقابت دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی کشور باید تلاش کند، ابراز کرد: برگزاری آزمون جامع در بین دانشجویان هر رشته برای تشخیص کیفیت آموزشی، این عرصه عادلانه را ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: دولت باید کیفیت بالاتری از آموزش‌ها را از مؤسسات و دانشگاه‌ها مطالبه کند و این عرصه را به صورت عادلانه رقابتی کند.
مسعود کریملو، رئیس مؤسسه آموزش عالی روزبه زنجان با اشاره به این‌که فارغ‌التحصیلان این مؤسسه راحت‌تر از سایرین وارد بازار کار می‌شوند، گفت: از جمله افتخارات علمی این مؤسسه، کسب رتبه‌های برتر در مسابقات رباتیک و جشنواره خوارزمی است.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های «قرآن در آئینه تصویر» توسط این مؤسسه در زنجان، اظهار کرد: برای مهجوریت‌زدایی از قرآن در بین دانشجویان و به نوعی آشتی دادن بخشی از قشر جوان کشور با مفاهیم والای این کتاب آسمانی، این جشنواره به صورت متوالی در دو سال برگزار شد و در سال دوم حتی از کشور عراق نیز شرکت‌کنندگانی در این جشنواره حضور یافتند.
رئیس مؤسسه آموزش عالی روزبه زنجان تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در راستای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان کنونی انجام شده است، برگزاری جلسات درس معارف اسلامی در منزل جانبازان دفاع مقدس است که تأثیر ویژه‌ای در بین دانشجویان داشته است.
در ادامه این جلسه، حسن داج، رئیس دانشگاه غیردولتی رشدیه تبریز با تأکید بر این‌که جای یک نهاد هماهنگ‌کننده در بین مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور خالی است، اظهار کرد: این مراکز همگی به دلیل وجود نیاز آموزشی در کشور ایجاد شده‌اند، اما یک نهاد سیاست‌گذاری باید برای هدایت آنها ایجاد شود.
وی در پایان یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور دیده می‌شود، عدم بومی‌گزینی رشته‌های دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف است که باید رفع شود.

captcha