ثبت معنوی تعزیه سیار بازار اراک در آثار فرهنگی کشور
کد خبر: 1470399
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰

ثبت معنوی تعزیه سیار بازار اراک در آثار فرهنگی کشور

گروه هنر: مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از ثبت معنوی تعزیه بازار اراک از سوی میراث فرهنگی کشور خبر داد.

سیدمحمدحسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: تعزیه سیار بازار برای دومین سال متوالی در بازار تاریخی شهر اراک برگزار می‌شود.

وی افزود: تعزیه سیار بازار اراک با حضور 30 گروه تعزیه‌خوان و برای دومین سال متوالی در بازار تاریخی اراک در ایام محرم و صفر اجرا می‌شود.

حسینی تصریح کرد: در این مراسم تعزیه 30 گروه تعزیه‌خوان در قالب سه مجلس تعزیه با عنوان سوگواره تعزیه‌داران محله قلعه به اجرای تعزیه‌خوانی می‌پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان، ادامه داد: تعزیه سیار بازار اراک تا سال 42 به طور جدی برگزار می‌شد، اما بعد از سال 42 به دلیل جلوگیری از عزاداری‌های محرم و شرایط سیاسی حاکم بر جامعه اجرای آن متوقف شد و پس از پیروزی انقلاب با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته این تعزیه در سال‌های 59 تا 61 دوباره از سر گرفته شد، اما این بار به دلیل ایجاد مشکلات برای برخی کسبه بازار برگزار نشد تا اینکه با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته برای نخستین بار موفق به برگزاری آن شدیم و امسال نیز برای دومین سال متوالی شاهد برگزاری این تعزیه بودیم.

حسینی با بیان اینکه تعزیه سیار بازار اراک از سوی میراث فرهنگی کشور به‌عنوان یک اثر معنوی به ثبت رسیده است، ادامه داد: سال گذشته این آیین سنتی مذهبی با حضور تعزیه‌داران به سبک و سیاق گذشته احیا شد که امسال نیز این آیین را برگزار کردیم.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه تعزیه بازار اراک اصیل‌ترین نوع اجرای تعزیه در این شهر است، خاطرنشان کرد: در گذشته‌های دور تعزیه سیار بازار اراک توسط هیئت‌ها و گروه‌های تعزیه دو محله بزرگ اراک قلعه و حصار اجرا می‌شده است و از مراسم‌ سنتی بوده که قدمت دیرینه دارد و زبانزد سراسر کشور بوده است.

captcha