شناخت فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام نیازمند درک اهداف خلقت است
کد خبر: 1460129
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
حجت‌الاسلام صدیقی:

شناخت فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام نیازمند درک اهداف خلقت است

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اگر بخواهیم فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام را بشناسیم ابتدا باید به اهداف خلقت پی ببریم، گفت: ما در خلفت خودمان مختار نبوده ایم لذا تنها راه پی بردن به این موضوع توجه به قرآن کریم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران صبح امروز، 22 مهرماه در چهارمین دوره آموزشی سراسری سرگروه‌های شجره طیبه حلقه‌های صالحین بسیج رسانه ملی که در هتل نخل مشهد برگزار شد، با بیان اینکه اگر بخواهیم فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام را بشناسیم ابتدا باید به اهداف خلقت پی ببریم، گفت: ما در خلفت خودمان مختار نبوده‌ایم؛ لذا تنها راه پی بردن به این موضوع توجه به قرآن کریم است.

وی نخستین مرحله این شناخت را امتحان شدن دانست و افزود: امتحان یکی از اهداف حکمتهاست و همان طور که در آیات 286 سوره مبارکه بقره و هفتم سوره طلاق آمده است خداوند متعال تا توانی را به فردی ندهد از او در قبال آن بازخواست نخواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران درباره فواید امتحان کردن گفت: این امر موجب پویایی افراد شده و باعث می شود آنها خود را بشناسند و جایگاهشان را در جامعه پیدا کنند، علاوه بر این، امتحان کردن باعث کیفیت بخشی به کار انسان نیز می شود چرا که در امتحان هم ریزش و هم رویش وجود دارد اما خدای متعال رویش ها را بیشتر از ریزش ها مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) از تمام فرصت برای امامت امام علی(ع) استفاده کردند، اظهار کرد: ایشان نگران ابلاغ پیام امامت حضرت علی(ع) بودند، بنابراین خداوند به ایشان قوت قلب داد و در دل ایشان ایجاد آرامش کرد.

حجت‌الاسلام صدیقی در ادامه افزود: اگر کسی برای کاری تربیت نشده باشد و مسئولیتی را بپذیرد، به خصوص کارهای مدیریتی و حساس معنوی، این کارش مورد رضای خداوند قرار نمی گیرد.

وی هدف دوم خداوند از خلقت را عبودیت دانست و ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم در آیه 56 سوره ذاریات می‌فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ، و جن و انس را نیافریدم جز براى آنکه مرا بپرستند»، در اینجا مقصود از بندگی به معنای مصطلح آن نیست بلکه در این زمینه امام صادق(ع) می‌فرمایند: «پیشانی افراد و طول رکوع و سجود آنها را معیار عبادت قرار ندهید بلکه در این زمینه مهم ترین معیار، راستی در سخن و حفظ امانت است».

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: اگر امروز که جنگ نر‌م از طریق ماهواره ها و سایر ابزار ارتباطی به وسیله دشمنان به منازل ما وارد شده و باعث بی‌عفتی برخی از زنان و دختران شده است، فردی نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشد و بگوید که بنده عبادت خود را دارم و به این مسائل کاری ندارم، این معیار بندگی و عبادت نیست زیرا شهید مظلوم آیت الله دکتر سیدمحمد بهشتی فرمود: «در اسلام عبارت به من چه و به تو چه جایی ندارد».

حجت‌الاسلام صدیقی در خصوص آزادی ماهواره‌ها، شبکه‌های اجتماعی و باز کردن‌ آن‌ها به بهانه ارتباط با دنیا گفت: بر اساس آیات قرآن حکومت اسلامی وظیفه‌اش اقامه نماز، توجه به پابرهنگان و امر به معروف و نهی از منکر است؛ لذا هیچ کانون فسادی نباید جرأت فساد در حکومت داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران، وجود افراد غرب گرا را سبب زیان جامعه دانست و بیان کرد: بر اساس فرموده امام خمینی(ره) «حفظ نظام از اوجب واجبات است» نمی‌توان با وجود افراد غرب گرا در جامعه انتظار مدارس و دانشگاه سالم را داشت.

حجت‌الاسلام صدیقی در خصوص عبادت واقعی گفت: عبادت واقعی آن است که در چارچوب نیت خداوند باشد بر همین اساس بندگی به معنی ایجاد اقتدار برای نظام دینی است لذا اگر کسی برترین ایثار و بندگی را داشته باشد اما خود را در چارچوب قانون نداند از طاغوتیان است.

captcha