ضرورت بررسی راهکارهای تحقق امر به معروف در دانشگاه‌ها
کد خبر: 1410603
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹

ضرورت بررسی راهکارهای تحقق امر به معروف در دانشگاه‌ها

گروه اجتماعی: راهکارهای تحقق و توسعه امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها را باید مورد بررسی قرار داد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حیدر ظهرابی، معاون ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و مسئول طرح تذکر‌السانی در گفت‌و‌گو با خبرگزار ی بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: راهکارهای تحقق و توسعه امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها را باید مورد بررسی قرار داد تا بتوانیم اجرای این فریضه مهم را در دانشگاه‌ها اجرایی و به سطح جامعه بسط دهیم.

وی افزود: دانشگاه سالم، دانشگاهی است که در آن زمینه رشد و تعالی به سوی کمال فراهم شده باشد و یکی از این زمینه‌ها وجود محیطی پاک و عاری از آلودگی‌ها است که با نظارت درست و اجرای اصل امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌ها تحقق خواهد یافت.

مسئول طرح تذکر‌السانی ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر با اشاره به جایگاه رفیع و مقدس فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: ضروری است مراکز دانشگاهی و سایر مراکز آموزشی پرچمدار اشاعه و تبیین فرهنگ متعالی فریضه امر به معروف و نهی از منکر در تمامی بخش‌های جامعه باشند.

کرامت انسانی و اخلاق اسلامی ضامن تداوم سلامت رفتاری

حجت‌الاسلام ظهرابی حفظ کرامت انسانی و اخلاق اسلامی در کلیات زندگی فردی و اجتماعی را ضامن تداوم سلامت رفتاری و فکری مردم و نیز عامل اصلی حیات حقیقی جامعه برشمرد و تصریح کرد: در کشور اسلامی همه باید بر اساس وظیفه شرعی و دینی خود نقش تأثیرگذاری را در استقرار نظام متعالی امر به معروف و نهی از منکر ایفا کنند و دانشگاهیان به عنوان قشر فرهیخته باید راه‌های احیای این فریضه را در جامعه شناسایی و آن را گسترش دهند.

نظارت همگانی در مراکز دانشگاهی و آموزشی

مسئول طرح تذکر‌السانی ابراز کرد: نظارت همگانی و احیای اصل امر به معروف و نهی از منکر در مراکز دانشگاهی و آموزشی، روشی است‌ که می‌تواند جلوی انحرافات را گرفته و محیطی سالم را برای دانشجویان به ارمغان آورد و در راستای تحقق این اصل مهم اسلامی همه اقشار جامعه باید با همت و تلاشی‌ مضاعف موجبات نهادینه شدن این اصل مهم اسلامی را در همه ابعاد، خصوصا دانشگاه‌ها فراهم کنند.

شروط لازم برای نتیجه‌گیری واقع بینانه

حجت‌الاسلام ظهرابی با دعوت از گروه‌های مختلف دانشگاهیان و نیز فعالان تشکل‌های مردم نهاد، برای ورود به مسیر فرهنگ‌سازی و اجرای الزامات این فریضه الهی تاکید کرد: حفظ اخلاق نیکو یکی از شروط لازم برای نتیجه‌گیری واقع بینانه در مسیر استقرار این فرضیه متعالی محسوب می‌شود که باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشت و جامعه دانشگاهی می‌توانند در این مسیر پیشرو بوده و دیگر اقشار جامع را به این فریضه دعوت کنند.

اصول  اخلاقی سکوی پرتاپ افراد به اوج درجات معنوی

وی ابراز کرد: مراکز دانشگاهی به همراه کانون خانواده و نیز سایر مراکز آموزشی به شرط حفظ عملی و نظری اصول بنیادین نظام اخلاق صحیح اسلامی می‌توانند سکوی اصلی پرتاپ افراد به اوج درجات معنوی و انسانیت باشند.

معاون ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: دانشگاهیان باید با بهره‌مندی از تمامی شاخصه‌های لازم پژوهشی و علمی به‌صورت محتوایی آثار و برکات فریضه امر به معروف و نهی از منکر را با کمک حوزه‌های علمیه شناسایی و با پرداختن به آن به عنوان الگوی جامعه جوان و نوجوان کشور این آثار را به درون جامعه هدایت کنند.

captcha