سیاست‌های اسرائیل در افکار یهودیان آمریکا با شکست مواجه شد
کد خبر: 1371611
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۰
نورمن فینکلشتاین:

سیاست‌های اسرائیل در افکار یهودیان آمریکا با شکست مواجه شد

گروه سیاسی: پژوهشگر و استاد علوم سیاسی آمریکا با اشاره به اینکه با وجود تأکیدات نتانیاهو در رأی به رامنی، بر خلاف آن‌چه وی می‌خواست ۷۰ درصد از یهودیان ساکن آمریکا به اوباما رأی دادند، اظهار کرد: این نشان‌دهنده شکست سیاست‌های اسرائیلی در افکار یهودیان آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نورمن فینکلشتاین، تاریخ‌نگار، نویسنده، پژوهشگر و استاد علوم سیاسی آمریکا، شب گذشته، 16 بهمن‌ماه در سلسله نشست‌های بزم اندیشه با موضوع «پشت نقاب آمریکا و اسرائیل» که در سالن همایش مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد، تصریح کرد: اگر به تاریخ نگاه کنیم متوجه می‌شویم، درست پس از جنگ جهانی دوم و تولد اسرائیل، یهودیان آمریکایی از لحاظ اقتصادی رشد خوبی کردند در حالی که قبل از این جنگ تبعیض زیادی برای یهودیان وجود داشت.

وی با بیان اینکه همزمان با جنگ جهانی دوم اسرائیل شکل گرفت، اعلام کرد: بسیاری از یهودیان پس از تشکیل اسرائیل هیچ علاقه‌ای به این کشور نداشتند و حمایتی از آن نکردند، تنها تعداد محدودی از یهودیان ساکن در آمریکا به اسرائیل سفر کرده و در آنجا زندگی کردند.

وی در ادامه گفت: بعد جنگ ژوئن 1967، مسائل سیاسی تغییراتی را شاهد بود، پس از این جنگ اسرائیل به یک متحد قوی برای ایالات متحده تبدیل شد به گونه‌ای که حمایت از اسرائیل به معنای حمایت از آمریکا قلمداد می‌شد.

وی با بیان اینکه عقاید چپ‌گرایانه و لیبرالیستی یهودیان آمریکا با موجودیت اسرائیل سنخیت داشت، خاطرنشان کرد: پس از این جنگ، اسرائیل خود را جامعه‌ای سوسیالیستی در نظر می‌گرفت و این چیزی بود که یهودیان مقیم آمریکا به آن افتخار می‌کردند.

این استاد علوم سیاسی، عامل قدرت‌طلبی اسرائیل را احساس حقارت یهودیان در جنگ جهانی دوم دانست و تصریح کرد: در این برهه از دوران، اسرائیل تصویر ذهنی مردم خود را تغییر داد یعنی یهودیان چه درست و چه غلط با موجویت اسرائیل همزادپنداری می‌کردند.

وی یادآور شد: ما سه برهه مختلف را در رفتار یهودیان شاهد هستیم، ابتدا از سال 1948 تا 1967 که یهودیان علاقه‌ای به تأسیس اسرائیل نداشتند، سپس از 1967 تاکنون که به تائید این رژیم پرداختند و در نهایت امروز که یهودیان دوباره در حال فاصله گرفتن از رژیم اسرائیل هستند.

فینکلشتاین در ادامه گفت: یهودیان آمریکایی امروز می‌دانند که در تاریخ چه اتفاقی افتاده و جنایات اسرائیل را به خوبی می‌شناسند، یهودیان در آمریکا به طور عام لیبرال هستند و با وجود اینکه از اقشار ثروتمند در ایالات متحده به شمار می‌روند، با قاطعیت به دموکرات‌ها رأی می‌دهند.

این پژوهشگر و استاد علوم سیاسی آمریکا، با اشاره به اینکه با وجود تأکیدات نتانیاهو در رأی به رامنی، بر خلاف آن‌چه وی می‌خواست ۷۰ درصد از یهودیان ساکن آمریکا به اوباما رأی دادند، اظهار کرد: این نشان‌دهنده شکست سیاست‌های اسرائیلی در افکار یهودیان آمریکا است.

وی داشتن سلاح هسته‌ای را باعث بالا بردن موقعیت و جایگاه کشور در منطقه دانست واعلام کرد: در سال 1973 رژیم اسرائیل با وجود داشتن سلاح هسته‌ای نتوانست موقعیتی در جنگ جهانی دوم به دست آورد زیرا سلاح هسته‌ای قدرت عمل برای کسی در عرصه میدان جنگ به وجود نمی‌آورد بلکه باعث بالابردن موقعیت و جایگاه کشور در منطقه می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طبق ماده 6 پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای در سال 1968، کشورهای دارای سلاح هسته ای(چین،روسیه،آمریکا) متعهد شدند تا سلاح هسته ای خود را نابود کنند، اما این سه کشور به تعهدات خود عمل نکردند حال این سؤال را باید از آن‌ها پرسید شماهایی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اید چگونه با نقض کردن قانون می‌خواهید به ایران حمله کنید.

captcha