ضرورت تدوین برنامه‌ عملی مبتنی بر قرآن برای تقویت وحدت
کد خبر: 1362003
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
تاج‌الدین هلالی در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

ضرورت تدوین برنامه‌ عملی مبتنی بر قرآن برای تقویت وحدت

گروه بین‌الملل: امت اسلامی امروز نیازمند محو همه پرونده‌های به ارث‌رسیده از رژیم صهیونیستی همچون مذهب‌گرایی و قبیله‌گرایی است که باید این پرونده‌ها را ریشه‌کن کرده و برنامه فکری‌مان را براساس قرآن و احادیث نبوی وحدت‌‌بخش بنا کنیم.

«تاج‌الدین هلالی»، مفتی سابق استرالیا و رئیس و مؤسس مرکز تقریب مذاهب اسلامی در مصر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: امت اسلامی امروز نیازمند محو همه پرونده‌های به ارث‌رسیده از رژیم صهیونیستی همچون قبیله‌‌گرایی، عشیره‌گرایی و مذهب‌گرایی است، ما باید این پرونده‌ها را ریشه‌کن کرده و برنامه فکری‌مان را براساس قرآن و احادیث نبوی وحدت‌‌بخش استوار کنیم.
تاج‌الدین هلالی در ادامه افزود: در روایات آمده است «المسلم أخ المسلم أحب أم کره: مسلمان برادر مسلمان است، بخواهد یا نخواهد»، بنابراین، وحدت اسلامی واجبی شرعی در قرآن و سنت است و مورد اجماع علمای مسلمان قرار گرفته‌ است، همان‌طور که خداوند ما را به نماز، روزه، زکات و حج امر کرد، وحدت اسلامی را نیز بر ما واجب گردانید و در آیه 103 سوره آل عمران «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ: و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید» بر این مسئله تأکید شده است.
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: قرآن کریم اصول وحدت را در آیه 92 سوره انبیاء «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ: این است امت ‏شما که امتى یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید» نیز تبیین کرده است، امت اسلامی تنها با وحدت خواهد توانست کرامت و عزت خود را بازیابد، درگیری و اختلاف عامل شکست است و خداوند نیز در آیه 46 سوره انفال «وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ؛ و با هم نزاع مکنید که سست ‏شوید و مهابت‏ و قوت شما از بین برود» نیز به این مسئله اشاره کرده است.
وی با اشاره به این که امروز برخی مسلمانان دستور الهی برای حفظ وحدت را نادیده گرفته‌ و به آن توجهی ندارند، تأثیر آموزه‌های قرآن را در تحقق وحدت اسلامی یادآور شد و گفت: ما امروز به شدت نیازمند درک قرآن و آموزه‌های این کتاب الهی و حدیث نبوی برای تقویت وحدت و برادری اسلامی هستیم تا بتوانیم فلسطین اشغالی را نجات دهیم و قبله گمشده‌مان(قدس) را از اشغالگران غاصب پس بگیریم.
تاج‌الدین هلالی تأکید کرد: مسجدالاقصی و فلسطین امروز اسلام و مسلمانان را فریاد می‌زنند، بنابراین همه باید این فریاد را شنیده و با حفظ اتحاد و یکپارچگی این مناطق را نجات دهیم، ما امروز نیاز داریم که با حفظ وحدت، تقاص خون‌های ریخته‌شده در عراق، سوریه، یمن، مصر و لبنان را بگیریم. همه ما باید زیر پرچم قرآن و پیامبر(ص) با یکدیگر واحد و یکپارچه شده و فریاد «لبیک یا فلسطین، لبیک یا اقصی و لبیک یا قدس» سر دهیم.
مفتی سابق استرالیا در ادامه، تکفیری‌هایی را که خون مسلمانان در کشورهای اسلامی را می‌ریزند، مخاطب قرار داد و به آنان گفت: از خدا بترسید و تقوای الهی پیشه و ریختن خون مسلمانان را متوقف کنید. از کسانی که تکفیری‌ها را تشویق و حمایت مالی می‌کنند، نیز می‌خواهم که تقوای الهی پیشه کنند و بدانند که در مکتب پیامبر(ص) ریختن خون مسلمانان جای ندارد.


تکفیر خطرناک‌تر از سلاح‌های کشتار جمعی است


هلالی درباره مسئولیت علمای مسلمان در مقابله با تکفیر خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز صدای تکفیر بالاتر از هر صدایی از جمله تفکر و اندیشه قرار گرفته و برنامه‌های خود را پیش می‌برد، ما امروز نیازمند احیای برنامه‌ای علمی و عملی و تغییر استراتژی تقریب برای مبارزه با خطر تکفیر که برای امت اسلام خطرناک‌ترین از سلاح‌های کشتار جمعی است، هستیم.
رئیس و مؤسس مرکز تقریب مذاهب اسلامی در مصر تأکید کرد: امروز هدف تکفیری‌ها از اقدامات تخریبی در عراق، سوریه، لبنان و مصر خدمت به اسرائیل و کمک به این رژیم برای تشکیل دولتی مستقل در اراضی اشغالی است، ما باید با برنامه‌ای عقل‌گرا، علمی و عملی با آنان مقابله کنیم. 
وی در پایان مسئولیت رسانه‌های گروهی را در رویارویی با تکفیر مورد توجه قرار داد و گفت: برخی رسانه‌های عربی و اسلامی خود بزرگ‌ترین منشأ فتنه بوده و فرهنگ تنفر را بین مسلمانان منتشر می‌کنند، امروز رسانه در برخی کشورهای عربی و اسلامی ابزاری برای نشر افکار تخریبی تکفیری و دامن‌زدن به اختلافات جزئی است، بنابراین باید با تمام قدرت و توان با این جریان رسانه‌ای مبارزه کنیم.

captcha