تحقق جامعه ایده‌آل اسلامی در گرو نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر است
کد خبر: 3922773
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵

تحقق جامعه ایده‌آل اسلامی در گرو نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر است

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: اگر عالمانه به موضوع امر به معروف و نهی از منکر نگاه کنیم، یکی از مترقی‌ترین مبانی اسلام است که در واقع دنیای پیشرفته امروزه بشر خود را از آن محروم کرده است.

تحقق جامعه ایده‌آل اسلامی در گرو نهادینه شدن امربه معروف و نهی از منکر است

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن موسوی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان ایلام، با حضور در دفتر ایکنا از ایلام، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر، از دیدگاه جامعه شناختی، از بهترین اهرم‌هایی است که اسلام برای نظارت عمومی و کنترل بزنگاه‌های فساد در نظر گرفته است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهادکشاورزی استان تصریح کرد: اکنون در هر نقطه از دنیا اتفاقی بیفتد همه می‌گویند به ما چه ربطی دارد یعنی هیچ کس دخالتی در آن نمی‌کند و  در جامعه ما نیز به نحوی مطرح است که «عیسی به کیش خود موسی به کیش خود» از مزیت‌های شهرهای بزرگ این را می دانند که در آن مردم کاری به کار هم ندارند درحالی که اتفاقاً این یکی از مضرات و آفت‌های اجتماعی است.

موسوی ادامه داد: اگر مردم فکر کنند که مشکل هرکس مشکل خودش است، هر اتفاقی که در جامعه می‌افتد چه خیر چه شر نتیجه آن دربرگیرنده همه مردم است و اثرات و تبعات آن خواسته یا ناخواسته به من باز می گردد اینجا به شکل طبیعی خود را موظف می‌داند که نظارت کند، تذکر بدهد و حتی اگر لازم شد با خشونت رفتار کند با این محور که چرا در جامعه که من زندگی می کنم شما چنین کاری انجام می دهید و این همان نظارت همگانی است که در دین ما نامش امر به معروف و نهی از منکر است.

وی گفت: ما اگر دو کلمه معروف و منکر را معنی کنیم خواهیم دید که این دو کلمه ویژه هستند کلمه معروف به معنی چیزی است که عرف جامعه آن را قبول داشته باشد و اسلام و دین خدا مردم را دعوت می کند که همگی به کار خوب و نیک و معروف روی بیاورند.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهادکشاورزی استان تصریح کرد: امر به معنای دستور است، خواهش نیست، شما باید دیگران را مکلف کنید که نیکی انجام دهند، حال شما جامعه را تصور کنید که همه به یکدیگر تذکر می‌دهند که کار نیک انجام دهند آن هم تذکر از باب دستور نظر نه از باب خواهش و نهی کنند از منکر به نحوی که بگویند شما جلوی من حق ندارید منکر انجام دهید، نهی دستور به انجام ندادن است و منکر امر ناشناخته در جامعه است که پذیرشی ندارد.

موسوی با بیان اینکه اگر این فرهنگ عمومی شود آنگاه تمام گردنه‌ها و بزنگاه‌هایی که خلافکاران می خواهند از آن سوء استفاده کنند بسته می‌شود و دیگر فسادی در جامعه وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: اگر ما به عنوان یک مجموعه جامع و کامل به دین نگاه کنیم از لحظه بیداری تا لحظه خواب ما را در بر می‌گیرد و تمامی اینها جزئی از دین است آنگاه متوجه می‌شویم که امر به معروف و نهی از منکر در واقع هر لحظه رخ میدهد و تمام ابعاد زندگی ما را در بر می‌گیرد.

وی تاکید کرد: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند باید شناخت داشته باشد یعنی معروف ها و منکرها را بشناسد و اشتباه نکند به نحوی که امر به منکر کند و نهی از معروف، و لازم است که خودش به آنچه که می گوید عمل کند یعنی کسی که آمر است باید خودش عامل باشد، در صورتی که خودش عمل نکند امر و نهی آن هیچ فایده و تاثیری ندارد.

موسوی تصریح کرد: در مرحله بعدی باید احتمال تاثیر بدهد یعنی احتمال بدهد که سخنان او در مخاطب اش تاثیر می گذارد اما اگر احتمال تاثیر ندهد امر به معروف و نهی از منکر از او ساقط است و تکلیفی بر گردن او نیست و تا حدی باید این امر را ادامه دهد که به ارز و آبروی او یا جان و مالش لطمه ای وارد نشود.

وی در پایان افزود: امر به معروف و نهی از منکر در واقع فرهنگ معارف عمومی است و باید در جامعه نهادینه شود.

انتهای پیام
captcha