امر به معروف و نهی از منکر باید با هدف اصلاح دیگران انجام شود
کد خبر: 3920195
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
حجت‌الاسلام بسطامی:

امر به معروف و نهی از منکر باید با هدف اصلاح دیگران انجام شود

معاون پژوهشی حوزه‌ علمیه استان ایلام با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر بیش از هر چیز کارکردی اجتماعی دارد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید با هدف خیرخواهی و اصلاح دیگران نه صرفا تذکر دادن به منظور اداء تکلیف باشد.

امر به معروف و نهی از منکر باید با هدف اصلاح دیگران نه صرفا تذکر دادن به منظور اداء تکلیف باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین علی اصغر بسطامی، معاون پژوهشی حوزه علمیه ایلام در گفت‌وگو با ایکنا از ایلام با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی است، اظهار کرد: نباید نسبت به این واجب الهی کم توجه بود و به آن به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای و کم اهمیت نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه کوتاهی در انجام این فریضه مطمناً غیر از بازخواست اٌخروی، آثار منفی در زندگی انسان خواهد داشت، افزود: قبل از امر و نهی دیگران، باید خود انسان عامل به اوامر و نواهی خداوند باشد، پسندیده نیست انسان کسی را به کار نیک توصیه و تشویق کند اما خودش اهلش نباشد یا کسی را از کردار ناپسند منع کند اما خودش به آن مبتلا باشد که این کار مصداق آیه 44 سوره بقره است که می‌فرماید أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ «آيا مردم را به نيكى فرمان مى‌دهيد و خود را فراموش مى‌كنيد»

بسطامی در ادامه با تاکید بر اینکه چنین افرادی در بیان امام علی(ع) مورد لعن خداوند هستند «لَعَنَ اللّه ُ اَلاْمِرينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِكينَ لَهُ وَ النـّاهينَ عَنْ المُنْـكْرِ الْعـامِلينَ بِـه»، عنوان کرد: كسانى كه مردم را به كارهاى نيك امر مى‌كنند و خود آن را انجام نمى‌دهند و كسانى كه مردم را از كارهاى زشت باز مى‌دارند اما خود مرتكب آن مى‌شوند مورد لعن و نفرين الهى هستند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه استان ایلام تصریح کرد: در امر به معروف و نهی از منکر باید قصد و هدف انسان خیرخواهی و اصلاح دیگران باشد نه صرف تذکر دادن به منظور اداء تکلیف، وقتی هدف انسان خیرخواهی و اصلاح شد، آنوقت باید در مواجهه با دیگران از لحن و روشی استفاده کند که در طرف موثرتر باشد.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها از مهربانی و نرم خویی تأثیر بیشتری می‌پذیرند تا درشتی و تند خویی، گفت: خداوند به پیامبر(ص) فرمود اگر تندخو می‌بودی مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند : فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ‌ .... به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنها نرم (و مهربان شدی)! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند.

بسطامی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر بیش از هر چیز کارکردی اجتماعی دارد، افزود: به هر میزان افراد و نهادهای جامعه ملازم هنجارهای جامعه باشند آن جامعه سالم‌تر و سعادتمندتر خواهد بود و برعکس هر چه مردم نسبت به اتفاقات پیرامونشان بی تفاوت تر باشند سیر قهقرایی جامعه تا آنجا خواهد رفت که به تعبیر پیامبر بدان آن جامعه بر مردم تسلط خواهند یافت.

انتهای پیام
captcha