به کارگیری دانش مهم‌تر از تحصیل آن است
کد خبر: 3903948
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
امینی:

به کارگیری دانش مهم‌تر از تحصیل آن است

امام جمعه مهران گفت: در کشور کسانی هستند که سال‌ها مشغول تحصیل دانش بوده‌اند اما راهکار به کارگیری دانش‌آموخته شده را نیاموخته اند، دانش بدون کاربرد هم، بی‌حاصل است.

به کارگیری دانش مهم‌تر از تحصیل آن است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله امینی، امام جمعه مهران، امروز بیستم خردادماه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به شکاف عمیق میان دانش و امکان پیاده‌سازی و بهره‌گیری از آن اظهار کرد: کاربردی نشدن دانش در دانشگاه‌ها معضل امروز کشور است.
وی افزود: کاربردی نشدن دانش در دانشگاه‌ها برخاسته از دلایل بسیاری است، که در چهار عامل اصلی می‌توان آنرا دسته‌بندی کرد.
امام جمعه مهران گفت: عامل اول، فرایندسازی خلق اثر از دانش به محصول است و ما در اصطلاح آن را فرایند تولید می‌شناسیم و امری است هزینه‌بر و در اینجا منظور از هزینه، صرف توان فکری، انرژی، فیزیکی، مالی، انسانی است.
امینی تصریح کرد: بطور مثال شما وقتی می‌خواهید به جای خام فروشی یک محصول کشاورزی مثل گوجه، با تبدیل آن به یک فراورده مثل رب گوجه، آنرا تبدیل به ارزش افزوده کنید، برای این تبدیل باید ابتدا کارخانه‌ای احداث شود و چند انسان در آن مشغول به کار شوند، پس هم نیاز به نیروی انسانی داریم و هم نیاز به تکنولوژی تولید، و هم نیاز به، به‌دست‌آوردن تکنولوژی تولید، اگر آنرا نمی‌دانیم و به همین ترتیب سلسله نیازها و تکنولوژی‌های پاسخگو بدان در این راستا در کنار هم قرار می‌گیرند تا بالاخره سیستم تولید شکل صحیحی به خود بگیرد که قابلیت تولید را داشته باشد.
وی ادامه داد: حال شما در نظر بگیرید که تا همین لحظه چندین اشتغالزایی صورت گرفته است، نخبه‌ها وارد چرخه کار شده‌اند، نیاز اقتصادی مرتفع شده، چرخه تولید شکل گرفته است و چندین و چند چرخه دیگر، شکل گرفته و این‌گونه است که چرخ اقتصاد شروع می‌کند به چرخیدن و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «جهش تولید» محقق می‌‌شود.
امینی گفت: متاسفانه ما عادت کرده‌ایم که دیگران برای ما بسازند و ما مصرف کننده محض باشیم، ما عادت به خام‌فروشی کرده‌ایم.
امام جمعه مهران دومین عامل این وضعیت  را غلط بودن نوع آموزش دانست و تصریح کرد: فرآیند تحصیل دانش ما شکل صحیحی ندارد و  این شکل از تحصیل به طور کلی منسوخ شده است و این حجم از دانش که هریک از دانشجویان ما دارد که به تعبیری هر یک ۱۵ برابر دانش ابن سینا در سال‌ها پیش است این حجم از دانش در چه جهتی به کار گرفته شده است؟ اصلاً چه جهت دهی دارد و چه استفاده‌ای از آن شده است، این دانش را به کجا انتقال داده‌ایم، بنابراین نحوه تحصیل دانش برای ما سیاست‌گذاری نشده است.
وی سومین عامل را مسئله تن ندادن دولت به خصوصی‌سازی نام برد و آنرا ریشه بسیاری از مشکلات عنوان کرد و گفت: همه چیز ما دولتی است پس دانش ما هم متکی به دولت می‌شود وقتی دانش دولتی شد دیگر رقابت هم وجود نخواهد داشت به عنوان مثال شما صنایع خودروسازی و دو نماینده آن را در نظر بگیرید انحصار مطلق است وقتی دولت به جای اینکه دانش را به بخش خصوصی ببرد آن را به انحصار خود گرفت دانش تولید و به کارگیری نخواهد شد. اگر دولت به انحصار خود به معنای واقعی پایان دهد مطمئنا رقابت موجب تولید محصول باکیفیت خواهد شد.
امام جمعه ایلام چهارمین عامل از مجموعه عوامل کاربردی نشدن دانش را این‌گونه عنوان کرد: جوانان ما اگر بخواهند دانش فرا گرفته را در قالب ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان به کار گیرند در بوروکراسی اداری اذیت می‌شوند و  به عنوان مثال به راحتی نمی‌توانند تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند چون متاسفانه این تسهیلات هدفمند و جهت دهی شده در راه تولید و کسب و کارهای دانش‌بنیان نیست.
انتهای پیام
captcha