ارتقای بصیرت زائران سرلوحه برنامه‌های فرهنگی اربعین است
کد خبر: 3847675
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
حجت‌الاسلام فتاحی:

ارتقای بصیرت زائران سرلوحه برنامه‌های فرهنگی اربعین است

گروه فرهنگی ــ رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین ایلام با بیان اینکه نمود ترس و واهمه دشمنان از کنگره عظیم اربعین امروز در عراق دیده می‌شود، گفت: هدف اصلی برنامه‌های کمیته فرهنگی ستاد اربعین، ارتقای سطح معرفت و بصیرت زائر برای حرکت در مسیر عشق است.

ارتقاء معرفت و بصیرت زائران سرلوحه برنامه‌های فرهنگی اربعین است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد فتاحی، مدیرکل تبلیغات اسلامی و رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان ایلام در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به وظایف و مأموریت‌های کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان، اظهار کرد: یکی از کمیته‌های ستاد اربعین در استان ایلام کمیته فرهنگی است که وظایف و مأموریت‌هایی برای آن تعریف شده و برای اجرای برنامه‌ها و تحقق کارها و اقدامات منظور شده ذیل این کمیته کارگروه‌هایی لحاظ شده که می‌توان به کمیته فضاسازی و تبلیغات محیطی، تبلیغ، نماز، بانوان، فضای مجازی و کارگروه مراسم اشاره کرد.
 
وی با اشاره به اینکه حضور پرشور و حماسی مردم در کنگره بزرگ اربعین باعث شد قرارگاهی در این زمینه تشکیل و با کمیته‌بندی، تقسیم وظایفی صورت گیرد، افزود: راهپیمایی اربعین اکنون به یک کنگره بزرگ تبدیل شده و شیعیان در اقصی نقاط جهان برای شرکت در این مراسم لحظه‌شماری می‌کنند.
 
فتاحی با بیان اینکه برای بهبود کارایی و عملکرد کمیته فرهنگی، جلسات متعددی با حضور نخبگان فرهنگی داخلی و عراقی انجام شده است، اضافه کرد: اصل موضوع اربعین، مسئله فرهنگی و اعتقادی است و نباید فراموش کرد که همه موضوعات اربعین ذیل کارگروه فرهنگی هستند و از همه مهم‌تر زیارت با معرفت، هدف اصلی کمیته فرهنگی است.
 
رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین ایلام ادامه داد: تمام تلاش ما این است که زائر با معرفت و بصیرت پای در مسیر عشق بگذارد.
 
وی با تأکید بر اینکه امروز دشمنان ما از اربعین و عاشورا واهمه دارند و به شدت می‌ترسند، عنوان کرد: حوادث امروز عراق به سرکردگی وهابیت بلا شک به خاطر واهمه‌ای است که از کنگره بزرگ اربعین دارند؛ چرا که عشق و زیبایی که در این مسیر مغناطیسی دیده می‌شود برای دشمنان ترسناک است چون شکل‌گیری حوزه مقاومت در منطقه از برکات وحدت و اتحاد شیعیان و مسلمانان در کنگره بزرگ اربعین است.
 
مدیر‌کل تبلیغات اسلامی ایلام با اشاره به اینکه دشمان در تلاشند که حرکت اربعین را گردشگری ـ تفریحی نشان دهند، گفت: اصل حرکت اربعین اعتقادی، فرهنگی و مذهبی است و ما وظیفه داریم که با همه هجمه‌های دشمنان در این بخش مقابله هوشمندانه و مدبرانه داشته باشیم.
 
فتاحی همچنین در ادامه با بیان اینکه هر ساله برای حرکت بزرگ اربعین شعاری انتخاب می‌شود، اظهار کرد: شعار امسال نیز «حب الحسین یجمعنا» در نظر گرفته شده که ما نیز برای تبیین شعار امسال تلاش می‌کنیم و برای تحقق این مهم، برنامه‌ریزی شده و اقداماتی نظیر برگزاری همایش مبلغین دینی با حضور 300 روحانی استان ایلام برگزار شد و همایشی نیز با بانوان مبلغ برگزار کردیم که با مداحان، هیئات مذهبی و موکب‌داران نیز تشکیل دادیم.
 
وی تصریح کرد: ایجاد وحدت رویه بدون موازی‌کاری در دستور کارمان قرار دارد و با ایجاد کارگروه‌هایی سعی داریم برای تحقق برنامه‌های کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان تلاش می‌کنیم.
 
رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان با اشاره به اینکه کارگروه تبلیغ با مشارکت دستگاه‌های دینی و حوزوی شکل گرفته است، ادامه داد: یکی دیگر از کارگروه‌هایی که شکل گرفته کارگروه نماز است که برپایی نماز اول وقت و جماعت برای زائران اربعین از مهم‌ترین برنامه‌های کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان ایلام است.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، کارگروه بانوان را از دیگر کارگروه‌های کمیته فرهنگی اعلام و عنوان کرد: کارگروه فضاسازی و تبلیغات محیطی یکی دیگر از کارگروهای کمیته فوق است که وظیفه دارد فضایی عاشورایی و اربعینی برای زائر ایجاد کند.
 
وی با اشاره به ایجاد کارگروه فضای مجازی گفت: در بحث فضای مجازی نیز با ایجاد دو اپلیکیشن برای استفاده زائران اربعین فعال شده که شامل راهنمای مسیر، درمانگاه‌ها، موکب‌ها، ادعیه و قرائت قران و ... است.
 
فتاحی با بیان اینکه کارگروه مراسم نیز یکی از کارگروه‌‎های ذیل کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان ایلام است، افزود: در حوزه مراسم نیز با اعزام مبلغ بومی و اعزامی، برنامه‌ها و مراسمی در نظر گرفته شده که مبلغان بومی برای موکب‌های سطح استان ایلام برنامه‌ریزی شده‌اند و غرفه‌های تخصصی برای خانواده، کودک و نوجوان و ... در نظر گرفته که از ظرفیت روحانیان و مبلغان استفاده خواهد شد.
 
رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان با اشاره به همکاری دستگاه‌های فرهنگی از جمله بنیاد شهید، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپاه پاسداران، بیان کرد: برنامه «هر زائر؛ یک شهید» با همکاری بنیاد شهید ایلام نیز در نظر گرفته شده که هر زائر به نیابت از هر شهید به پیاده‌روی اربعین می‌رود.
 
وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد 600 هزار قلم محصول فرهنگی بین زائران اربعین توزیع کردیم، اظهار کرد: امسال برای انجام برنامه‌های فرهنگی نیز 1600 متر بنر، 4 هزار پرچم و 1500 متر کتیبه اربعین، 2 سیستم صوتی بزرگ، 3 تلویزیون بزرگ شهری آماده‌سازی شده تا با فضاسازی اربعین، زائر بتواند بهره‌مند باشند.
 
فتاحی با تأکید بر اینکه موضوع نماز مسئله بسیار مهمی در مراسم اربعین است، بیان کرد: 20 هزار مهر برای نمازخانه‌های مسیر و پایانه مهران ارسال کردیم که برپایی نماز جماعت و اول وقت در موکب‌ها و نمازخانه‌ها به زیبایی صورت گیرد.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه برنامه‌هایی در این زمینه از قبیل سوگواره علمدار کربلا، عکس اربعین و سوگواره شعر شین در نظر گرفته شده است، گفت: باید تلاش کنیم تا با ساخت مستند اربعین مهران بتوانیم به کمک رسانه، مردم‌داری و حضور همه‌جانبه مردم در استقبال، پذیرایی و بدرقه زائران اربعین را به جهانیان نشان دهیم.
انتهای پیام
captcha