عدم اطمینان به آینده؛ زمینه‌ساز احتکار/ خودمان مقصر هستیم
کد خبر: 3752521
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
احتکار؛ خیانتی به خدا و مردم/3

عدم اطمینان به آینده؛ زمینه‌ساز احتکار/ خودمان مقصر هستیم

گروه سیاست و اقتصاد - دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: نتایج افزایش قیمت‌ها در ماه‌های دیگر خودش را نشان می‌دهد. در آینده نزدیک اگر این روند ادامه پیدا کند به یک رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدی می‌رسیم و بسیاری از کالا‌هایی که مردم از ترس عدم اطمینان خرید کردند، به بازار مراجعه نخواهند کرد.

نتایج گرانی‌های اخیر در ماه‌های بعد بروز پیدا می‌کندعلی‌اکبر لبافی، دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: احتکار در اقتصاد طبیعی است؛ به هر حال طی فرایندی در سال‌های متمادی یکسری اقداماتی منجر به افزایش عدم اعتماد مردم نسبت به آینده می‌شود و به شکل کلی دولت‌ها و کارگزاران دولت به بیشتر قول‌هایی که دادند عمل نکردند؛ به همین دلیل مردم به نحوی اعتماد خود را نسبت به دست‌اندرکاران از دست داد‌ه و این عدم اطمینان نسبت به آینده زمینه احتکار را فراهم می‌کند. 

وی ادامه داد: عملا اینکه ما در آینده در محاصره اقتصادی قرار بگیریم که نتوانیم مایحتاج خود را تامین کنیم، دور از واقعیت است؛ لذا در شرایط موجود به نظر می‌آید باید دست به دست هم بدهیم تا از این بحران موجود رهایی پیدا کنیم. قطعا کشور با نگرانی‌هایی در بخش گرانی مواجه است که خودمان مقصر آن هستیم اما با کمبود کالا مواجه نیستیم.  

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: اینکه مردم در خانه‌‌های خود کالاها را ذخیره می‌کنند، طبیعی است. بسیاری از افراد نسبت به آینده که یک ثبات قیمتی وجود داشته باشد، اطمینان ندارند. بعضی افراد تصور می‌کنند که امکان دارد که کالایی کمیاب شود بنابراین آن را ذخیره می‌کنند. 

لبافی بیان کرد: اینکه کشوری ذخایر انباری خود را وارد بازار کند و تلاش نکند دوباره انبارها را پر کند، یک ایراد بزرگ است. کشور باید بتواند از طریق تولید و ارائه محصولات مناسب چرخه داخلی خود را بچرخاند. 

وی خاطرنشان کرد: ما برای شناسایی احتکار باید بتوانیم روش‌های مناسبی را طراحی و در قالب آن بتوانیم آن‌ها را تفکیک کنیم؛ لذا باید انبار مملو از کالا باشد و در حین حال تلاش کنند، تولید نیز ادامه پیدا کند. 

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تصریح کرد: زمانی که اعلام می‌کنیم اقتصاد ما اقتصادی آزاد است، باید تلاش کنیم که عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند. سوابق نشان داده که با وارد کردن فشار نمی‌توان بازار را کنترل کرد و ضروری است شرایط مناسبی را برای مردم ایجاد کنیم.

لبافی اضافه کرد: باید به تولید و بنگاه‌های اقتصادی پرداخته شود و منابع ارزان قیمت در اختیار این بخش‌ها قرا گیرد تا از فشارها کم و تولید ارزان ارائه شود.

وی ادامه داد: نتایج این افزایش قیمت‌ها در ماه‌های دیگر خودش را نشان می‌دهد. اگر این روند در آینده نزدیک ادامه پیدا کند، به یک رکود 80 تا 90 درصدی می‌رسیم و به دلیل اینکه بسیاری از کالاهایی که مردم از ترس عدم اطمینان خرید کردند، برای خرید مجدد آن به بازار مراجعه نخواهند کرد و این وضعیت موجود آینده را با رکود صددرصدی مواجه خواهد کرد. 

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: باید عرضه و تقاضا در اقتصاد آزاد قیمت را تعیین کند و هنر دولت‌مردان این است که هزینه‌های تولید را کاهش دهند.

انتهای پیام

captcha