آنچه امروز رخ می‌دهد احتکار نیست، حفظ منافع شخصی است
کد خبر: 3749971
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
احتکار؛ خیانتی به خدا و مردم/۱

آنچه امروز رخ می‌دهد احتکار نیست، حفظ منافع شخصی است

گروه سیاست و اقتصاد - رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: آنچه امروز رخ می‌دهد، احتکار نیست بلکه حفظ منافع شخصی هر فرد است و می‌ترسد بفروشد و نتواند جایگزین آن را فراهم کند.

آنچه امروز رخ می‌دهد احتکار نیست حفظ منافع شخصی استمحمدحسین روشنک در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص اصلی‌ترین علل بروز احتکار در اقتصاد اظهار کرد: احتکار کار خوبی نیست اما اگر فردی که یک کالا را با قیمت 10 هزار تومان خریداری کرده و آن را به قیمت 11 هزار تومان می‌‎فروشد، در صورت صورت اتمام کالا باید آن را 20 هزار تومان خریداری کند؛ دراین صورت وی مجبور می‌شود تعداد زیادی از این کالاها را خریداری و دپو کند. 

وی ادامه داد: حدود 80 درصد از اقتصاد ما در اختیار دولت است؛ چگونه دولت نمی‌تواند، مدیران فعال در این 80 درصد را مدیریت کند؟ زمانی که صحبت از دولت می‌کنم به معنای عام کلمه است. 

ئییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: به عنوان نمونه میلگرد طی مدت گذشته حدود 2000 تومان بود اما در حال حاضر باید 4000 تومان آن را خریداری کنیم؛ حال اگر فردی مقادیر بسیار زیادی میلگرد دارد، آیا ما باید او را ناچار کنیم که کالای خود را به 2000 تومان بفروشد؟ 

روشنک تصریح کرد: از نظر ما اینگونه اقدامات تحت هیچ شرایطی احتکار نیست. زمانی که در تاریخ 11 شهریور ماه سال 96 اعلام کردیم که نرخ سود بانکی را از 25 درصد به 15 درصد کاهش می‌دهیم، مردم به ناچار پول‌های خود را از بانک خارج کردند و آن را به ارز، طلا و کالا تبدیل کردند. 

وی خاطرنشان کرد: این بهم ریختگی موجود در بازار از زمان تصمیم برای تک نرخی شدن ارز کلید خورد و تاکنون ادامه پیدا کرده است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی بیان کرد: رئیس جمهور به عنوان سرمربی تیم دولت، زمانی که می‌داند بازیکنانش ضعیف هستند، باید آن‌ها را تعویض کند و اجازه ندهد بازی را ببازد تا آن زمان به فکر ترمیم دولت خود بیفتند. 

روشنک تأکید کرد: طمع‌ورزی ذی‌نفعانی که به دولت مشورت می‌دادند، باعث شد که در 11 شهریور ماه سال 96 تیم اقتصادی دولت سنگ بنایی بسازد که مشکلات ما حل نشود و در نهایت در 20 فروردین امسال تصمیم به تک نرخی شدن ارز گرفتند. 

وی بیان کرد: در حال حاضر در شرایط موجود، کشف مواردی از انبارهای کالا، احتکار نیست. احتکار متعلق به کمبود است و فقط در زمان جنگ و قحطی صورت می‌گیرد. 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: آنچه امروز رخ می‌دهد احتکار نیست بلکه حفظ منافع شخصی هر فرد است چون می‌ترسد کالای خود را بفروشد و نتواند جایگزین آن را فراهم کند و سعی دارد ارزش پول خود را حفظ کند. 

انتهای پیام

captcha