جواد نوروزبیگی: مبنای اعتقادی صرفاً عامل موفقیت آثار نیست/ بیراهه؛ مسیر امروز سینمای ایران
کد خبر: 3744837
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳
معبر عقل و اشک/ 3

جواد نوروزبیگی: مبنای اعتقادی صرفاً عامل موفقیت آثار نیست/ بیراهه؛ مسیر امروز سینمای ایران

گروه هنر ــ یک تهیه‌کننده سینما گفت: متاسفانه راهی که سینما هم اکنون پیش گرفته نه تنها ما را از سینمای آرمانی دور می‌کند، بلکه به‌نوعی به بیراهه ختم می‌شود.

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه از موضوعات عاشورایی در سینما فاصله گرفته‌ایم، اظهار کرد: سینمای ما هم اکنون در پرداختن به مفاهیم عاشورایی نتوانسته به هیچ‌وجه نگاهی مناسب به موضوعات مذهبی داشته باشد، درحالیکه تا در دو یا سه دهه پیش در این زمینه موفق بوده‌ایم، این اتفاق نیز از آنجا نشئت گرفته که ما کلاً سینمای معناگرا را به فراموشی سپرده‌ایم. این فراموشی جای خود را به کارهای خوب نداده است، بلکه محصور آثاری شده که به اسم طنز ما را به ناکجا‌آباد هدایت می‌کنند.

وی افزود: منظورم از کار در این حوزه کارهای تاریخی نیست، چون به ظرفیت سینمای خودمان واقفم، اما ما در حوزه سینمای معناگرا و اجتماعی توانسته‌ایم به این موضوع ورود خوبی داشته باشیم، البته شاید میزان فروش فیلم‌ها در این زمینه بی‌تاثیر نباشد اما این توجیه به نظرم منطقی نیست، چون کارهای ضعیفی که تولید شده  مخاطب را از این حوزه دور کرده است و مردم از فیلم خوب به ویژه کاری که مفاهیم دینی و به‌خصوص عاشورایی را در خود جای داده باشد، استقبال می‌کنند.

تهیه‌کننده «یک وجب از آسمان» تاکید کرد: نکته دیگری که باعث شده موضوعات مورد نظر در سینما نمود بارز نداشته باشد مربوط به متولیان این حوزه است، در دهه 60 و 70 دولت حامی فیلم‌های عاشورایی بود، اما با گذشت زمان مشارکت نهادهای دولتی در این زمینه کم رنگ شد. در چنین شرایطی طبیعی است که کارهای عاشورایی هم کم شود، چون بخش خصوصی به تنهایی قادر نیست هزینه این نوع کارها را تامین کند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی برای پرداختن به موضوعات عاشورایی حتما لازم نیست به صورت مستقیم موضوعات عاشورایی ورود کند، بلکه در قالب قصه‌های معاصر نیز می‌توان به این موضوعات پرداخت. با این وجود باز هم بخش خصوص رغبتی برای ساخت این گونه آثار ندارد زیرا وقتی فیلمی ساخته شود تنها نیمی از موفقیت آن مربوط به ساختار فیلم است اما نیمی دیگر به زمان اکران آثار مربوط می‌شود. متاسفانه در شرایط فعلی سینما کمتر به زمان اکران فیلم‌های مذهبی و عاشورایی توجه می‌‌کند و در چنین شرایطی چرا باید یک تهیه‌کننده سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهد.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهار کرد: جذب مخاطب نکته‌ای است که در ساخت آثار مذهبی اهمیت ویژه دارد حال ممکن است این سوال پیش آید که چگونه قصه‌ای که بارها تکرار شده می‌تواند باز هم برای تماشاگر جذابیت داشته باشد در این زمینه می‌توان گفت در تاریخ سینما قصه‌های مختلفی وجود دارد که بارها روایت شده، اما باز هم درباره آن فیلم ساخته می‌شود. برای مثال رمان «بینوایان» را در نظر بگیرید که بارها در سینما مورد توجه قرار گرفته است. ما در عاشورا شاهد یک درام هستیم که در هیچ واقعه تاریخی نمی‌توان مشابه آن را مشاهده کرد، بنایراین اگر فیلمساز زاویه دید خوبی در این زمینه داشته باشد، مطمئناً کار همانند «روز واقعه» ماندگار خواهد شد.

وی افزود: در روز واقعه ما یک اتفاق منحصر به فرد را شاهدیم که هیچگاه در سینمای ما تکرار نشد. این امتیاز به مدد قلم خیره کننده بهرام بیضایی به وجود آمده است. داستان یک مسیحی مسلمان شده که با شنیدن ندایی از تعلقات دنیایی خود دست می‌کشد و به سوی سرزمین کربلا می‌تازد. این روایت زیبا می‌تواند بار دیگر در سینما تکرار شود به شرطی که متن و ساختار همانند روز واقعه منسجم باشد.

تهیه کننده فیلم «ملبورن» درباره ضرورت پرداختن به موضوعات عاشورایی گفت: آیا مردم بعد از 1400 سال عزاداری برای امام حسین(ع) دست از باورهای خود کشیده‌اند؟ آیا میزان مرثیه‌سرایی برای اباعبدالله حسین(ع) کم شده است؟ جواب این سوالات خود به بسیاری از شبهات پاسخ داده و به ما می‌گوید چرا باید درباره عاشورا کار کنیم. عاشورا برای مردم ما تنها یک واقعه تاریخی نیست، بلکه حماسی است که در آن درس آزادگی و ایثار آموخته می‌شود. این درس هم در تمامی دوران قابل استناد است، پس تا جایی که سینمای ما توان دارد باید کارهای مورد نظر تولید شود.

نوروزبیگی درباره ظرفیت‌های بین‌المللی فیلم‌های عاشورایی هم تصریح کرد: آنچه که مسلم است در جهان تشیع این دست کارها مخاطب فراوان دارد، اما فراتر از این دایره را نمی‌توانم با قاطعیت پاسخ دهم، اما همین اندازه می‌دانم قصه‌هایی که در آن قیام مظلوم در برابر ظالم روایت می‌شود همیشه در سینما مطلوب است البته در این زمینه نحوه توزیع اثر هم نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، زیرا اگر کار ما بتواند توسط کمپانی‌های صاحب نام دنیا در جهان به نمایش درآید به نوعی نصف را موفقیت را طی کرده است.

وی در پایان درباره نقش باور در ساخت فیلم‌های عاشورایی گفت بسیار شنیده می‌شود که کارهای عاشورایی تنها با تکیه بر باور و ایمان قلبی است که به شکلی خوبی تولید می‌شود. من زیاد با این شرط موافق نیستم، چون به نظرم داشتن تخصص می‌تواند دلیلی بر موفقیت یک کار خوب سینمایی باشد، هرچند ممکن است اعتقاد هم سهمی در این میان داشته باشد، ولی جایگاه اول را ندارد.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha