سبط احمدی: تاثیرگذاری آثار عاشورایی گاهی از هزاران مبلغ بیشتر است/ عرصه‌ای که نادیده گرفتیم
کد خبر: 3744174
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
معبر عقل و اشک/ 2

سبط احمدی: تاثیرگذاری آثار عاشورایی گاهی از هزاران مبلغ بیشتر است/ عرصه‌ای که نادیده گرفتیم

گروه هنر ــ یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: فرهنگ عاشورایی همان اندازه که در جامعه ما ریشه دوانده در سینما با بی‌مهری مواجه شده است زیرا به جز چند اثر در این زمینه کاری صورت نگرفته است و این عرصه‌ای است که ما آن را به شدت نادیده گرفته‌ایم.

علی‌رضا سبط ‌احمدی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره الزامات پرداختن به موضوعات عاشورایی در سینما اظهار کرد: هر کشوری برای خود بزنگاهی دارد که به واسطه آن یک اتحاد ملی شکل می‌گیرد. در کشور ما این اتفاق به واسطه عاشورا رخ می‌دهد، چون در این ایام فارغ از هر دینی و قومیتی مردم یکپارچه به عزاداری اباعبدالله‌ الحسین(ع) مشغول می‌شوند. نکته دیگر اینکه عاشورا تنها یکی از مناسک مذهبی در کشور ما نیست، بلکه اتفاقی جریان‌ساز است که تحولات سیاسی و اجتماعی به همراه دارد. بهترین مثال هم در این زمینه انقلاب شکوهمند اسلامی است که به نظرم به واسطه تمسک به فرهنگ عاشورا به پیروزی رسید.

وی افزود: فرهنگ عاشورایی همان اندازه که در جامعه ما ریشه دوانده در سینما با بی‌مهری مواجه شده است، چون جز چند کاری که در این زمینه تولید شده ما دیگر شاهد اثر دیگری نبوده‌ایم که بتوان مدعی بود آن کارها، فرهنگ و ارزش‌های عاشورا را مورد توجه قرار داده‌اند. این کم کاری از جانب هنرمندان نیست زیرا آنها ثابت کرده‌اند که همیشه نسبت به چنین موضوعاتی ایمان قلبی دارند، اما مسئولان فرهنگی کشور متاسفانه آنچنان که باید این دغدغه را نداشته و ندارند.

تهیه کننده فیلم «نغمه» ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی هر سال مبلغان بسیاری را به سراسر کشور، حتی فراتر از مرزها می‌فرستاد تا در ایام ماه محرم، کلام اباعبدالله(ع) را تبلیغ کنند. این اتفاق بسیار پسندیده و خوب است، اما شاید آن کارکرد لازم را نداشته باشد، همچنین هزینه‌هایی که برای آن می‌شود بسیار زیاد است، اما یک فیلم خوب می‌تواند تمامی مفاهیم مورد نظر ما را به مخاطب منتقل کند، به نحویکه در ذهن مخاطب ماندگار شود و به او انگیزه فراوان می‌دهد، حتی می‌توانم ادعا کنم که گاهی اوقات کاری که یک فیلم سینمایی انجام می‌دهد شاید هزاران مبلغ نتوانند انجام دهند. نکته دیگر اینکه فیلم‌ عاشورایی صرفاً کاری نیست که در آن به قیام عاشورا به شکل مستقیم نمایش داده شود بلکه هر کاری که مبارزه بر علیه ظلم را به تصویر کشد به نوعی به موضوع عاشورا اشاره دارد.

سبط ‌احمدی ادامه داد: سریال «شب دهم» را همه به خوبی به یاد داریم. کاری که بارها از تلویزیون پخش شده و هم اکنون نیز این ظرفیت را دارد تا باز هم پخش شود، چون به زیباترین شکل پیام عاشورا را به مخاطب منتقل کرده است. این فیلم جدا از زیبایی‌های بصری و معنایی توانسته جریان‌سازی فرهنگی نیز به همراه داشته باشد به ویژه در ایامی که برای اولین بار روی آنتن رفت توانست موجی از کارهای مشابه را در تلویزیون ایجاد کند. در سینما نیز چنین اتفاقی رخ داده است. «سفیر» و «روز واقعه» کار‌هایی هستند که سال‌ها از تولید آن می‌گذرد، اما مردم هنوز آنها را به خوبی به یاد دارند چون اثر عمیقی بر مخاطب گذاشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست گذاری منسجمی برای ساخت کارهای مناسبتی در سینما وجود ندارد؟  گفت: اگر چنین سیاست‌هایی وجود داشت آیا طی چهار دهه تنها چند فیلم با محوریت عاشورا در سینما ساخته می‌شد؟ جواب به این سوال روشن است نکته دیگر این‌که اگر در این زمینه سیاست‌گذاری نیز وجود داشت و دارد که مقطعی و کوتاه مدت است، برای همین نباید انتظار داشت با این رویکرد چندان اتفاق عجیبی در سینما و تلویزیون رخ دهد. مدیران فرهنگی عموماً پست‌های کوتاه مدت دارند، به همین جهت احساس نیاز نمی‌کنند تا برنامه‌ریزهای بلند مدت داشته باشند، بلکه بیشتر تمایل دارند کاری را انجام دهند که ثمره آن در دوره خودشان ملموس باشد.

سبط احمدی با بیان اینکه توجه به عاشورا به نوعی دفاع از حقانیت شیعه است، گفت: به نظرم بهترین ابزاری که به واسطه آن می‌توان از حقانیت شیعه دفاع کرد ساخت فیلم‌هایی با محوریت عاشورا است، چون آنچه که شیعه می‌گوید به طور کامل در عاشورا نمایان است. در ضمن پرداختن به عاشورا به نوعی وحدت جهان اسلام را هم در پی دارد، عاشورا اتفاقی است که همه جهان اسلام به آن نگاهی احترام آمیز دارند.

وی درباره آسیب‌های رایج کارهای عاشورایی در تلویزیون تصریح کرد: معتقدم همانند کارهای ماه رمضان، آثاری عاشورایی نیز به شدت از تعجیلی که برای تولید کارهای مناسبتی وجود دارد رنج می‌برند. یعنی ما طول سال را منفعل می‌مانیم و درست یک یا دو ماه به ماه محرم مانده تولید کارهایی با این محوریت را به خاطر می‌آوریم، به همین دلیل هم سعی می‌کنیم با تعجیل دم دست‌ترین کاری که ممکن است ساخته شود را به هر قیمتی روی آنتن بفرستیم! آسیب دیگری که در این رابطه وجود دارد برنامه‌های گفت‌وگو محور است که بدون مخاطب روی آنتن رفته و بودن هیچ نتیجه‌ای به فراموشی سپرده می‌شود، اما عجیب آنجاست که باز هم تولید می‌شود.

این تهیه‌کننده در پایان تاکید کرد: کم کاری در این حوزه‌ها باعث شده که کودکان ما امروز جذب ابر قهرمانان‌های پوشالی غرب شوند، در صورتی‌که در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما به وفور شخصیت‌هایی وجود دارند که قادرند برای کودکان ما الگو باشند. بهترین خاستگاه نیز عاشورا است، چون در عاشورا برای تمامی سنین الگو وجود دارد. حضرت قاسم (ع) می‌تواند الگوی نوجوانان باشد یا اینکه حضرت علی اکبر(ع) قادر است برای جوانان الگو باشد.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha