احیای غدیر نماد شایسته‌سالاری در جامعه اسلامی است
کد خبر: 4151405
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
امام جمعه ایلام:

احیای غدیر نماد شایسته‌سالاری در جامعه اسلامی است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار احیای غدیر را از نیازهای ضروری امروز جامعه دانست و گفت: ما شیعیان نسبت به ادای حق غدیر در طول تاریخ کوتاهی داشته و داریم.

حجت‌الاسلام الله‌نور کریمی‌تبار امام جمعه ایلامبه گزارش ایکنا از ایلام، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، در خطبه‌های نماز جمعه امروز، 9 تیرماه با بیان اینکه احیای غدیر نماد شایسته‌سالاری در جامعه اسلامی است، گفت: حرکتی که  در سال‌های اخیر در راستای احیای غدیر در کشور آغاز شده آثار و برکات فراوانی داشته است، از جمله اینکه ده‌ها میلیون مسلمان بصیرت یافته و شیعه علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم به اهمیت عید غدیر و جانشینی حضرت علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) به ‌عنوان فرد مظلومی که پس از رسول اعظم(ص)، اداره جامعه اسلامی را به‌عهده دارد بپردازیم، باید توجه به آیاتی که در این خصوص نازل شده داشته باشیم، اظهار کرد: آیه 67 سوره مبارکه مائده در همین خصوص است که خداوند در آن به رسول اکرم(ص) می‌فرماید آنچه را که به او نازل شده ابلاغ کند؛ اگر ابلاغ نکند رسالت 23 ساله خود را انجام نداده‌ است و اگر انجام دهد خداوند او را از آسیب و گزند مردم نگاه می‌دارد.

کریمی‌تبار این آیه شریفه را مربوط به جانشینی حضرت علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) ذکر کرد و افزود: خداوند این ابلاغ را مساوی با رسالت 23 ساله پیامبر دانسته و در آن پیامبر(ص) را تهدید می‌کند و معلوم می‌شود پیامبر نسبت به ابلاغ این پیام هراسی داشته است و خداوند محافظت از پیامبر را در آن تضمین می‌کند. پیامبر(ص) نیز خطاب به حضرت علی(ع) اهمیت این آیه را بیان کرده و می‌فرماید اگر آنچه را که در مورد ولایت شما به من ابلاغ شده انجام ندهم، عمل من و آن‌ همه مجاهدت و کوشش هدر خواهد رفت.

امام جمعه ایلام بیان کرد: پیامبر(ص) در این سخن نسبت به جان خود بیمناک نبوده‌ است، چراکه یک زمان در مکه مظلومانه مورد هجوم کفار قرار می‌گرفت، ولی در زمان ابلاغ این آیه حکومت تشکیل داده و توان نظامی بالایی دارد و ترسی برای خودش ندارد، بلکه ترس ایشان به‌ خاطر عکس‌العملی بوده که با ابلاغ پیام در جامعه به وجود می‌آمده است. علی‌القاعده محتوای این پیام باید بسیار دارای اهمیت باشد و در مورد توحید، نبوت، معاد، یا نماز، روزه، حج، خمس و زکات نیز نیست، چرا که این مطالب از ابتدای رسالت پیامبر و در طول 23 سال تبیین شده‌اند و آنچه که در روایات اهل سنت و وشیعه بیان می‌شود این است که محتوای این پیام در خصوص علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) است.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام با اشاره به اینکه این آیه شریفه در 18 ذی‌الحجه سال 10 هجرت و پس از حجةالوداع پیامبراکرم(ص)، نازل شده است، گفت: پیامبر در این سفر در غدیرخم که آخرین نقطه اجتماع حج‌گذاران آن زمان بوده دستور توقف داده و فرمودند منبری از جهاز شترها بسازند تا حضرت بر فراز آن قرار گیرد، سپس مسائل مربوط به توحید، نبوت و معاد را بیان کرده و نظر مساعد مسلمانان را نسبت به خود جلب کردند و پس از جلب تأیید همه آنها مطلبی را اعلام کرد که محتوای این آیه شریفه است و فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و رسماً علی‌ بن ابیطالب(ع) را به‌عنوان جانشین خود معرفی کرد. گرچه در اسلام هر کس، دو شاهد داشته باشد می‌تواند حق خود را ثابت کند، امام متأسفانه حضرت علی(ع) با داشتن ده‌ها هزار شاهد نتوانست از حق خود دفاع کند.

وی آیه دیگری که اهمیت این معرفی را بیان می‌کند، آیه 3 سوره مبارکه مائده ذکر کرد و با بیان اینکه این آیه پس از معرفی علی‌ بن ابیطالب(ع) به جانشینی پیامبر اکرم(ص) نازل شد، افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید که امروز کفار از دین شما ناامید شدند، چراکه آنان امیدوار بودند پس از ناکامی در جنگ‌هایی که علیه مسلمین داشتند با مرگ پیامبر، آیین او آسیب‌پذیر، دست‌خوش تغییر و در نهایت نابود شود ولی با معرفی جانشین پیامبر، این امید و توطئه نیز نقش بر آب شد.

امام جمعه ایلام روز عید غدیر را روز یأس کافران، کامل شدن دین و اتمام نعمت الهی خواند و تصریح کرد: در طول تاریخ اسلام هیچ رویدادی وجود ندارد که دارای چنین اهمیتی باشد. بعثت در تاریخ فوق‌العاده است، اما آغاز کار است، پیروزی مسلمین در جنگ‌ها ارزشمند بوده است، اما آنچه ماندگار بوده جانشینی پیغمبر بوده است.

کریمی‌تبار با بیان اینکه اگر شیعیان مانند بزرگداشت عاشورا و محرم، از غدیر دفاع کرده و آن‌را جهانی می‌کردند امروز سرنوشت جهان اسلام به‌گونه‌ای دیگر بود، اظهار کرد: تشتت و تفرقه‌ای که در جهان اسلام است به‌خاطر جدا شدن مردم از وصی بلافصل پیامبر است، همان‌گونه که امروز تمام تلاش دشمن منزوی کردن ولی فقیه در جامعه ما است. ما می‌توانیم نقش ولی فقیه را در دریای پرتلاطم جهان امروز ببینیم که چکونه این ناخدای حکیم کشتی انقلاب را در امواج طوفانی به خوبی و با آرامش هدایت می‌کند.

وی با دعوت از مسلمین برای گرامیداشت هرچه باشکوه‌تر عید غدیر گفت: در این روز که امسال با روز جمعه نیز مصادف شده است، بر سردر منازل و مغازه‌ها پرچم بزنید، شهر را آذین ببنید و جشن برپا کنید، اطعام کنید و به یکدییگر عیدی بدهید.

ضمنا در پایان نماز جمعه امروز، نمازگزاران با تجمع در محوطه مصلای شهر ایلام به اقدام صورت گرفته در کشور سوئد در توهین به ساحت مقدس قرآن اعتراض کرده و علیه این اقدام شعار سر دادند.

انتهای پیام
captcha