از هشدار نسبت به طرح تقسیم مسجدالاقصی تا بازداشت 16 فلسطینی در نابلس
کد خبر: 4146475
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
تحولات فلسطین

از هشدار نسبت به طرح تقسیم مسجدالاقصی تا بازداشت 16 فلسطینی در نابلس

درحالی که صهیونیست‌ها همچنان ایده‌های مختلف خود را در رابطه با تقسیم مسجدالاقصی دنبال می‌کنند، تشکیلات خودگردان فلسطین نسبت به عملیاتی شدن چنین طرحی هشدار داد.

به گزارش ایکنا، روزنامه عبری زبان «زمان یسرائیل» فاش کرد که یکی از اعضای کنست رژیم صهیونیستی از حزب لیکود طرحی را برای تقسیم مسجدالاقصی بین مسلمانان و یهودیان پیشنهاد داده است.

این روزنامه اشاره کرد که عامیت هلیوی از اعضای لیکود اخیرا طرحی را برای تقسیم مسجدالاقصی ارائه داده که در نوع خود بی‌سابقه است.

بر اساس این طرح، پیشنهاد داده شده که قبه الصخره و ضلع شمالی مسجدالاقصی به مکانی برای عبادت یهودیان تبدیل شود و در مقابل، به مسلمانان اجازه داده شود در ضلع جنوبی این مسجد به اقامه نماز و عبادت بپردازند.

هلیوی مدعی شده که قبه الصخره هیکل و معبد نخست یهودیان است و دومین معبد آنان نیز زیر این مکان مدفون است.

همچنین بر پایه این طرح، یهودیان اجازه خواهند داشت نه تنها از طریق باب المغاربه، بلکه از تمامی درهای مسجدالاقصی اقدام به تعرض به آن کنند و حاکمیت اردن بر مسجدالاقصی و دیگر مقدسات شهر قدس نیز لغو خواهد شد.

هلیوی مدعی شده که قبه الصخره متعلق به یهودیان است و اگر مسلمانان بخواهند می‌توانند در کنار یهودیان در این مکان نماز بخوانند.

هشدار نسبت به طرح تقسیم مسجدالاقصی

از پیشنهاد طرح تقسیم مسجدالاقصی تا بازداشت 16 فلسطینی در نابلس

وزارت امور قدس در بیانیه‌ای نسبت به طرح عمیت هلیوی از اعضای کنست وابسته به حزب لیکود که به تقسیم مسجدالاقصی میان مسلمانان و یهودیان دعوت کرده است، هشدار داد و آن را اقدامی خطرناک توصیف کرد که احتمال آغاز جنگ مذهبی را افزایش می‌دهد.

این وزارتخانه فلسطینی اعلام کرد این طرح جدید که بر تسلط یهودیان بر منطقه قبة الصخره در برابر باقی ماندن مصلی القبلی برای اقامه نماز مسلمانان دعوت می‌کند، مسجدالاقصی را به شدت در خطر قرار می‌دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است طرح ارائه شده از سوی یکی از اعضای حزب نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به منزله تجاوزی آشکار به احساسات و عقاید مسلمانان جهان بوده و حاکی از افراط‌گرایی دولت اشغالگر است.

وزارت امور قدس تاکید کرد آنچه در رسانه‌های عبری زبان در مورد این طرح اعلام شده علاوه بر غیر قابل قبول بودن آن نشان می‌دهد اجرای چنین طرحی به آغاز یک جنگ مذهبی تمام عیار منتهی خواهد شد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است دعوت به پایان یافتن تولیت اردن هاشمی بر مسجدالاقصی و طرح این ادعا که این مکان مقدس اختصاصی به مسلمانان ندارد و همچنین دعوت یهودیان برای حمله به مسجد الاقصی از تمام درب‌های آن، بازی کردن با آتش است.

لغو خدمات رایگان دندانپزشکی به اسرای فلسطینی

از پیشنهاد طرح تقسیم مسجدالاقصی تا بازداشت 16 فلسطینی در نابلس

ایتمار بن غفیر وزیر افراطی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز گذشته دستورات جدیدی برای مجازات و تحت فشار قرار دادن هر چه بیشتر اسرای فلسطینی در زندان‌های این رژیم صادر کرد.

شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد بن غفیر با امضای بخش نامه‌ای جدید اسرای فلسطینی را از خدمات رایگان دندانپزشکی در زندان‌ها محروم کرده است.

این شبکه ادامه داد بر اساس این دستور جدید ارائه خدمات دندانپزشکی به اسرا تنها با هزینه شخصی آنها امکان پذیر بوده و از این پس رایگان نخواهد بود و بهانه این وزیر صهیونیست برای چنین اقدامی هزینه‌های صدها میلیون شِکلی است که هر ساله در زندان‌های این رژیم مصرف می‌شود.

این تصمیم جدید شامل هزینه‌های کشیدن دندان، معاینه دندان، معاینات دوره‌ای و تصویر برداری از دندان‌ها می‌شود.

بن غفیر در واکنش به امضای این دستورات جدید گفت: به آرامی شرایط تغییر خواهد کرد و امتیازات تروریست‌ها کاهش می‌یابد و هیچ قانونی برای ارائه امتیازات غیر معمول به آنها وجود ندارد.

 

افزایش زندانیان سیاسی در زندان‌های تشکیلات خودگردان

از پیشنهاد طرح تقسیم مسجدالاقصی تا بازداشت 16 فلسطینی در نابلس

عمار دویک، رئیس «کمیته مستقل حقوق بشر» اعلام کرد این کمیته از ابتدای سال 2023 ده‌ها مورد بازداشت سیاسی را در کرانه باختری به ثبت رسانده در حالی که هیچ موردی در این خصوص در غزه ثبت نشده است.

دویک تاکید کرد بازداشت‌های سیاسی کرانه باختری در سال 2023 به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: حداقل 13 شکایت از بازداشت‌های سیاسی در کرانه باختری دریافت کرده‌ایم و پایان دادن به این وضعیت نیازمند یک توافق سیاسی بوده تا اوضاع از آنچه هست بدتر نشود.

این فعال حقوق بشر تاکید کرد در حالی که مجوزهای لازم برای برگزاری انتخابات‌های دانشجویی در کرانه باختری صادر شد فعالان این عرصه به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود تحت پیگرد قرار گرفتند.

در همین راستا جنبش حماس نیز بازداشت‌های انجام شده توسط نهادهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین علیه برخی فعالان، دانشجویان و اسرای آزاد شده در مناطق مختلف کرانه باختری و باقی ماندن ده‌ها شهروند فلسطینی در زندان‌های تشکیلات خودگردان را به بهانه‌های غیر قابل پذیرش محکوم کرد.

این جنبش تاکید کرد اصرار نهادهای تشکیلات خودگردان برای ضربه زدن به انسجام اجتماعی و تهدید صلح و ثبات از طریق ادامه روند بازداشت‌های سیاسی به بهانه‌های واهی و همچنین بی توجهی به تمام درخواست‌ها برای پایان دادن به این روند سیاستی است که تنها به نفع اشغالگران و تجاوزات رو به افزایش آنان است.

نهادهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین بامداد روز گذشته در مناطق مختلف کرانه باختری موجی از حمله و بازداشت‌های سیاسی را آغاز کرد که در جریان آن علاوه بر بازداشت چند اسیر آزاد شده از زندان‌های رژیم صهیونیستی نیروهای امنیتی به سمت شهروندان تیراندازی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

 

تخریب خانه اسلام فروخ پس درگیری با نیروهای مقاومت

از پیشنهاد طرح تقسیم مسجدالاقصی تا بازداشت 16 فلسطینی در نابلس

نیروهای اشغالگر صهیونیست صبح امروز پنجشنبه منزل خانواده اسلام فروخ، اسیر فلسطینی واقع در منطقه قدیمی شهر رام الله را تخریب کردند و این اقدام پس از درگیری‌های مسلحانه جوانان فلسطینی با نیروهای صهیونیست انجام شد. 

منزل خانواده فروخ که صبح امروز طی یک عملیات انفجاری تخریب شد یک آپارتمان مسکونی چند طبقه با مساحت 250 متر بود که پدر و 4 برادر و خواهر وی در آنجا سکونت داشتند. اشغالگران پیش از انجام این عملیات ساکنین این ساختمان که به خانواده فروخ تعلق داشت و همچنین همسایه‌های آن را تخلیه کردند. 

نیروهای صهیونیست برای نمایش قدرت خود دیوارهای داخلی و خارجی این خانه را تخریب کردند. 

لازم به ذکر است اسلام فروخ 27 دسامبر 2022 به اتهام اجرای عملیات بمب گذاری دو مرحله‌ای در یک ایستگاه اتوبوس در قدس اشغالی بازداشت شد که نتیجه آن هلاکت دو شهرک نشین و مجروحیت چند نفر بود.

 

بازداشت 16 فلسطینی در جنوب نابلس

از پیشنهاد طرح تقسیم مسجدالاقصی تا بازداشت 16 فلسطینی در نابلس

نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی امروز پنجشنبه با یورش به خانه های فلسطینیان، 16 شهروند را در شهرک «بيتا» واقع در جنوب نابلس بازداشت کردند.

خبرگزاری شهاب به نقل از منابع محلی اعلام کرد که نیروهای اشغالگر با یورش به چندین خانه، 16 فلسطینی را دستگیر کردند.

این رسانه فلسطینی اسامی دستگیر شدگان فلسطینی را نیز به این شرح اعلام کرد: وليد عبدالله عديلی (28 ساله)، محمد خيري أبو زيتون (20 ساله)، فايز عزت حمايل (52 ساله)، نجله جهاد (28 ساله)، مراد نايف حمايل (28 ساله)، عوده صبيح حمايل (29 ساله)، منصور أحمد حمايل (31 ساله)، أحمد عوض حمايل (65 ساله)، عماد أحمد إدريس (29 ساله)، رائد حسن قواريق (23 ساله)، حاتم إسماعيل حمايل (21 ساله)، سالم حمدان حمايل (24 ساله)، براء جميل حمايل (25 ساله) به همراه برادرش ضياء (27 ساله)، راجح صالح خضر (21 ساله) و عباده عبد المنعم دويكات (32 ساله).

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha