شهید تقوی؛ از خدمت صادقانه تا الگوی مدیریت روزآمد
کد خبر: 4146379
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
در دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید تقوی مطرح شد؛

شهید تقوی؛ از خدمت صادقانه تا الگوی مدیریت روزآمد

جمعی از اعضای جامعه قرآنی با حضور در منزل شهید حجت‌الاسلام تقوی از شهدای حادثه تروریستی مجلس، وی را «الگوی مدیریت روزآمد» و «مصداق بارز از ولایتمدار در عرض» دانسته و از بصیرت، مسئولیت‌پذیری، خدمت صادقانه و.. این شهید بزرگوار گفتند.

شهید تقوی؛ از خدمت صادقانه تا الگوی مدیریت روزآمد

به گزارش ایکنا، جمعی از اعضای جامعه قرآنی امروز 17 خردادماه با حضور در منزل شهید حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی تقوی از شهدای حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی که به مناسبت سالگرد شهادت ایشان برگزار شد، با خانواده آن مرحوم دیدار و گفت‌وگو کردند.

رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در ابتدای این جلسه در سخنانی گفت: این جمع به نمایندگی از قاریان، اساتید و جامعه قرآنی خدمت شما رسیده‌اند و هدف هم تجدید میثاق با این شهید بزرگوار است.

وی افزود: بنده به خاطر دارم وقتی ستاد شهدای قرآنی را راه‌انداختیم، خود حاج آقا در یادواره شهدای قرآنی که هر سال برگزار می‌شد، حضور داشتند و همین‌طور که از دوستان و نزدیکانشان شنیدیم، روحیه انقلابی، جهادی و ولایی داشتند، شهیدگونه زندگی می‌کردند، آرزوی شهادت داشتند و خدا هم این توفیق را نصیب ایشان کرد.

بصیرت و به روز بودن شهید تقوی زبانزد بود

قربانی افزود: ولایت‌مداری، بصیرت و به روز بودن ایشان زبانزد بود و بنده آن را مشاهده کردم؛ خداوند بر درجات ایشان که والاست، بیفزاید و ان‌شاء‌الله این جمع را از شفاعتشان محروم نکنند.

وی تصریح کرد: ایشان به تربیت، فرهنگ و بصیرت قرآنی تأکید زیادی داشتند؛ در دوره مدیریتشان با اینکه هنوز کلمه بصیرت در جامعه رواج زیادی نداشت، در این زمینه، برنامه و جلسه و همایش برگزار می‌کرد و معتقد بود که استادان، قاریان و حافظان باید آموزش‌هایی در این زمینه ببینند لذا به بهانه همایش، جامعه قرآنی را گرد هم می‌آورد.

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران ادامه داد: ایشان سال‌ها خدمت صادقانه در ترویج و نشر فرهنگ قرآنی در خبرگزاری بین‌المللی قرآن کریم (ایکنا) داشتند.

شهید تقوی؛ از خدمت صادقانه تا الگوی مدیریت روزآمد

در ادامه علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور با بیان اینکه بنده مدتی همکار و رفیق آقای تقوی بودم، گفت: در این مدت کوتاه، ایشان اثرات بسیار خوبی بر بنده و سایر همکاران داشت و از توفیقات بنده این بود که در دوره و زمانه‌ای که ارتباطات خانوادگی محدود شده است، ایشان ابتکار عمل به خرج داده و گفتند جمعه‌ها ارتباط خانوادگی داشته باشیم و این کار بحمدلله انجام شد.

شهید تقوی؛ مصداق بارزی از ولایت‌مدار در عرض

وی افزود: ما خیلی از ولایت‌مداری سخن می‌گوییم ولی شاید در عمل خیلی در این عرصه تلاش نمی‌کنیم ولی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهید تقوی، ولایت‌مداری بود و در عمل هم دنبال ترویج فرمایشات رهبری و تحقق آن در جامعه بود؛ وی مصداق بارزی از ولایت‌مدار در عرض بود، یعنی دنبال اثرگذاری اجتماعی با تبعیت از فرمایشات رهبری بودند.

کلانتر اضافه کرد: دغدغه ایشان در آن دوره و جلسه خانوادگی ما بحث سند 2030 بود و تا لحظه شهادت هم بر روی این سند کار می‌کردند.

وی با بیان اینکه حل معضلات اجتماعی جز با حضور و تأثیر نخبگان محقق نخواهد شد، افزود: کسانی که خودشان رسانه دارند یا تریبونی دارند باید بدون اینکه منتظر دولت و نهاد خاصی باشند، در این زمینه تلاش کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور افزود: روش و مدل کار این شهید، همان روشی بود که رهبری در فرمایشاتشان تأکید کردند، یعنی فعالیت حلقه‌های میانی؛ یعنی افراد و شخصیت‌های میانی به درستی ولایت را درک کنند و از طرف دیگر بتوانند بر جامعه اثرگذار باشند. هنر شهید تقوی این ویژگی بزرگ بود و ما باید در جهاددانشگاهی این نوع مدل‌ها را شناسایی و تربیت کنیم.

وی افزود: ایشان در یک نوبت صبح تا ظهر چند بار وضو می‌گرفتند و هر وضو هم با یک لیوان آب یعنی به شدت مراقب مصرف آب و شرایط اجتماعی بودند؛ ایشان ویژگی‌های خاصی داشتند که برای ما الگوست. 

مرحوم شهید تقوی، سمبل پشتکار و روزآمدی هستند

در ادامه محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا و رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، ضمن تسلیت سالگرد شهادت حجت‌الاسلام تقوی، گفت: مرحوم شهید تقوی، سمبل پشتکار و روزآمدی هستند؛ ابتکارات و کارهایی که در دوره ایشان آغاز شد، روزآمد هستند و حتی نیاز امروز جامعه ما هست؛ آن شهید در سال‌های 90 و 91 و وقتی که هنوز بحث عرفان‌های نوظهور و پاسخ به شبهات در این زمینه در دانشگاه‌ها رواج چندانی نداشت، به این موضوعات ورود کرد.

شهید تقوی؛ از خدمت صادقانه تا الگوی مدیریت روزآمد

حسنی بیان کرد: کارهای متنوعی در دوره ایشان شروع شد و این تنوع منحصر به دوره مدیریت ایشان هم بود و قبل از ایشان وجود نداشت؛ این مسئله نشانه روزآمدی آن شهید است و افق دید بلند ایشان را نشان می‌دهد.

وی افزود: کارهای قلمی هم که به صورت مشترک با همسرشان تألیف کرده‌اند، آثار خوبی است؛ یکی از این آثار مجموعه سخنرانی‌های آن مرحوم در مورد عاشوراست و نشان می‌دهد که سخنرانی‌های ایشان هم متناسب با نیاز روز است.

مدیرعامل ایکنا با بیان اینکه حضور در خانواده شهدا نوعی تنبه برای خود ما است، تصریح کرد: ما نیاز داریم که در محضر خانواده شهدا باشیم. این حضور، ضمن گرامیداشت آن‌ها، تذکری برای خودمان محسوب شده و باعث می‌شود از توصیه خانواده شهدا هم بهره‌مند شویم.


گزارش تصویری دیدار قرآنیان و جمعی از مدیران جهاددانشگاهی با خانواده شهید حجت‌الاسلام تقوی


شهید تقوی؛ مدیری منعطف و مسئولیت‌پذیر

ولی یاراحمدی، پیشکسوت قرآنی کشور، عضو کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن و از دوستان حجت‌الاسلام تقوی نیز در این دیدار، گفت: بنده از دو جهت توفیق داشتم با ایشان ارتباط داشته باشم؛ یکی در زمینه برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان کشورهای اسلامی بود که سازمان فعالیت‌های قرآنی متکفل اجرای این برنامه در تبریز بود. بنده در جریان سفر به این شهر و حضور در مسابقات و ارتباط با حاج آقا، ایشان را مدیری منعطف و مسئولیت‌پذیر یافتم. ایشان هر چیزی را که به صلاح کشور بود، تأیید می‌کرد و دنبال منفعت شخصی و سازمانی نبود.

وی اضافه کرد: تغییراتی زیادی در روند اجرای مسابقات پیشنهاد شد و ایشان بهترین آن‌ها را انتخاب می‌کرد. همچنین صداقت و پاکی که از یک روحانی سید انتظار می‌رفت، در وجود ایشان متجلی بود.

یاراحمدی بیان کرد: جهت دوم آشنایی بنده با ایشان هم به خاطر مدیریت حاج آقا در خبرگزاری ایکنا بود؛ بنده گواهی می‌دهم در ایام کاری ما جز صداقت، صفای باطن و درستی در ایشان مشاهده نکردیم.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام تقوی، جزء مدیران قرآنی بود که منش و رفتار او هم منطبق بر آموزه‌های دینی بود، گفت: مدیران فرهنگی و قرآنی داریم که ممکن است موضع‌گیری آن‌ها قرآنی نباشد و یا رفتار و اعمالشان آن‌طور که مورد انتظار است، مبتنی بر قرآن نباشد؛ ایشان فردی منعطف و علاقه‌مند به کار احسن و همکاری و صداقت و استفاه درست از جایگاه و موقعیت در اختیار بود و به نظر بنده، وجود یکی از این صفات برای رسیدن به فیض شهادت کافی است.

یاراحمدی تأکید کرد: شهدا زنده هستند و شما هم به عنوان همسر و خانواده شهید خوشحال باشید، زیرا کسی را که ما خیلی دوست داشتیم، به آرزوی خودش یعنی شهادت رسید و ان‌شاءالله همگی از شفاعت ایشان بهره‌مند شویم.

سبک زندگی شهدا ترویج شود

در ادامه مرتضی خدمتکار، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران بیان کرد: بنده توفیق مصاحبت و همراهی با ایشان را نداشتم ولی با اشتیاق فراوان برای عرض ادب و احترام خدمت شما رسیده‌ایم. بنده همیشه از فضایل شهید تقوی و همت بلند ایشان از زبان اساتید قرآنی شنیده بودم و شهدایی همچون ایشان الگوهای بسیار خوبی برای امثال بنده هستند.

وی افزود: امیدوارم سبک زندگی امثال ایشان به همت خبرگزاری ایکنا و سایر رسانه‌ها بین مردم ترویج شود و بتوانیم از ستاره‌های روشن آسمان ایران اسلامی فیض ببریم.

شهید تقوی؛ از خدمت صادقانه تا الگوی مدیریت روزآمد

آقای تقوی همیشه آرزوی شهادت داشت

همچنین حبیب ترکاشوند، معاون اسبق خبرگزاری ایکنا در دوره شهید تقوی نیز در سخنانی گفت: حقیر مدت 10 سال چه قبل و  چه بعد از دوره مدیریت حجت‌الاسلام تقوی در خبرگزاری ایکنا در خدمت ایشان بودم و شهادت می‌دهم که عاشق شهادت بودند و آن را بر زبان جاری می‌کردند و همیشه و همیشه و حتی چند روز قبل از شهادت می‌فرمودند که دعا کنید بنده شهید شوم.

وی افزود: سفرهایی مانند کریلا، راهیان نور و لبنان و سوریه در خدمت ایشان بودیم و عشق به دین و شهادت در وجود وی تلألؤ داشت. شخصتیی متواضع، فروتن و مؤدب داشتند و این را همه حتی کسانی که با وی مخالف بودند، قبول داشتند. عاشق دین، امام و حضرت آقا بودند و وقتی توفیق پیدا کردند به درس حضرت آقا بروند، نشاط زیادی داشتند.

ترکاشوند تصریح کرد: در سفری که به لبنان داشتیم، می‌فرمود ای کاش می‌توانستم مقیم جنوب لبنان شوم و اینجا خدمت کنم. در سفرهای راهیان نور هم این عشق به شهادت را می‌دیدیم و خیلی هم دوست داشتند که به سوریه بروند ولی ممکن نشد و به خاطر عشق به شهادت سرانجام داعش سراغ ایشان آمد.

وی ادامه داد: ایشان هفته‌ای یک روز در مجلس حضور می‌یافتند و داعش بین این همه افراد در مجلس سراغ اتاق ایشان رفتند و ایشان را به شهادت رساندند و وقتی تیر خلاص به شهید زدند، فیلم گرفتند و ماجرای شهادت ایشان جاودانه شد.

شهید تقوی، فعالیت‌های قرآنی را ابزاری برای تحقق فرهنگ قرآنی می‌دانست

ترکاشوند اضافه کرد: ایشان در دو و نیم سالی که در ایکنا فعالیت داشت، معتقد بود ما باید به سمت فرهنگ قرآنی حرکت کنیم و فعالیت‌های قرآنی را ابزاری برای تحقق فرهنگ قرآنی می‌دانستند. در آستانه انتخابات،  همایش جامعه قرآنی را در این زمینه برگزار کردند. حاج قاسم سلیمانی جمله زیبایی دارند و اینکه تا شهید نباشی، شهید نمی‌شوی که این موضوع در وجود ایشان موج می‌زد.

همسر شهید تقوی هم در سخنانی ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور اعضای جامعه قرآنی و مدیران جهاددانشگاهی، بیان کرد: اینکه بعد از شش سال هنوز به یاد شهید و خانواده ایشان هستید برای بنده خیلی خوشحال‌کننده است و سخنانی هم که ارائه شد از ابعاد مختلف به شخصیت شهید پرداخته شد.

وی افزود: نکته قابل توجه در شخصیت ایشان، توجه زیاد به فرمایشات مقام معظم رهبری بود؛ ایشان بعد از چندسال توفیق پیدا کرد تا به درس حضرت آقا برود و از این بابت خیلی خوشحال بود و همین حضور باعث انرژی برای سایر کارهای ایشان بود.

شهید تقوی تلاش کرد مکتب امامین انقلاب را ترویج کند

وی با بیان اینکه شهید تقوی تلاش کرد مکتب امامین انقلاب را ترویج کند، اظهار کرد: بنده به عنوان عضو کوچک جامعه از تمام کسانی که دستشان به جایی می‌رسد و رسانه و تریبونی دارند درخواست و خواهش دارم که پیام بنده را برسانند؛ ما وقتی این وضیعت حجاب را در جامعه می‌بینیم ناراحت می‌شویم و قتی به سطح خیابان می‌رویم اشک می‌ریزیم و گریه می‌کنیم.

گلایه همسر شهید از وضعیت حجاب

همسر شهید تقوی بیان کرد: ما نمی‎توانیم این وضعیت را تحمل کنیم، الان فرزندان ما هم از این وضع گلایه دارند و مسئولان نگویند نمی‌توانند این وضع را اصلاح کنند؛ کنترل شرایط کار سختی نیست. بنده نمی‌دانم لایحه عفاف و حجاب چیست و چه محتوایی دارد ولی اینقدر می‌دانم که اگر امثال شهید تقوی بودند الان چه می‌کردند و چه می‌خواستند. حضرت آقا فرمودند که بی حجابی هم جرم سیاسی و هم شرعی است و چرا باید این سخن آقا روی زمین بماند.

وی افزود:  این درست نیست که گفته شود ما بعد از ارسال چند پیامک برای بار سوم و چهارم فرد بی حجاب را جریمه می‌کنیم؛ این چه معنایی دارد؟ باید برخورد قاطع‌تری صورت بگیرد وگرنه لایحه عفاف و حجاب بیشتر باعث ترویج بی‌حجابی خواهد شد.

همسر شهید تقوی اظهار کرد: درست است ما نسبت به وضع اقتصادی و سایر مسائل هم انتقاد داریم و از این وضع ناراحتیم و همه هم این سختی‌ها را درک می‌کنیم و البته صبر می‌کنیم تا امور بهتر شود ولی بدحجابی چیزی نیست که بتوان از آن گذشت؛ وضعیت جامعه طوری شده است که افراد مذهبی نمی‌توانند به پارک و محیط‌های تفریحی و اجتماعی بروند. در قضیه سگ‌های خانگی ما به شهرداری و پلیس و ... زنگ زده و گله کردیم ولی به هر که می‌گوییم جواب می‌دهند به سازمان ما مربوط نیست پس چه کسی باید جواب بدهد. 

وی افزود: ما باید دو کار انجام دهیم؛ اول کار اقناعی و دیگری کار بازدارنده ولی اگر حمایت قانونی نباشد به نتیجه نمی‌رسد و با آمران به معروف با خشونت برخورد می‌کنند.

ارسال// از ولایتمداری شهید تا گلایه از  وضعیت حجاب در جامعه

 

انتهای پیام
captcha