اقدامات مثبت در دومین سالگرد حمله تروریستی به خانواده مسلمان در کانادا
کد خبر: 4146111
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰

اقدامات مثبت در دومین سالگرد حمله تروریستی به خانواده مسلمان در کانادا

فعالان ضد اسلام‌هراسی و تبعیض در کانادا می‌گویند دو سال پس از حادثه تروریستی حمله خودرویی به یک خانواده مسلمان در شهر لندن در ایالت اونتاریو، اقدامات مثبت زیادی برای مقابله با اسلام‌هراسی صورت گرفته است.

به گزارش ایکنا، به نقل از گلوبال نیوز، دو سال پیش در چنین روزهایی راننده یک خودرو در شهر لندن در ایالت اونتاریوی کانادا به یک خانواده مسلمان حمله کرد و چهار عضو این خانواده را به قتل رساند.

دادستان‌ها اعلام کردند که این حمله یک اقدام تروریستی بوده که جامعه مسلمانان لندن را هدف قرار داده است. ناتانیل ولتمن که در زمان دستگیری 20 سال داشت، به چهار فقره قتل درجه یک و یک فقره اقدام به قتل متهم شده و قرار است در ماه سپتامبر محاکمه شود.

در این حمله سلمان افضل، 46 ساله، همسر 44 ساله او مدیحه سلمان، دختر 15 ساله آنها یمنا و مادربزرگ 74 ساله او طلعت افضل کشته شدند. پسر ۹ ساله این خانواده هم به شدت آسیب دیده است.

مریم الصباوی، یک نوجوان 16 ساله که اکنون در کلاس یازدهم تحصیل می‌کند، دوست صمیمی یمنا افضل بود که همراه با سه عضو خانواده‌اش در 6 ژوئن 2021 مورد حمله قرار گرفت. الصباوی می‌گوید که پس از این حمله، زندگی عادی برای او خیلی دشوار شده است.

او در مصاحبه‌ای گفت: یمنا نه تنها دوست من بود، بلکه به خاطر همان چیزی که من به آن اعتقاد دارم کشته شد.

وی افزود: من یک مسلمان محجبه هستم، بنابراین سخت است که هر روز در خیابان‌ها قدم بزنم و فکر نکنم این اتفاق برای من می‌افتد. الصباوی و رهبران جامعه مسلمانان می‌گویند لندن، در جنوب غربی اونتاریو، پس از  حمله سال 2021 که بدترین کشتار جمعی در تاریخ شهر بود، دگرگون شده است.

رومینا موریس، مدیر بخش ضد نژادپرستی و ضد ظلم در شهر لندن می‌گوید: هنوز ترس و نگرانی زیادی در جامعه وجود دارد، اما اتفاقات مثبت بسیاری نیز رخ داده است. ما واقعاً درد آن حمله را به هدف تبدیل کردیم.

از زمان این حمله، لندن ابتکاراتی را برای مقابله با اسلام‌هراسی و همچنین ضد نژادپرستی سیاه‌پوستان و افراد بومی انجام داده است. موریس می‌گوید این اصلاحات شامل تعیین نمایندگانی برای ارتباط با جوامع مسلمان، سیاه‌پوست و بومی بوده است.

بخش ضد ظلم و ضد نژادپرستی لندن چارچوبی را پیشنهاد کرده است که به شهر اجازه می‌دهد همه سیاست‌ها را با اصول ضد نژادپرستی تطبیق دهد. این شهر همچنین یاد و خاطره اعضای خانواده افضل را در پارک‌ها، نقاشی‌های دیواری و باغ‌هایی که به افتخار آنغها در سراسر شهر ایجاد شده، گرامی داشته است. موریس می‌گوید: ما قطعاً خیلی پیشرفت کرده‌ایم اما هنوز کار زیادی برای انجام دادن داریم.

الصباوی که پس از مرگ دوستش ائتلاف جوانان مبارزه با اسلام‌هراسی را تأسیس کرده، می‌گوید که مبارزه با نفرت مهم است. اگرچه ما از جنگیدن خسته شده‌ایم اما به مبارزه ادامه می‌دهیم زیرا نمی‌خواهیم هیچ کس دیگری این را تجربه کند. ما می‌دانیم که چقدر دردناک است.

ائتلاف جوانان برنامه‌هایی آموزشی در مورد اسلام‌هراسی و اثرات آن بر جوانان تدوین کرده که توسط مدارس شهر پذیرفته شده است. همچنین در حال کار بر روی یک مستند درباره اسلام‌هراسی است.

الصباوی ادامه داد: حملات علیه مسلمانان کانادایی متوقف نشده است، به همین دلیل مقاومت لازم است.

یافته‌های اولیه کمیته سنا که این موضوع را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد اسلام‌هراسی و خشونت علیه مسلمانان گسترده و عمیقاً در جامعه کانادا ریشه‌دار است.

تورنتو در ماه‌های اخیر شاهد چندین مورد خشونت در بیرون از مساجد بوده است. به گفته پلیس، در ماه آوریل، مردی سعی کرد نمازگزاران مسلمانی را که در گروه‌های بزرگ در خارج از مسجد مارکهام در ایالت انتاریو در ماه رمضان تجمع کرده بودند، زیر بگیرد.

موریس درباره نژادپرستی در شهر لندن می‌گوید: این واقعیت که چنین نمونه‌هایی از اسلام‌هراسی هنوز در اینجا وجود دارد، تکان‌دهنده است.

جاش مورگان، شهردار لندن، می‌گوید که این شهر پس از این حمله دستخوش دگرگونی ظاهری شده است.

او در مصاحبه‌ای گفت: این اتفاق به گونه‌ای بود که من قبلاً ندیده بودم. اکنون در لندن برای جوامع مختلف حمایت از یکدیگر رایج شده است.

الصباوی می‌گوید که هدف نهایی، ریشه‌کن کردن اسلام‌هراسی و نژادپرستی و نشان دادن پیشرفت‌هایی است که در این مسیر حاصل شده است.

او می‌گوید: ما هیجان‌زده هستیم که نشان دهیم به عنوان یک جامعه چقدر پیشرفت کرده‌ایم و این واقعا مهم است.

انتهای پیام
captcha