«صاحبدلان»؛ پل ترجمه ادبیات نمایشی دینی به کشورهای مسلمان است
کد خبر: 4145974
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
مدیر کانون نمایش‌های دینی وزارت ارشاد:

«صاحبدلان»؛ پل ترجمه ادبیات نمایشی دینی به کشورهای مسلمان است

محمود فرهنگ ضمن تقدیر از توجه و توسعه به حوزه گردشگری در استان‌های کشور بر اولویت توجه به توسعه زیرساخت‌‎های فرهنگی در کشور تاکید و با اشاره به آنکه رویداد نمایشی «صاحبدلان»؛ انگیزه بخش جوانان در حوزه هنر دینی است افزود: این رویداد بهانه‌ای برای ترجمه و صادرات آثار ادبیات نمایشی مذهبی ایران به کشورهای مسلمان است.

محمود فرهنگ؛ مدیر کانون نمایش‌های دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان آنکه بخش مهم فعالیت‌های این کانون از نیمه سال گذشته تا ابتدای تیر امسال متمرکز بر برگزاری بخش‌های مختلف دوازدهمین دوره ملی و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان استوار بود گفت: مهمترین بخش این رویداد که مربوط به حوزه نمایش‌های بین‌الملل است و در آن پنج اثر از هنرمندان تئاتر کشورهای مسلمان حاضر خواهند بود. این بخش از 28 خرداد تا اول تیر به همراه 20 نمایش از تولیدات تئاتر دینی هنرمندان قزوین در سراسر این استان به صحنه خواهند رفت.

وی خاطرنشان کرد: محوریت موضوعی و مضامین آثار حاضر و پذیرفته شده در بخش‌های متنوع رویداد تئاتر صاحبدلان از جمله بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، نمایش خیابانی، نمایشنامه‌خوانی، رادوتئاتر و بخش بین‌الملل بر پایه مسائل دینی، مذهبی و گونه‌های نمایش مهدوی، فاطمی، رضوی، علوی، فاطمی و حسینی (نمایش سرخ) استوار است و همین مولفه باعث شده تا این رویداد نمایشی به قلب تپنده تولید و اجرای عمومی تئاتر دینی کشور بدل شود.

«صاحبدلان»؛ انگیزه بخش جوانان در حوزه هنر دینی است

اولویت توسعه‌بخشی زیرساخت‌های فرهنگی سراسر کشور

فرهنگ با بیان آنکه برگزاری بخش بین‌الملل یک رویداد نمایشی برای نخستین بار در یک استان مانند قزوین پیامدهای بسیار خوبی برای انگیزه بخشیدن میان جوانان هنرمند این استان در موضوع تئاتر دینی با خود به همراه خواهد داشت گفت: یکی از فضاهای جذاب و متفاوت میزبان آثار نمایشی این رویداد به فضای باز اطراف چهلستون شهر قزوین بازمی‌گردد که هر شب ساعت 21 علاوه بر نشاط‌بخشی به عموم مخاطبان، زمینه آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم با تولیدات تئاتری و نمایشی را با محوریت تئاترهای دینی فراهم می‌کند. همچنین دو سالن تئاتر در شهر قزوین نیز پذیرای دیگر آثار حاضر در این رویداد خواهد بود.  

وی ضمن تقدیر از مسئولان شهری و استانی قزوین مبنی بر توجه و توسعه‌بخشی این استان در زمینه گردشگری و توریستی ادامه داد: اما نکته مهم این است که در حوزه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی بسیاری از استان‌های کشورمان نیازمند نگاه جدی‌تری هستند. با توجه به توسعه زیرساخت‌های جهانگردی که در قزوین اتفاق افتاده و بسیار جای افتخار دارد اما این استان مانند بسیاری دیگر از استان‌های کشور نیازمند توسعه و تعالی زیرساخت‌های فرهنگی-هنری است.

مدیر کانون نمایش‌های دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه 44 سال از انقلاب شکوه‌مند اسلامی گذشته است تصریح کرد: تئاتر به‌عنوان هنر اندیشه‌ورز می‌تواند تأثیر شگفتی در بلوغ فرهنگی جامعه داشته باشد. درست بر همین راستا از دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداران درخواست می‌کنم در برنامه‌های توسعه فرهنگی خود توجه به تاسیس مجموعه‌های تئاتر شهر استان‌ها و شهرستان‌ها را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

«صاحبدلان»؛ انگیزه بخش جوانان در حوزه هنر دینی است

صادرات آثار تئاتر دینی ایران

فرهنگ با بیان این که اختتامیه دوازدهمین دوره ملی و نخستین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان؛ اول تیر ماه در قزوین برگزار خواهد شد افزود: در این اختتامیه این رویداد از هنرمندان حاضر در بخش‌های مختلف تجلیل می‌شود و مراسم بزرگداشت دو نفر از هنرمندان برجسته تئاتر کشور؛ یک نفر از تهران و یک نفر از قزوین به همراه تجلیل از خانواده شهدا که همه ما مرهون آن‌ها هستیم را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان آنکه هم‌زمان با مراسم اختتامیه فعالیت دوره جدید این رخداد آغاز خواهد شد اظهار داشت: همچنین با توجه به درخواست کشورهای مسلمان از تئاتر دینی و کانون نمایش‌های دینی؛ در حال تلاش هستیم تا هنرمندانی از ایران را به کشورهای دیگر برای تولید آثار مشترک اعزام کنیم.

مدیر کانون نمایش‌های دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طی یک سال گذشته، هشت نمایشنامه از تولیدات تئاتر دینی را به زبان‌های انگلیسی و فرانسه ترجمه کردیم و در اختیار هنرمندان دیگر کشورهای مسلمان قرار دادیم تا آنها نیز بتوانند در کشورهای خود از حوزه‌ ادبیات نمایشی دینی ایران استفاده کنند.

فرهنگ در پایان ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری از کتاب ارزشمند پنج‌جلدی «نمایش‌های ایمان‌گرایی جهان» که کار نگارش آن قریب به دو دهه است که توسط پروفسور ناظرزاده کرمانی آغاز شده طی مراسمی ویژه رونمایی شود.

انتهای پیام
captcha