«صبح تازه‌دم» تأملی در سبک زندگی ایرانی اسلامی است
کد خبر: 4143728
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
قزوه در نشست هندیران:

«صبح تازه‌دم» تأملی در سبک زندگی ایرانی اسلامی است

علیرضا قزوه گفت: کتاب «صبح تازه‌دم» در سبک زندگی ایرانی اسلامی به خصوص در حوزه بانوان شعرهای قابل تأملی دارد.

به گزارش ایکنا آیین رونمایی از کتاب «صبح تازه‌دم» اثر عاطفه جوشقانیان جمعه‌شب؛ ششم خرداد، با حضور جمعی از شاعران و خوشنویسان کشورهای ایران، افغانستان، هند و پاکستان با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سید مسعود علوی تبار به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

در ابتدای مراسم علیرضا قزوه، شاعر و رئیس مرکز شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما  ضمن عرض تبریک به عاطفه جوشقانیان، بیان کرد: کتاب خوب «صبح تازه‌دم» عاطفه جوشقانیان در سبک زندگی ایرانی اسلامی به خصوص در حوزه بانوان شعرهای قابل تأملی دارد.

فرزند «آموزش» و «کوشش»

در ادامه رضا اسماعیلی شاعر و منتقد ادبی، در بخشی از سخنان خود با عنوان مقابله با جوان‌مرگی شعر، افزود: عاطفه جوشقانیان در شمار شاعرانی است که با «آموزش» پا به وادی شعر و ادبیات گذاشته است. از همین رو، دوران دانش‌آموزی و تجربه‌اندوزی را با موفقیت پشت سر گذاشته و کمتر از یک دهه به شاعری مطرح و صاحب‌نام با آثاری قابل تأمل تبدیل شده است. از این منظر می‌توان او را فرزند «آموزش» و «کوشش» دانست.

رضا اسماعیلی در ادامه اظهار کرد: حضور در کلاس‌های درس بزرگان شعر و ادب و توفیق شرکت در اردوهای آموزشی شهرستان ادب، فرصتی طلایی برای جوشقانیان و نسل شاعران جوان برای قد کشیدن و به خود رسیدن در عرصه ادبیات بوده است. توفیق بزرگی که می‌توان آن را با حضور نسل اول شاعران انقلاب در جلسات نقد شعر حوزه هنری مقایسه کرد.

وی افزود: اشاره به این دقیقه، به دلیل تأکید بر نقش مهم و سازنده آموزش ادبی در به سلامت گذشتن از مرحله «آزمون و خطا» و به بلوغ و بالندگی رسیدن شاعران جوان است. امروز نیز رسالت نهادهای متولی در حوزه شعر و ادبیات، توجه بیش‌ از پیش به آموزش برای تربیت نسلی دیگر از شاعران دانشور و نوآور است.

میان حافظه دانه‌ها

سیدمسعود علوی‌تبار؛ سخنران بعدی بود که به قرائت آیه «وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ» (سوگند به صبح چون دميدن گيرد)، از سوره تکویر و سپس به معرفی اجمالی شاعر کتاب «صبح تازه‌دم» پرداخت: عاطفه جوشقانیان شاعری است که تمرکزش در سرودن شعر و  آفرینش آثار ادبی بیشتر بر جایگاه خانواده و سبک زندگی، خصوصاً بر شخصیت، هویت و کرامت بانوان، استوار است.

این شاعر افزود: اشعار مجموعه «صبح تازه‌دم» در خوانش و در ساختار ظاهری کلمات و جمله‌ها، چون جویباری روانند و در مضمون و محتوا همچون لجه‌ای عمیق، غواصی معانی را توسط خواننده طالبند. صاحب این مجموعه شاعری است که در اشعارش می‌تواند با زیر و رو کردن ضمیر باغچه‌ها، میان حافظه دانه‌ها راه یابد و قدرت صنع خداوندی را به تماشا بنشیند. و یا ماه را از آسمان تا پیش پای دلدار به پائین بکشاند. ذهن سیال و شاعرانه شاعر در پی جست‌وجوی معانی، از وادی صورت تا میدانگه سیرت جولانی مادام دارد و در این وسعت بی‌کران، صبح و روشنایی را تنفس می‌کند و از امیرالمؤمنین  علی علیه السلام می‌گوید و از مهدی موعود(عج)، از شمس‌الشموس توس می‌گوید و از قمر بنی‌هاشم، از پدربزرگ می‌گوید و از منزلت مادر، از ابو مهدی المهندس می‌گوید و از سردار دل‌ها.

تجلی نقش‌های ارزشمند بانوان

در ادامه نغمه مستشار نظامی، شاعر و دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: عاطفه جوشقانیان بانویی از نسل شاعران متعهد و دغدغه‌مند انقلاب است که در سال‌های اخیر با تمرکز بر برگزاری کنگره زیر یک سقف قدم ارزشمندی در جهت تجلی نقش‌های ارزشمند بانوان در خانواده و جامعه و حفظ ارزش‌های اصیل بانوان ایرانی برداشته است. صبح تازه‌دم نیز مجموعه‌ای ست در راستای همین دغدغه و هدف ارزشمند.

زیبا فلاحی، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: شعر عاطفه جوشقانیان؛ بر طبیعت خود بافته شده است. طبیعتی که خودکفا و ساده‌پوش است. شاعر طبع روان و سیالی دارد. و بر ارکان شعر خود تسلط دارد. تکرار در سروده‌های وی بدیع و همراه با معنا جان می‌گیرد. شعر وی خواب لحظه‌هاست. لحظه‌های پر از نجوا با خدا؛ با من درون؛ دعوت به خیر و پرهیز از گناه. زبان او رمانتیسیسم خودش را دارد و از بیرون دستور نمی‌گیرد. شعر بر بستر رضایت و انتظار می‌روید و به همان ارتفاع هیجان دارد.

فاطمه نانی زاد نیز اظهار کرد: اشعار مجموعه صبح تازه‌دم، سرشار از محتوا و مضامینی است که ایده و عقیده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی یک بانوی شاعر و یک فعال پرتوان فرهنگی و اجتماعی را چون آفتابی روشن به آسمان ذائقه مخاطب عرضه می‌کند و احترام او را برمی‌انگیزد. شاعری که در آفرینش و سرایش غزل‌ها با انتخاب دقیق کلمه‌ها و واژه‌هایش روح و انرژی ستایش‌برانگیز آیین پر اعتبار و افق عزیز نگاه و منطق شاخص شخصیتش را هویدا می‌کند.

فاطمه عارف نژاد نیز در رابطه با نام مجموعه «صبح تازه‌دم» گفت: اگر عنوان کتاب قرار است چیزی از روح کلی کتاب به خواننده بگوید، صبح تازه‌دم تمام و کمال از پس انجام وظیفه برمی‌آید و به باورم آیینه خوبی است برای حال‌واحوالی که خود شاعر در آن زندگی می‌‌کند. مخاطب در صبح تازه‌دم، هیچ ترتیب خاص یا مرزبندی محسوسی میان غزل‌های مختلف نمی‌بینید. همه کنار هم، همه باهم. چرا که زیست شاعرشان اینگونه است و کتاب بنا دارد با شعرهای بی‌نقاب، ما را به کشف جهان و جهان‌بینی او را ببرد.

عارف نژاد در انتها بیان کرد:  زبان نرم و سالم، صداقت، مضامین تازه و اندیشه‌ای بلند دارد و شاید مهم‌تر از هرچیز، به زعم من، این است که می‌تواند در دل غمگین‌ترین خواننده‌اش هم پنجره‌هایی به «امید» و «نور» باز ‌کند.

پرچمدار پرافتخار سبک زندگی اسلامی

سیده فرشته حسینی گفت: در  مجموعه «صبح تازه‌دم» شور زندگی و گرمی خانواده موج می‌زند و در تمام اشعار به نحوی سبک زندگی اسلامی تبلیغ و معرفی می‌شود و عاشقانه‌ها و آیینی‌هایش پرچمدار پرافتخار سبک زندگی اسلامی است او به خوبی تصویر زنی را به نمایش می‌گذارد که در جامعه حضور پررنگ دارند و این حضور با هویت اصلی او یعنی خانه‌داری و فرزند پروری منافاتی ندارد بلکه مکمل همدیگر هستند.

مریم کرباسی نجف‌آبادی نیز اظهار کرد: بعد از این همه چای تازه‌دم که نوشیدم و برایشان شعر نوشتم، به یک صبح تازه‌دم دعوت شدم صبحی که پر از شعرهای تر و تازه و خوش‌رنگ و خوش عطر و بوست، عاطفه جوشقانیان کدبانوی شاعری است که با صبح تازه‌دمش به ما طراوت می‌بخشد و در لحظه لحظه اشعارش مهربانی، آرامش و متانتش را هم با ما به اشتراک می‌گذارد، شعرهایی که آیینه شاعرند و درست مثل نامش پر از عاطفه و احساس، به راستی چقدر بعضی نام‌ها به صاحبانشان می‌آیند.

در این ویژه‌برنامه که از ساعت ۲۱ آغاز و نزدیک به دو ساعت  به طول انجامید شاعران و هنرمندانی چون علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، سیدمسعود علوی تبار، بلرام شکلا، سید مهدی بنی‌هاشمی، مسعود ربانی، سید امین باطنی، سید حکیم بینش، عزیز آذین فرد، عسکر حکیم، نغمه مستشار نظامی، فاطمه ناظری، مریم بشردوست، سارا عبدالهی فر، زهرا میریان کرمی، صبا فیروزی، زیبا فلاحی، فاطمه نانی زاد و مهسا ایمانی حضور داشتند.

نمونه‌ای از غزلیات مجموعه «صبح تازه‌دم» را که در این نشست قرائت شدند را با هم مرور می‌کنیم.

حافظه‌ دانه‌ها

به آسمان شبی پرستاره رو کردم

به جست‌وجوی تو با ماه، گفت‌وگو کردم

پرید تیرگی از شاخه شاخه‌ی روحم

نسیم تازه‌دم صبح را که بو کردم

و سرگذشت سفرهای رود را خواندم

به آن طراوت جاری چه خوب خو کردم

میان حافظه‌ی دانه‌ها تو را دیدم

ضمیر باغچه‌ها را که زیر و رو کردم

به گندمی که به سوی تو قد کشیده، قسم

که من تو را فقط ای نور! آرزو کردم

تو در کنار منی، روی خاک، اما من

تو را همیشه در افلاک جستجو کردم

دلیل خنده حیدر! 

کنار فضه صمیمانه کار می‌کردی

به کار کردن خود افتخار می‌کردی

درخت‌های بهشتی به پایت افتادند

همان شبی که هوای انار می‌کردی

فقیر هرچه می‌آمد اسیر برمی‌گشت

تمام عالمیان را دچار می‌کردی

دلیل خنده حیدر! چه شد که بعد پدر

مدام گریه بی‌اختیار می‌کردی؟!

چه شد محبت همسایه‌ها؟ دعایت را

چه مادرانه به آن‌ها نثار می‌کردی!

تمام مردم اگر کور و کر، علی دیده‌ست

فدک فدک همه جا را بهار می‌کردی

و شقشقیّه به نهج‌البلاغه رو آورد

شبی که پشت به این روزگار می‌کردی

چقدر خانه مرتب شد آن شب آخر

اگر مریض نبودی چه‌کار می‌کردی؟

 

«صبح تازه‌دم» با محتوای اشعار خانوادگی و سبک زندگی، عنوان جدیدترین مجموعه شعری عاطفه جوشقانیان است که به تازگی توسط انتشارات «شهرستان ادب» به چاپ رسیده است.

انتهای پیام
captcha