اختتامیه جشنواره ملی کتاب رشد برگزار می‌شود
کد خبر: 4118165
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲

اختتامیه جشنواره ملی کتاب رشد برگزار می‌شود

دبیر بيستمين جشنواره ملی کتاب رشد از برگزاری مراسم اختتامیه این جایزه با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش خبر داد.

اختتامیه جشنواره ملی کتاب رشد برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا؛‌ ایبنا نوشت: با اشاره به آثار رسیده به این دوره از جشنواره اظهار کرد: در جشنواره امسال سه هزار و 440 کتاب به دبیرخانه سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی ارسال و از این بین هزار و 382 عنوان، موفق به کسب نشان رشد شده‌اند. در نهایت 662 عنوان کتاب از سوی هیات انتخاب جشنواره کتاب ملی رشد برای ورود به این دوره از جشنواره به مرحله نهایی رسیدند. این کتاب‌ها در 15 گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفتند و پنج محور نیز از سوی کمیته علمی برای اولویت‌های ویژه در این دوره تعیین شد.
وی ادامه داد: این 15 گروه شامل گروه‌های تصویرگری، ادبیات، داستان کودک و خردسال، داستان نوجوان، خاطره‌نگاری، ادبیات، فرهنگ و هنر، مطالعات اجتماعی، تفکر و سبک زندگی، مطالعات دینی، علوم کاربردی و دانش‌افزایی بودند. به این ترتیب 15 گروه داوری، متشکل از 49 داور به ارزیابی کتاب‌های این دوره از جشنواره پرداختند.

دبیر بيستمين جشنواره ملی کتاب رشد در توضیح آثاری که هر ساله نشان رشد دریافت می‌کنند، گفت: آموزش و پرورش در بخش ساماندهی محتوا تجربه‌ای دارد که به چهار دهه پیش برمی‌گردد؛‌ اما به شکل سازماندهی شده از دو دهه پیش یعنی از سال 1379 دست به برگزاری جشنواره‌های رشد زده است. از طرفی، تقریبا از 10 سال پیش شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای را به تصویب رسانده است (مصوبه 828) که بر اساس آن ما شاهد ساماندهی منابع آموزشی وزارت آموزش و پرورش هستیم.

وی ادامه داد:‌ براساس این مصوبه، آثار تولیدکنندگان منابع آموزشی مانند فیلم، کتاب و سایر محصولات فرهنگی در اداره کل انتشارات و فناوری‌های آموزشی ارزیابی می‌شود. برای مثال در حوزه کتاب آثار از لحاظ کیفی با استانداردهای موجود که صرفا محتوایی نیستند و همه ابعاد یک محصول مانند تصویرگری، بسته‌بندی، جنس کاغذ، نوع چاپ، قیمت و دیگر موارد را شامل می‌شود، بررسی خواهند شد و اگر امتیاز آثار از مقداری تعیین شده بیشتر باشد، آثار نشان رشد دریافت می‌کنند.

میرزاحسینی در پاسخ به این سؤال که «آیا همه آثاری که نشان رشد می‌گیرند در بخش داوری نهایی بررسی خواهند شد؟» گفت: خیر. همه آثاری که نشان رشد می‌گیرند، به مرحله نهایی راه پیدا نمی‌کنند و تنها آثاری مورد بررسی قرار می‌گیرند که نمره آنها از استانداردهای لازم بیشتر باشد. در نهایت هیات داوران آثار را بررسی می‌کنند و آثار برگزیده و شایسته تقدیر مشخص و معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد: در مراسم فردا (دوشنبه دهم بهمن‌ماه) که ساعت 14 تا 16 در سالن اصلی باغ کتاب برگزار می‌شود، وزیر آموزش و پرورش سخنرانی ‌خواهد کرد. همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دعوت شده است که امیدواریم در این روزهای شلوغ فرصت داشته باشند و در مراسم شرکت کنند.
دبیر بيستمين جشنواره ملی کتاب رشد در پایان با اشاره به برنامه‌های جنبی مراسم اختتامیه گفت:‌ فردا در دل برنامه اختتامیه از مسابقه‌ای رونمایی خواهیم کرد که هدفش ترویج کتاب و کتابخوانی است و برای گروه کودک و نوجوان طراحی شده است. در این مسابقه بچه‌ها ویدیو‌های یک دقیقه‌ای ارسال می‌کنند و در قالب استند‌آپ و پادکست کتاب‌هایی را که نشان رشد گرفتند، معرفی می‌کنند. در نهایت از میان این فایل‌های تصویری آثار برگزیده انتخاب و در مراسمی از آنها تقدیر خواهد شد. این آثار از طریق نرم‌افزار کاربردی شاد در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha