شهدای جهاد دانشگاهی الگوی نسل جدیدند/ از شهیدان اسوه بسازیم نه اسطوره
کد خبر: 4115097
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
گزارش ایکنا از آئین رونمایی کتاب «جان بی‌آرام صبح»

شهدای جهاد دانشگاهی الگوی نسل جدیدند/ از شهیدان اسوه بسازیم نه اسطوره

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: انتشار کتاب‌های زندگی‌نامه شهدای جهاد دانشگاهی اقدام بسیار خوبی است که هرچند دیر شروع شده اما کار بزرگ و باارزشی است تا این شهدا الگوی نسل جدید شوند.

مسلمی نائینی: شهدای جهاددانشگاهی را الگوی دبستانی‌ها و دبیرستانی‌ها کنیدحجت‌االاسلام والمسلمین شکری: از شهیدان اسوه بسازید نه اسطورهبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین رونمایی از كتاب «جان بی‌آرام صبح»؛ خاطراتی درباره زیست جهادی شهید علی صبوری قمی از اعضای جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر، نوشته ناصر ملائی، امروز دوشنبه 26 دی ماه با حضور حسن مسلمی نائينی، رئيس جهاد دانشگاهی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین یوسفعلی شكری، نماينده ولی فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سیدحسن قدسی‌پور، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، علی‌اکبر مرآتی، سرپرست جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، و جمعی از اهالی علم و فرهنگ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

الگودهی به نسل جدید

حسن مسلمی نائينی در این مراسم ضمن بیان اینکه شرکت در جلساتی که یاد و خاطره شهدا را زنده می‌کند، نه‌تنها از عمر انسان حساب نمی‌شود بلکه موجب برکت عمر است، عنوان کرد: یکی از روش‌های تربیتی که همیشه به آن تأکید شده است، الگوبرداری از افراد خوب است و امیدواریم که بتوانیم از این شهدا الگو و یاد بگیریم.

مسلمی نائینی: شهدای جهاددانشگاهی را الگوی دبستانی‌ها و دبیرستانی‌ها کنیدحجت‌االاسلام والمسلمین شکری: از شهیدان اسوه بسازید نه اسطوره

وی با اشاره به الگوهای جدیدی که از طریق فضای مجازی به خورد جوانان کشور داده می‌شود، اضافه کرد: انتشار این کتاب و دیگر کتاب‌های زندگی‌نامه شهدای جهاد دانشگاهی اقدام بسیار خوبی است که هرچند دیر شروع شده اما کار بزرگ و باارزشی است که حتی می‌توان آن را در سطح دبستان و دبیرستان‌ها هم  تولید کرد تا این شهدا الگوی بچه‌های ما شوند نه الگوهایی که فضای مجازی و رسانه برای بچه‌ها الگو کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن تشکر از انتشارات جهاد برای انتشار این کتاب، عنوان کرد: بنده بخشی از کتاب را خواندم و مدیریت، شجاعت و اعتقادات ایشان را بسیار پررنگ دیدم. حتی در خط مقدم جبهه هم بحث‌های اعتقادی را فراموش نمی‌کردند.

مسلمی نائینی در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به سالروز شهادت جمعی از شهدای جهاد دانشگاهی در تبریز گفت: فردا 27 دی سالروز شهادت شهدای بسیج دانشجویی و جهاد دانشگاهی در کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز است که مهمات جنگی تولید می‌کردند که متأسفانه رژیم بعث عراق متوجه عمل آن‌ها شد و کارگاه آنان را بمباران کرد که درنتیجه آن 22 نفر از عزیزان ما به شهادت رساند و 8 نفر هم جانباز شدند.

مسلمی: شهدای جهاددانشگاهی الگوی نسل جدیدند/شکری: از شهیدان اسوه بسازیم نه اسطوره

وی افزود: یکی از شهدای این واقعه شهید امین جواهری، از دوستان ما در اصفهان بود که بنده دانشگاه صنعتی اصفهان و ایشان دانشگاه تبریز قبول شد و این‌طور نبود که فقط در بخش فنی و مهندسی مشغول باشد، بلکه در خط مقدم جبهه هم حضور داشت و یک بار در عملیات بیت‌المقدس تا مرز شهادت پیش رفته بود؛ حتی او را در نایلون و سپس در تابوت گذاشته بودند اما با بخاری که در نایلون ایجاد شده بود متوجه شده بودند که زنده است و او را نجات داده بودند و ایشان بسیار تأسف می‌خورد که چرا شهید نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه شهید جواهری معمولاً خود را به نماز جمعه تهران می‌رساند، اضافه کرد: در جریان انفجاری که در نماز جمعه تهران اتفاق افتاد ایشان حضور داشتند و باز هم تأسف می‌خورد که چرا شهید نشده است لذا همان صحبتی که سردار شهید قاسم سلیمانی فرمودند که تا شهید نباشی، شهید نمی‌شوی درباره ایشان اتفاق افتاد و خداوند به او توفیق شهادت داد.

از شهدا اسوه بسازیم نه اسطوره

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یوسفعلی شکری، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در سخنانی ضمن تأکید بر اینکه آخرت‌نگری از ضرورت‌های دین ما است، عنوان کرد: عمده آنچه که در ذهن ما از آخرت این است که خداوند ما را زنده می‌کند و ما را به جزای کار خیر و شر نان می‌رساند که حتماً این هست اما تنها این نیست، بلکه خداوند آخرت و آخرت‌نگری را برای کسانی قرار داده که از تنگ‌نظری به بلندنظری رسیده باشند.

مسلمی نائینی: شهدای جهاددانشگاهی را الگوی دبستانی‌ها و دبیرستانی‌ها کنیدحجت‌االاسلام والمسلمین شکری: از شهیدان اسوه بسازید نه اسطوره

او ادامه داد: اگر این نگاه از آخرت‌نگری داشته باشیم که برداشت درست از آخرت است آن موقع یکی از حیات طیبه انسان بعد از مرگ انسان ذکر و یاد او است که سعدی به درستی به آن اشاره کرده است که «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز/ مرده آن است که نامش به نکویی نبرند»

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه یکی از فلسفه‌های آخرت‌نگری این است که ما کار را برای خدا و آخرت انجام دهیم زیرا اگر با خدا شروع کنیم و تا خدا پیش برویم، چیزی جز توفیق نیست.

حجت‌الاسلام شکری در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های انسان این است که دوست دارد به چشم بیاید و تعریف و تمجید شود، اضافه کرد: راه رسیدن به این مقصود، در مکتب فکری ما یک چیز است و در خیال‌ها یک چیز دیگر. برخی با ریا و منت گذاشتن برای کارهایی که انجام داده‌اند، به سمت این مقصود می‌روند اما طبق فرمایش خود خداوند، اگر از اول تا آخر کار خداوند را دیدیم، حتماً خداوند ما را مطرح خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در راه خدا باید جهاد کرد، تأکید کرد: هر جهادی، جهاد در راه خدا نیست، جهادی مطرح است که مؤمنانه و با الگو از پیغمبر(ص) باشد و این راه نجات همه بشریت در طول تاریخ است.

مسلمی: شهدای جهاددانشگاهی الگوی نسل جدیدند/شکری: از شهیدان اسوه بسازیم نه اسطوره

 نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه جهاد در راه خدا موجب جاودان شدن نام جهادگر می‌شود، عنوان کرد: این تلاش‌های شما در انتشار کتاب‌های شهدا در راه ذکر است که باید دقت داشت در این بیان شهید الگو باشد نه اسطوره زیرا مبنای اسطوره واقعیت نیست درصورتی‌که همه اعمال شهدا واقعی است، لذا باید از شهدا اسوه بسازیم نه اسطوره.

لزوم الگوگیری از ویژگی جانشین‌پروری شهید صبوری قمی

علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا عنوان کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی است که متأثر از رخداد انقلاب اسلامی برای تغییر و تحول در فضای دانشگاه‌ها تأسیس شد و در طول سال‌ها فعالیت خود، خدمات ارزنده‌ای در حوزه فناوری و فرهنگ در حوزه‌های مختلف به انجام رسانده است.

مسلمی: شهدای جهاددانشگاهی الگوی نسل جدیدند/شکری: از شهیدان اسوه بسازیم نه اسطوره

وی افزود: شهید صبوری قمی که این مجلس برای گرامیداشت یاد و خاطره او برپا است هم ازجمله مؤثرین در تأسیس این نهاد مبارک نقش و جایگاه ارزشمندی داشت.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های شخصیتی شهید صبوری قمی که از خاطرات دوستان درباره این شهید بزرگوار در کتاب «جان بی‌آرام صبح» گرداوری شده ، تأکید کرد: لازم است در دوره‌های آتی، ارزش و تأثیراتی که این شهید بزرگوار داشته است در نقش‌های جدید تقویت شود.

کلانتر مهرجردی در بیان ویژگی‌های شاخص شهید علی صبوری قمی، عنوان کرد: این شهید بزرگوار همواره سبک و سیاق مدیریتی متناسب با انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و در عرصه‌ها و میدان‌هایی که حضور داشته، پیش‌قراولی و پیشگامی او زبانزد بوده است، یعنی همیشه ابتدا خود اقدام و بعد دیگران را دعوت می‌کرده است.

وی با اشاره به اینکه دیگر اینکه حتی در مسیر اقدام و فعالیتی که در عرصه‌های جنگ داشت، همیشه اهمیت مطالعه و کتاب دغدغه اصلی شهید صبوری بوده، اضافه کرد: مطالعه و پژوهش چه در جنگ و چه در خارج از آن از توصیه‌های جدی ایشان بوده و اگر ما لایق پیروی این شهید بزرگوار باشیم، باید بدانیم که امروز یکی از مسئله‌های حوزه فرهنگی ما این است که مخاطبان کمتر با حوزه نشر و کتاب ارتباط دارند لذا باید در راستای ایده‌‌های نو و تولید ابتکارات جدید در موضوع مطالعه کتاب اهتمام جدی داشته باشیم.

مسلمی: شهدای جهاددانشگاهی الگوی نسل جدیدند/شکری: از شهیدان اسوه بسازیم نه اسطوره

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اهمیتی که شهید صبوری برای مردم و مخاطبان در امر خدمت قائل بود را از دیگر ویژگی‌های مهم منش و روش این شهید بزرگوار خواند و افزود: جابه‌جایی‌های سنگین این شهید بزرگوار از غرب به جنوب و از جنوب به غرب کشور به‌ویژه در امر مهندسی جنگ، یکی از ویژگی‌های این شهید بزرگوار است که باید امروز مورد توجه قرار بگیرد.

کلانتر مهرجردی پرورش نیروهای توانمند یا جانشین‌پروری را یکی از شاخصه‌های مهم دیگر شهید صبوری قمی خواند و فزود:  امروز یکی از مشکلات ما در حوزه‌های مختلف، عدم اهتمام جدی در پرورش نیروهای لایق و توانمند است، لذا اگر دوستان تورقی بر منش و روش این شهیدان داشته باشند می‌توانند آن‌ها را به مثابه یک الگو در پرورش نیروهای شایسته و جانشین‌پروری توجه کنند.

روز 27 دی به نام شهدای جهاد دانشگاهی ثبت شود

در ادامه حامد علی‌اکبرزاده در این مراسم عنوان کرد: مجموعه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با تمام شعب آن در کشور یکی از مجموعه‌هایی است که در حوزه نشر و کتاب، به‌ویژه نشر کتاب‌های دانشگاهی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد و تقریباً می‌توان گفت بزرگ‌ترین ناشر دانشگاهی از جهات مختلف است.

مسلمی: شهدای جهاددانشگاهی الگوی نسل جدیدند/شکری: از شهیدان اسوه بسازیم نه اسطوره

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ادامه داد: علاوه بر آثاری که این مجموعه در حوزه‌های علمی و رشته‌های مختلف علمی منتشر می‌کند، از تقریباً ۲ سال پیش‌تولید یکسری کارهایی در موضوع فرهنگی را هم شروع کردیم، که ازجمله آن‌ها بحث تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی است. طی این پروژه تلاش کردیم دستاوردهای جهاد دانشگاهی اعم از دستاوردهای علمی، فرهنگی و انسانی جهاد دانشگاهی روایت کنیم.

علی‌اکبرزاده گفت: یکی از اولین کارهایی که شروع شد، در حوزه شهدای جهاد دانشگاهی بود که از دستاوردهای انسانی این نهاد بودند؛ درواقع برای تبرک از این عزیزان شروع کردیم و تاکنون چند کتاب ازجمله زیست جهادی دکتر کاظمی آشتیانی و زندگی شهید امیر مهرداد از شهدای جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، تولید شده که امروز از کتاب صوتی آن رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب «جان بی‌آرام صبح» که امروز برای آن جمع شدیم درباره شهید علی صبوری قمی از شهدای جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر است که هم‌زمان با فعالیتی که در جهاد دانشگاهی داشتند، زمان شهادتشان مسئولیت مهندسی رزمی  لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله را هم برعهده داشتند.

رئیس جهاد دانشگاهی از رونمایی چند کتاب دیگر با موضوع شهدای جهاد دانشگاهی طی چند ماه آینده خبر داد و گفت: زیست جهادی شهید علی‌اکبر همتی از شهدای جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اثری درباره شهید تقوی، رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان ازجمله این آثار است. امیدواریم با حمایت و همراهی همه عزیزان بتوانیم این کار را ادامه دهیم زیرا تا الان حمایت خاصی در این کارها نداشتیم و ادامه این کارها نیاز به حمایت جدی دارد.

علی‌اکبرزاده در پایان گفت: فردا ۲۷ دی‌ماه سالروز شهادت ۲۲ نفر از شهدای جهاد دانشگاهی در تبریز است. طبق  دستور شورای فرهنگی عمومی تصمیم بر این شده که روز ۲۷ دی‌ماه به‌عنوان روز شهدای جهاد دانشگاهی ثبت شود، که همین‌جا از مسئولان درخواست می‌کنم در ثبت این روز کمک و همراهی کنند، زیرا شهدای جهاد واقعاً مظلوم هستند.

هفت شهید از دانشگاه امیرکبیر در جمع شهدای جهاد دانشگاهی

علی‌اکبر مرآتی، سرپرست جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر نیز ضمن بیان اینکه این مراسم به مناسبت سالروز شهادت شهدای جهاد دانشگاهی در 27 دی‌ماه برگزار می‌شود، عنوان کرد: در بین شهدای جهاد دانشگاهی هفت شهید از جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر داریم. شهید غلامحسین احمدی از دانشکده برق،  شهیدان علیرضا استکی، رئیس‌زاده و شرفی از دانشکده مکانیک، شهیدان  بسطامی و سحرخیز از دانشکده عمران و شهید علی صبوری قمی از دانشکده معدن که این مراسم به مناسبت رونمایی از کتاب زندگی‌نامه شفاهی این شهید معزز برگزار می‌شود.

سیدحسن قدسی‌پور، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز ضمن بیان اینکه کتاب «جان بی‌آرام صبح» ما را به اعماق بیش از 30 سال پیش برد و خاطرات آن روزها را زنده کرد؛ خاطره‌ای از حساسیت شهید مهرداد در عدم صرف وقت اداری برای کار شخصی تعریف و عنوان کرد: از دیگر شهدای مهم جهاد دانشگاهی شهید محسن وزوایی است که لازم است کتابی درباره ایشان هم تولید و منتشر شود زیرا خاطرات و واقعیت‌هایی از زندگی ایشان توسط پدر ایشان روایت شده که برای همه جای دقت و درس‌آموزی دارد.

مسلمی: شهدای جهاددانشگاهی الگوی نسل جدیدند/شکری: از شهیدان اسوه بسازیم نه اسطوره

علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی هم در سخنانی عنوان کرد: اگر توانستیم انقلاب را نگه‌ داریم، از برکت خون شهید است زیرا با محاسبات دنیوی الان باید استخوان‌های ما هم پوسیده باشد، لذا پیام جلسات اینچنینی این است بازگشت و تداوم راه شهدا است که که باقی‌ خواهد ماند، بقیه راه‌ها مانند کف آب دریاست و ماندنی نیست و ما هیچ راهی جز تداوم راه شهدا و اسم و رسم شهدا نداریم.

وی در ادامه ضمن تعریف خاطره‌ای از زمان مسئولیت شهید علی صبوری قمی در بخش فرهنگی جهاددانشگاهی صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: هر زمان که ایشان را می‌دیدم، مشغول به فعالیت بودند که حقیقتا به حال او غبطه می‌خوردم. امید است با این کار خوب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و انتشار زندگی‌نامه این شهدای عزیز عطر و بوی شهدا در دانشگاه و جامعه سرازیر شود.

انتهای پیام
captcha