معاون دستگاه قضا با امام جمعه ایلام دیدار کرد
کد خبر: 4106733
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

معاون دستگاه قضا با امام جمعه ایلام دیدار کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی، معاون حقوقی و امور مجلس قوه‌قضائیه با حجت‌الاسلام والمسلمین الله‌نور کریمی تبار، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار و گفت‌وگو کرد.

نشست معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه با امام جمعه ایلامبه گزارش ایکنا از ایلام به نقل از روابط عمومی دادگستری ایلام، حجت‌الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی، معاون حقوقی و امور مجلس قوه‌قضائیه امروز، ۲۲ آذرماه به همراه عمران علی‌محمدی، رئیس کل دادگستری و اعضای شورای قضایی استان با حجت‌الاسلام والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه‌قضائیه در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته در دستگاه قضایی، گفت: حرکت شتابنده‌ای که در قوه‌قضائیه بعد از انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی آغاز شده بود، با انتصاب حجت‌الاسلام اژه‌ای منسجم‌تر، قانون مدارتر، تشکیلاتی‌تر و بدون سر و صدای تبلیغاتی و در همان مسیر پیش می‌رود.

حجت‌الاسلام قدرتی با بیان اینکه در آینده شاهد آثار مثبت این رویکرد در حوزه تقنین خواهیم بود، گفت: یکی از مشکلات بر سر راه قانون‌گذاری فرآیند زمان‌بر و پیچیده تصویب لوایح و مصوبات است که این امر نیز مشکلاتی را در امر اصلاح ساختار قوه‌قضائیه به وجود آورده است.

وی به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه تقنین و تصویب لوایح برای اصلاح ساختار قوه‌قضائیه اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین این قوانین و لوایح، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در جهت مبارزه با قاچاق، اصلاح قانون در حوزه قرارداد‌های بین مردم و اصلاح قانون تجارت که به مبارزه با فساد و سوء استفاد‌ها در این حوزه است.

حجت‌الاسلام قدرتی با اشاره به اصلاح قانون در حوزه قرارداد‌های بین مردم، گفت: اصلاح این قانون به گونه‌ای است که بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، هر نوع معامله‌ای که با اسناد عادی انجام می‌شود باطل بوده و حتماً معاملات باید با سند رسمی باشند و لایحه مربوطه به آن در مجلس است.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه بیان کرد: تقدیم لایحه‌ای به مجلس برای حذف برخی از عناوین مجرمانه در جهت کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا به گونه‌ای که برخی از فعل‌ها و ترک فعل‌ها جرم به حساب نیامده و تخلف محسوب شوند و در دستگاه مربوطه که وظیفه نظارت در همین فعل‌ها و ترک فعل‌ها را دارند رسیدگی شود از دیگر برنامه‌های دستگاه قضایی است.

وی همچنین به اجرای قانون لایحه جامع قضایی که هدف از آن بررسی تمام عناوین حقوقی و پرونده‌های موجود در دستگاه قضایی برای خارج سازی برخی از عناوین از سیستم قضایی است اشاره کرد و افزود: ده‌ها لایحه و طرح در جهت اصلاح ساختار قوه قضائیه در دست بررسی هستند که در صورت عملیاتی شدن شاهد کاهش چند میلیونی پرونده‌ها به دستگاه قضایی خواهیم بود.

عملکرد مؤثر دستگاه قضا در ایجاد امنیت و آرامش جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در این دیدار ضمن خوش آمدگویی به معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه کار قضایی در شرایط فعلی را فوق‌العاده حساس و سخت خواند و اظهار کرد: عملکرد دستگاه قضا در رعایت عدالت، سرعت عمل در رسیدگی و بازدارندگی از جرائم در ایجاد امنیت و آرامش در جامعه موثر است.

وی سرعت در صدور آرا و اجرای احکام را عامل اصلی بازدارندگی دانست و با انتقاد از فرآیند طولانی دادرسی در بعضی از موارد آن را نتیجه تعدد قوانین و آرا در بعضی زمینه‌ها دانست و خواهان برطرف شدن این مشکل از سوی مسئولان و نخبگان قوه‌قضائیه شد.

امام جمعه ایلام در این دیدار از زحمات علی‌محمدی، رئیس کل دادگستری استان به‌خاطر تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها تشکر کرد و گفت: در نتیجه تلاش‌های ایشان در مدت ریاست بر دادگستری استان خوشبختانه شکایت از دستگاه قضا در این مدت بسیار کاهش داشته است.

کریمی‌تبار با اشاره به بافت قومی و قبیله‌ای در استان ایلام، افزود: بخش زیادی از مشکلات حوزه قضایی و امنیتی را می‌توان با استفاده از ظرفیت بزرگان طوایف و ریش سفیدان به سرانجام رساند و به همین خاطر انتظار از دستگاه قضا این است که ضمن استفاده از این ظرفیت از این بزرگان تقدیر به‌عمل آورده و حرمت آنان توسط قضات جوان دادگستری‌ها حفظ شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام در پایان خواستار رسیدگی به مشکل خانه‌هایی که صاحبان آنها دارای مالکیت عرفی و شرعی بر زمین خود هستند و در حال حاضر با مشکل مالکیت قانونی و عدم ثبت سند مواجه هستند، شد.

انتهای پیام
captcha