جهادگرانی که مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفتند + صوت
کد خبر: 4103530
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۹

جهادگرانی که مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفتند + صوت

مقام معظم رهبری در سال 82 با ارسال پیامی برای گروه جهادی آل یاسین از خدمات این گروه جهادی در مناطق محروم کشور قدردانی کردند. جهادگرانی که بیش از ۵۰ باب مسجد و ۵۰۰ باب کلاس درس و اقدامات زیربنایی در زمینه‌های فرهنگی ، علمی، اشتغال، پزشکی و … انجام داده‌اند.

هر زمان مردم در اجرای برنامه‌های مهم و بزرگ مشارکت کرده‌اند، نتایج مطلوبی به دست آمده است. از ابتدای انقلاب تاکنون برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که رنگ و بوی مردمی داشته و از دل مردم برآمده، همواره تأثیرگذار بوده و به سرانجام رسیده و یکی از نشانه‌های این مهم، شکل‌گیری گروه‌های جهادی در کشور است.

هیئت دانشجویی آل یاسین از زمان تأسیس در سال ۱۳۷۶ با استعانت از خداوند متعال، برای احیای سنت حسنه فقرزدایی و عدالت‌گستری که در سال‌های پس از انقلاب مرسوم شد، طرح اردوهای جهادی را پایه‌ریزی کرد.

در این مسیر باتوجه به لزوم تمرکز فعالیت‌ها برای اثربخشی در یک منطقه و نیز شرایط و حساسیت‌های منطقه سیستان، استان سیستان و بلوچستان به عنوان منطقه هدف قرار گرفت.

در این مدت و پس از گذشت ۲۰ سال، همت جهادگران هیئت و عنایت و توجه ویژه مقام معظم رهبری و یاری خیران منتج به ساخت بیش از ۵۰ باب مسجد و ۵۰۰ باب کلاس درس و اقدامات زیربنایی در زمینه‌های فرهنگی ، علمی، اشتغال، پزشکی و … شده است.

در رابطه با فعالیت‌های مختلف گروه جهادی آل یاسین و نیز عنایت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این گروه جهادی به گفت‌و‌گو با حمیدرضا خان‌محمدی، مسئول این گروه جهادی پرداختیم که مشروح آن را مطالعه می‌کنید.

ایکنا ـ سابقه تشکیل گروه جهادی آل یاسین مربوط به چه سالی است و چگونه شکل گرفت؟

گروه جهادی آل یاسین از سال 76 آغاز به کار کرد و اولین فعالیت خود را با احداث دو خانه محروم در بوشهر به سرانجام رسانید. این گروه متشکل از جمعی از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و ... بوده و فعالیت‌های فراوانی درحوزه جهادی انجام داده است.

اعضای گروه در سال 77 نیز فعالیت خود را با احداث یک باب مسجد در منطقه محروم تایباد استان خراسان رضوی ادامه داد و در ادامه نیز نسبت به احداث دو مسجد و مدرسه در استان خوزستان اقدام کرد. پس از چندی در سال 82 اعضای گروه آل یاسین اردوی جهادی خود را در شهرستان زابل و مناطق محروم این شهرستان برپا کرده و در پایان فعالیت خود نیز گزارشی از برنامه‌های انجام شده را خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردند.

مقام معظم رهبری نیز لطف کردند و ضمن مشاهده گزارش فعالیت گروه، پیامی به مضمون «سلامٌ علی هیئت دانشجوئی آل یاسین، حین یعمرون و حین یخدمون و حین یبنون و حین یُحسنون الی الناس، و این در واقع در درجه‌ی اول، عمران و خدمت و احسان به خودشان است که: من عمل صالحاً فلانفسهم یمهدون. ان‌شاءالله موفق باشید» را برای اعضای گروه ارسال فرمودند.

این پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی نقطه عطفی در راه فعالیت‌های گروه آل یاسین بود و پس از این موضوع نیز برنامه‌ها و فعالیت‌های گروه توسعه فراوانی پیدا کرد و خدمات جهادی گروه به اقصی‌نقاط کشور کشیده شد. در ادامه و پس از صدور پیام مقام معظم رهبری در رابطه با گروه‌های جهادی، بسیاری از افرادی که قصد حضور در فعالیت‌های جهای داشتند، به ما مراجعه کرده و به دنبال فراگیری شیوه‌های برپایی اردوهای جهادی و خدمت‌رسانی به محرومان در نقاط مختلف کشور بودند.

بنابراین، تبیین الگوی جهادی و خدمت‌رسانی به مردم محروم از فعالیت‌های مهم اعضای گروه آل یاسین بود تا بتوانند تجربیات خود در راه خدمت‌رسانی به محرومان را در اختیار علاقه‌مندان و دوستداران عرصه جهاد و خدمت به نیازمندان قرار دهد. امروز به توفیق الهی به نقطه‌ای دست پیدا کردیم که بیش از 40 هزار گروه جهادی در کشور فعالیت می‌کنند و خداوند متعال را به واسطه این توفیق شکرگذار هستیم.

جهادگرانی که مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفتند

ایکنا ـ فعالیت‌های جهادی گروه جهادی آل یاسین بیشتر در چه حوزه‌هایی صورت می‌گیرد؟

یکی از اهداف اصلی گروه جهادی آل یاسین تقویت نیروی انسانی مناطق مختلف است. ارائه آموزش‌های لازم به مردم نقاط محروم به جهت توانمندسازی ایشان برای رفع محرومیت از شهرها و روستاهایی که در آن زندگی می‌کنند، از جمله مهمترین برنامه‌های اعضای گروه است. همچنین، برپایی اردوهای جهادی در ایام عید نوروز و دیگر ایام سال از جمله برنامه‌های گروه آل یاسین است که به صورت مداوم در طول سال انجام می‌شود اما نکته اصلی در برپایی این اردوها، توانمندسازی مردم مناطق محروم است.

امروز تقریبا تعداد 700 فعال فرهنگی با گروه آل یاسین در ارتباط بوده و مشغول خدمت‌رسانی به محرومان هستند. در حوزه اشتغال نیز طی تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد مسکن منعقد شده، تاکنون حدود 1500 شغل در قالب کمیته‌های مختلف ایجاد شده است. همچنین، در حوزه دانشگاهی و مسائل مربوط به کنکور نیز برنامه‌های فراوانی از سوی اعضای گروه پیگیری می‌شود و هر سال تعداد قابل توجهی از دانشجویان تحت پوشش وارد دانشگاه می‌شوند.

همچنین، در حوزه بهداشت و درمان نیز اعضای گروه آل یاسین نسبت به پوشش مادران بارداری که تمکن مالی ندارند، اقدام می‌کنند و ایشان را مورد حمایت خویش قرار می‌دهند. امروز بیش از یک هزار خانواده در این حوزه تحت پوشش قرار داشته و خدمت‌رسانی به ایشان در حال انجام است.

کد

ایکنا ـ نظر شما در رابطه با طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی که در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود، چیست؟

به نظر می‌رسد که ابتدا باید این قانون در اختیار جهادگران قدیمی و باسابقه‌ای که تلاش فراوانی در این حوزه داشته‌اند قرار داده می‌شد تا نظرات خود در این زمینه را اعلام می‌کردند. در کل باید زمینه‌ای فراهم شود تا گروه‌های جهادی هویت مستقلی برای خود پیدا کنند. البته سپاه و بسیج حمایت بسیار خوبی از گروه‌های جهادی دارند.

زمانی که موضوعی مانند گروه‌های جهادی امروز مورد تأکید مسئولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری قرار دارند، باید موانع از سر راه فعالیت این گروه‌ها برداشته شود تا بتوانند به خوبی نسبت به خدمت‌رسانی به محرومان اقدام کنند. زمانی که حوادثی همچون سیل و زلزله در کشور رخ می‌دهد، گروه‌های جهادی وارد عرصه شده و مشکلات را مرتفع می‌کنند، لذا مسئولان نیز باید حمایت کامل و کافی از این گروه‌ها داشته باشند و چنانچه این گروه‌ها خواسته‌ای دارند باید به سرعت آن را حل کنند.

امروز طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی مدت‌هاست که تهیه شده و به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است اما مدت زمان طولانی از ارائه این طرح و حتی تصویب آن در کمیسیون‌ مربوطه می‌گذرد ولی خبری از ارائه آن به صحن علنی مجلس برای تصویب نیست که از مسئولان تقاضا داریم تا در این زمینه تسریع کرده و زمینه را برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر گروه‌های جهادی فراهم کنند.

ایکنا ـ مهمترین موانع و مشکلات گروه‌های جهادی چیست؟

به نظر می‌رسد که اگر گروه‌های جهادی با هویت جهادی، مردمی، انقلابی و تمدنی شکل گرفته باشند، هیچ مانعی بر سر راه فعالیت‌های آن‌ها وجود نداشته و نمی‌تواند سدی در برابر فعالیت‌های آن‌ها باشد؛ اما توقع این است که حمایت‌های صورت گرفته از جهادگران بیش از میزان فعلی باشد.

امروز ممکن است که گروه‌های جهادی بتوانند مدرسه‌ای را با 30 یا 40 درصد هزینه کمتر احداث کنند اما قانون اجازه نمی‌دهد تا نهادهای دولتی پروژه مدرسه‌سازی را به این گروه‌ها واگذار کنند تا این گروه‌ها بتوانند طرح‌های این‌گونه را با هزینه خیلی کمتری انجام دهند. متأسفانه این طرح‌ها به پیمانکاران بخش خصوصی که به دنبال سود و انتفاع هستند، سپرده می‌شود اما در اختیار گروه‌های جهادی که با خلوص نیت و فداکاری در این حوزه‌ها وارد می‌شوند، قرار نمی‌گیرد.

البته جهادگران در هر صورت کار خود را انجام می‌دهند اما دولت نیز باید شرایط را برای خدمت‌رسانی بهتر آن‌ها فراهم کرده و امکانات ویژه‌ای را برای جهادگران درنظر بگیرد تا بتوانند از تجهیزات عمومی و وسایل حمل و نقل نهادهای مختلف دولتی برای انتقال تجهیزات استفاده کنند. امروز جهادگران از صفر تا صد فعالیت‌ها را خود بر عهده دارند و حمایت از ایشان آن چیزی که باید باشد نبوده و در شأن جریان جهادی انقلابی نیست. 

انتهای پیام
captcha