مطالعه زندگی بزرگان دین، یکی از عوامل موفقیت است
کد خبر: 4103415
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
حجت‌الاسلام صالح:

مطالعه زندگی بزرگان دین، یکی از عوامل موفقیت است

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان گفت: تکرار زیاد یک کار نیاز به همت دارد و یکی از عوامل موفقیت مطالعه زندگی افراد موفق، بزرگان و پیشوایان دین است.

محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه در خراسان، عصر امروز، هشتم آذرماه در ادامه جلسات درس اخلاق هفتگی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی خواهران نمایندگی خراسان با اشاره آیه ۳۹ سوره نجم اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم به استناد آیه «وَأَن لَیسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعى؛ برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست»، به بیان اهمیت تلاش و کوشش پرداخته است.

وی با بیان اینکه تلاش، کوشش و پشتکار برای رسیدن به هدف است لذا تکرار زیاد یک کار نیاز به همت دارد، گفت: یکی از عوامل موفقیت مطالعه زندگی افراد موفق، بزرگان و پیشوایان دین است چرا که مهم‌ترین عامل زندگی علما تلاش و همت خالصانه آنان بوده است.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با اشاره به حکمت ۴۷ نهج البلاغه افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ؛ ارزش انسان به اندازه همّت اوست».

وی تصریح کرد: روایات بسیاری از معصومین (ع) در مورد تلاش و کوشش بیان شده است، از جمله امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند: «أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ؛ شما را سفارش می‌کنم به رعایت تقوای الهی، پیشه کردن پارسایی در دین خود، کوشش بسیار برای خدا».

وی به موانع موفقیت اشاره کرد و گفت: اگر اطراف شما افراد تنبل باشند، مانع موفقیت شما می‌شوند. اهل‌بیت(ع) در روایات مختلف هشدار داده و تنبلی را عاملی مهم در جهت سقوط انسان معرفی کرده‌اند. حضرت علی(ع) در روایتی فرمودند «لا تَتَّکِلْ فی اُمورِکَ على کَسلانَ؛ در کارهاى خود به آدم تنبل تکیه مکن».

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی افزود: از آثار تنبلی این است که آخرت انسان را خراب می‌کند. امام علی(ع) در روایتی فرمودند: «الکَسَلُ یُفسِدُ الآخِرَه؛ تنبلى، آخرت را تباه مى‌کند».

رئیس نمایندگی المصطفی خراسان در ادامه به یکی دیگر از روایات اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در روایتی فرمودند: «إنّی لاُبغِضُ الرَّجُلَ أو اُبغِضُ لِلرَّجُلِ أن یَکونَ کَسلانَ عَن أمرِ دُنیاهُ، ومَن کَسِلَ عَن أمرِ دُنیاهُ فَهُوَ عَن أمرِ آخِرَتِهِ أکسَلُ؛ من انسانی را که در کار دنیا سستى مى‌کند، دوست نمى‌دارم؛ زیرا اگر در کار دنیا سستى کند، در کار آخرت، بیشتر سستى خواهد کرد».

حجت‌الاسلام صالح با تأکید به اینکه فرد تنبل همیشه نیازمند به دیگران است، تصریح کرد: از انسان‌های تنبل کمک نگیرید و به آن‌ها اعتماد و تکیه نکنید که شما را به خوبی کمک نمی‌کنند و کار را خراب می‌کنند. همچنین با آن‌ها مشورت هم نکنید، زیرا برای کار‌های بزرگ پیشرفت نخواهید کرد.

وی با اشاره به نشانه‌های آدم تنبل طبق روایت پیامبراکرم(ص) خاطر نشان کرد: انسان تنبل آنقدر سستی و تنبلی می‌کند که در آن کار کوتاهی می‌شود و آنقدر کندی می‌کند تا اصل کار را ترک می‌کند و آنقدر ترک می‌کند که گنهکار و مبتلا به گناه می‌شود؛ کوتاهی کردن و سستی کردن علامت آدم‌های تنبل است.

انتهای پیام
captcha