چرا آنتی‌بیوتیک‌های هندی از داروخانه‌ها جمع‌آوری شد
کد خبر: 4101882
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸

چرا آنتی‌بیوتیک‌های هندی از داروخانه‌ها جمع‌آوری شد

مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو دلیل جمع‌آوری آنتی‌بیوتیک‌های هندی را ناکافی بودن جزئی میزان ماده موثره نسبت به دامنه مجاز مورد تایید سازمان غذا و دارو اعلام کرد.

چرا آنتی‌بیوتیک‌های هندی از داروخانه‌ها جمع‌آوری شد

به گزارش ایکنا، در پی کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور، هفتم آبان ماه 50 تن انواع داروی آنتی‌بیوتیک، معادل یک میلیون عدد قرص و شربت توسط وزارت بهداشت از کشور هند وارد ایران شد.

با واردات این حجم از داروها، امید می‌رفت نیاز کشور حداقل برای مدتی مرتفع شود البته در همین خصوص سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران طی اظهار نظری اعلام کرد: متأسفانه آنچه تحت عنوان شربت‌های آنتی بیوتیک هندی وارد کشور شده، همگی در حجم ۳۰ سی سی هستند. در حالی که به شربت‌های ۷۰ و ۱۰۰ سی سی نیز نیاز داریم و شربت‌های ۳۰ سی سی باعث می‌شود برای یک کودک سه شیشه شربت بدهیم تا روند درمان او تکمیل شود.

اما در ادامه سازمان غذا و دارو دستور داد، داروی آنتی‌بیوتیک کوآموکسی‌کلاو که به صورت فوریتی و اضطراری از هندوستان وارد و بین داروخانه‌ها توزیع شده جمع‌آوری شود.

براساس نامه‌ای که پیکانپور، مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو به یکی از شرکت‌های واردکننده سوسپانسیون خوراکی آنتی‌بیوتیک نوشته است: داروی کوآموکسی‌کلاو با برند MAGAMOX CV-DUO با شماره سری ساخت MFH۰۵۵۵ که به‌ صورت فوریتی وارد کشور شده، از لحاظ آزمون تعیین ماده مؤثره، غیر قابل قبول بوده است.

این دستور سازمان غذا و دارو به سرعت در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد و سؤال‌ها و نگرانی‌های زیادی در خصوص کیفیت داروهای وارداتی ایجاد کرد.

در پی این واکنش‌ها و نگرانی‌ها، امروز چهارشنبه دوم آذرماه محمد پیکان‌پور، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با بیان این که داروهای وارداتی هم مانند داروهای داخلی به لحاظ اندازه‌گیری ماده مؤثره توسط سازمان غذا و دارو بررسی و کنترل کیفی می‌شوند، گفت: در بررسی‌های صورت گرفته دو درصد از سوسپانسیون‌های کوآموکسی کلاو ابوت به علت ناکافی بودن جزئی میزان ماده موثره نسبت به دامنه مجاز مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار نگرفت و به همین دلیل جمع‌آوری شد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان غذا و دارو در حفظ اصول کیفی فرآورده‌های سلامت محور هیچ مسامحه‌ای نخواهد داشت، گفت: از شش آنتی‌بیوتیک وارداتی، تنها یک آنتی بیوتیک و از بین پنج بچ از این آنتی‌بیوتیک یک بچ و به لحاظ تعدادی دو درصد از داروی مذکور جمع‌آوری شد که علت آن کمتر بودن جزئی میزان ماده مؤثره از دامنه مجاز بود.

پیکان‌پور افزود: ریکال بخشی از انواع داروها در سراسر دنیا امری مرسوم در جهت حفظ سلامت بیماران است که سازمان غذا و دارو در این حوزه ‌ مسامحه نداشته و بر حفظ اصول کیفی محصولات تاکید دارد.

چرا آنتی‌بیوتیک‌های هندی از داروخانه‌ها جمع‌آوری شد

انتهای پیام
captcha