مراکز مشاوره اعتیاد رفتاری و روانشناسی ورزش راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4101731
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

مراکز مشاوره اعتیاد رفتاری و روانشناسی ورزش راه‌اندازی می‌شود

رئیس گروه مراکز مشاوره غیر دولتی سازمان بهزیستی با تأکید بر لزوم ارائه مشاوره روانشناسی با توجه به آسیب‌های نوپدید گفت: در حال تدوین آئین‌نامه‌های راه‌اندازی مراکز مشاوره اعتیاد رفتاری و روانشناسی ورزش هستیم.

مراکز مشاوره اعتیاد رفتاری و روانشناسی ورزش راه‌اندازی می‌شود

سهیلا طاهریان، رئیس گروه مراکز مشاوره غیر دولتی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر سه هزار و 500 مرکز مشاوره در سطح کشور در حال ارائه خدمات هستند، گفت: حتی در دورترین نقاط ایران هم موفق شده‌ایم مراکز مشاوره را ایجاد کنیم.

وی به معرفی 9 مرکز تخصصی بهزیستی که به صورت کاملاً تخصصی در حال ارائه خدمات به مردم هستند پرداخت و گفت: مراکز تخصصی کودک و نوجوان، کودکان و نیازهای ویژه، تحصیلی و تربیتی، صنعتی ـ سازمانی(ارائه خدمات در محیط‌های صنعتی و کاری)، روان‌سنجی (که به سایر مراکز در بحث استعدادسنجی‌ها و شناسایی بهتر نوع مشکل مراجعین کمک می‌کند)، سالمندان، ازدواج و خانواده، اختلال‌های روانی مراکز فعال بهزیستی هستند که در کنار مراکز عمومی به مردم خدمات روانشناسی و مشاوره ارائه می‌کنند.

مراکز سلامت روان محلی در حاشیه شهرها

رئیس گروه مراکز مشاوره غیر دولتی سازمان بهزیستی به راه‌اندازی «مراکز سلامت روان محلی» که خاص نقاط کم‌برخوردار و حاشیه‌ای هستند نیز اشاره کرد و گفت: با ایجاد این مرکز تلاش شد خدمات آموزش سلامت روان را به محلات کم برخوردار که معمولاً مراکز مشاوره حاضر نبودند در این نقاط سرمایه‌گذاری کنند ببریم.  

طاهریان افزود: البته این مراکز، مراکز سطح غربال (سطح1) بهزیستی نیز هستند که ارتباط کاملاً مستقیمی با سطح جامعه دارند و ارائه آموزش و غربال سلامت روان را بر عهده دارند. در بحث غربالگری اضطراب کودکان نیز از این مراکز استفاده می‌کنیم و بچه‌‌های این محله‌ها غربال شده و در صورتی که مشکوک به اضطراب باشند به مراکز تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به آسیب‌ها و مشکلات جدید مبتلابه جامعه مراکز تخصصی جدیدی ایجاد خواهد شد؟ گفت: بله؛ با توجه به آسیب‌های نوپدید متناسب با وضعیت جامعه گروه‌های جدید را اضافه می‌کنیم. در حال حاضر نیز بر روی راه‌اندازی مراکز «اعتیاد رفتاری» متمرکز هستیم و دستورالعمل‌ها، آموزش‌‌ها و شناسایی تیم‌هایی که بتوانند ارائه خدمت بدهند را در دستور کار داریم.

مراکز مشاوره اعتیاد رفتاری راه‌اندازی می‌شود

طاهریان منظور از اعتیاد رفتاری را همه انواع اعتیاد به جز مصرف مواد مخدر از جمله مصرف اعتیادگونه تلفن همراه، بازی‌های کامپیوتری، قماربازی اینترنتی و ... عنوان کرد و گفت: تعدادی از مشاوران را برای ارائه این خدمات آموزش داده‌ایم، اما بر روی ایجاد مراکز مشاوره خاص این مشکلات نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه هر روز ممکن است با توجه به نیاز و شرایط جامعه آیتم جدیدی به گروه‌های تخصصی مشاوره و روانشناسی اضافه شود، گفت: از بُعد سلامت هم در حال راه‌اندازی مرکزی با عنوان روانشناسی ورزش هستیم. باید این فرهنگ را در جامعه جا بیندازیم که جوانان ما که هیجان کنترل نشده دارند به سمت ورزش هدایت کنیم تا از طریق ورزش این هیجان‌ها تخلیه شود.

رئیس گروه مراکز مشاوره غیر دولتی سازمان بهزیستی افزود: خوشبختانه روانشناسان ورزش در حال فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های کشور هستند و می‌توانند با حضور در مراکز تخصصی روانشناسی ورزش به نوجوانان و جوانان ارائه خدمت کنند.

انتهای پیام
captcha