قرائت قرآن اگر وجودی باشد بر ما اثر می‌گذارد
کد خبر: 4098671
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
استاد دانشگاه کویت:

قرائت قرآن اگر وجودی باشد بر ما اثر می‌گذارد

جعفرعباس حاجی در یک نشست علمی گفت: وقتی قرآن را می‌خواهنیم قرائت ذهنی است و وجودی و وجدانی نیست که بر درون ما اثر بگذارد.

جعفرعباس حاجی، استاددانشگاه کویت

به گزارش خبرنگار ایکنا، جعفرعباس حاجی، استاد دانشگاه کویت، صبح امروز ۲۰ آبان در نشست علمی بررسی «چالش‌های علوم دینی در شرق و غرب جهان» که توسط گروه مطالعات اسلامی مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست بر اساس نظریه علم دینی مطالبی را برایتان بیان می‌کنم که مهمترین آن، این است که متون و نصوص دینی به طور عملی بوده و یک مسئله ذهنی، استدلالی و خیالی نیست.

وی افزود: مشکل ما این است که وقتی قرآن را می‌خوانیم قرائت ذهنی است نه وجودی و وجدانی، تا در درون ما اثر بگذارد.

استاد دانشگاه کویت با اشاره به بسیاری از رفتار‌هایی مانند وسواس، ناامیدی، افسردگی، دیوانگی، خودکشی که در زندگی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: همه این مشکلات به‌خاطر تسلط مفاهیم ذهنی بر مفاهیم وجودی است. تجربه‌های پیامبر اکرم(ص)، تجربه وجودی بود که ایشان بیان کردند و به دیگران انتقال دادند.

قرائت قرآن اگر وجودی باشد بر ما اثر می‌گذارد

منبعی برای دفاع از حریم فرهنگ

سپس حجت‌الاسلام سیدحسین سیدی، مسئول میز علوم انسانی اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی به ارائه مقاله‌ای پیرامون چالش‌های علوم دینی در شرق و غرب پرداخت و گفت: تمدن غرب با توجه به تسلط بر عالم و به واسطه تکنولوژی و علم، تلاش می‌کند مسائل و اتفاقات و فرهنگ‌های دیگر از جمله فرهنگ جهان اسلام را روایت کند.

وی افزود: امروز شاهد دوگانگی بین فرهنگ سنتی و مدرن هستیم که سبب طرح مسئله علم سکولار و دینی شده و موجب می‌شود ادبیات علم سکولار و دینی در جهان اسلام برجسته شود.

حجت‌الاسلام سیدی اظهار کرد: علوم دینی به‌مثابه نماینده سنت و فرهنگ دینی در جهان سوم، می‌تواند منبع و ذخیره‌ای برای دفاع از حریم فرهنگ داشته باشد. در همین مسیر طرح مسئله اسلامی‌سازی علوم‌انسانی یکی از راهبرد‌های مهم زنده نگه‌داشتن نهاد علوم دینی در جامعه و فرهنگ است. چرا که این علم است که می‌تواند زمینه توصیف، تحلیل، تفسیر و تجویز درباره واقعیت‌های انسانی و اجتماعی را فراهم کند.

انتهای پیام
captcha