مشروعیت سیاسی بر بلاد مسلمانان بدون توجه به مرجعیت دینی میسّر نیست
کد خبر: 4089285
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
استاد حوزه علمیه نجف:

مشروعیت سیاسی بر بلاد مسلمانان بدون توجه به مرجعیت دینی میسّر نیست

استاد برجسته حوزه‌علمیه نجف اشرف تصریح کرد: مشروعیت سیاسی بر بلاد مسلمانان بدون توجه به مرجعیت دینی و تجلی ابعاد مختلف دین در جامعه اسلامی امکان‌پذیر نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن الغریفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن الغریفی، استاد حوزه‌علمیه نجف اشرف، دهم مهرماه در نشست علمی «مرجعیت دینی و مرجعیت سیاسی با تمرکز بر بحث ولایت‌ فقیه» که به همت مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: تفقه در دین و شناخت احکام الهی ابتدائاً وظیفه‌ای همگانی و بر دوش تمام آحاد جامعه است. زمانی که مجتهدی با تفقه در دین موضوعی را کشف و استنباط کرد، وظیفه تبیین آن به جامعه را داشته و حق ندارد آن را صرفاً از آن خود بداند.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف بیان معالم دین و سنت نبوی را از نخستین وظایف مرجع و فقیه دانست و افزود: معالم دین منحصر در امور عبادی نبوده و همچون مقوله‌ای عام، اکثر مسائل محدثه که مرتبط با زندگی مسلمانان است را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ الغریفی، ولایت در تمام شئون جامعه از جمله ولایت در بیان فتوا و قضاوت، ولایت بر حکم، تدبیر تمام امور امت اسلامی، رعایت مصالح، اقامه حدود و دفع مخاطرات را از جمله وظایف مرجع دینی توصیف کرد.

وی به حدیثی از امام صادق(ع) در رابطه با رجوع نزاع مسلمانان به حاکم جور و طاغوت اشاره کرد و گفت: حضرت می‌فرمایند: «هر کس در موارد حق یا باطل به طاغوت مراجعه کند، در واقع به‌سوی طاغوت رفته و از او مطالبه قضاوت کرده است؛ از این‌ رو آنچه بر اساس حکم او [که خود فاقد مشروعیت است] دریافت می‏‌دارد، به باطل اخذ نموده است؛ هرچند در واقع حق ثابت او باشد زیرا آن را بر اساس حکم طاغوت گرفته است».

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن الغریفی

الغریفی به دیدگاه‌های مختلف مرجعیت دینی و مرجعیت سیاسی حاکم بر بلاد اسلامی پرداخت و اظهار کرد: مشروعیت سیاسی بر بلاد مسلمانان بدون توجه به مرجعیت دینی و تجلی ابعاد مختلف دین در جامعه اسلامی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با بیان این‌که انسان مختار همواره میان مرجعیت فقیه جامع‌الشرایط یا مرجعیت احزاب، یکی را انتخاب می‌کند، بیان کرد: مرجعیت سیاسی میدان عمل برای تجلی مرجعیت دینی یا مرجعیت حزبی است.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی از رسول‌الله(ص) به حدود اختیارات ولی فقیه اشاره و مرجعیت دینی را اختصاص به معصوم(ع) دانست و تصریح کرد: پیامبر(ص) نسبت به مؤمنان از خودشان اولی و سزاوارتر است؛ پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند «خداوند، مولای من و مولای مؤمنان است و علی مولای کسی است که من مولای او هستم».

الغریفی با بیان اینکه در دوران غیبت ولایت‌ فقیه بر مسلمانان، مانند ولایت معصوم (ع) است، اظهار کرد: فقیه بر تمام شئون امت اسلامی، از جمله امر به‌ معروف و نهی از منکر و اعمال حدود و تعزیرات اسلامی ولایت دارد.

وی به تفاوت‌های ولایت عامه و ولایت حسبه فقیه در اندیشه اسلامی اشاره کرد و گفت: اکثر علمای اسلام قائل به ولایت‌فقیه در تمام امور تدبیر شئون امت اسلامی، رعایت مصالح امت و اقامه حدود اسلامی بوده و آن را از ضروریات اجتماعی مسلمانان در دوران غیبت معصوم (ع) می‌دانند.

یادآور می‌شود، استاد الغریفی ضمن راه‌اندازی نشریه تخصصی انصارالحجة، مقاله‌هایی چون عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی از دیدگاه فقه و نیز انرژی هسته‌ای از دیدگاه فقه را به رشته تحریر درآورده است.

انتهای پیام
captcha