جشنواره ادبی موثر باید خروجی آثار داشته باشد + صوت
کد خبر: 4086897
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۹
حکیم‌معانی در گفت‌وگو با ایکنا:

جشنواره ادبی موثر باید خروجی آثار داشته باشد + صوت

محسن حکیم‌معانی نویسنده و داور سومین دوره جشنواره ادبی آفتابگردان عنوان کرد: برگزاری جشنواره‌های ادبی می‌تواند به ادبیات داستانی ما کمک کند، مشروط به اینکه ما قدرت ارائه آثار خروجی جشنواره را هم داشته باشیم تا تبدیل به یک جریان موثر شود.

محسن حکیم معانی + جشنواره فرهنگی هنری آفتابگردان

محسن حکیم‌معانی، نویسنده، منتقد ادبی، گوینده رادیو و از داوران بخش داستان سومین دوره جایزه ادبی آفتابگردان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا برگزاری این جشنواره با موضوع و محوریت سالمندی را از دو وجه قابل توجه خواند و گفت: از طرفی همه موضوعات و مضامین برای ادبیات داستانی دستمایه هستند و این قالب باید به آن‌ها بپردازد و همیشه هم پرداخته است. موضوع سالمندی هم خارج از این موضوعات انسانی و بشری نیست و همیشه برای نویسنده و اهالی قلم معضل و مسئله بوده و درباره آن نوشته‌اند و راجع به آن حرف زده‌اند؛ بنابراین از این منظر نیز مطلب جدیدی نیست.

نویسنده کتاب «میمِ عاشقی» ادامه داد: از طرفی اگر از منظر فعالیت جشنواره‌ای به ادبیات داستانی نگاه کنیم، اتفاقا ما جشنواره‌هایی که موضوعی و تخصصی به برخی مسائل مبتلابه جامعه مانند بیماری‌های خاص، کودکان، مسائل اجتماعی و سیاسی روز و این قبیل مسائل بپردازند، کم داریم.

جایی خالی که پر شد

داور سومین دوره جایزه ادبی آفتابگردان افزود: به عبارت دیگر ما جشنواره‌هایی که به‌طور خیلی خاص به مسائل روز یا شئون مختلف جامعه مانند کهنسالی، حتی کارمندی و معلولیت و ... بپردازند، زیاد نداریم و کاری که موسسه فرهنگ سالمندی در جشنواره ادبی آفتابگردان انجام می‌دهد، کار بسیار خوبی است که یکی از این جاهای خالی را پر می‌کند.کاش می‌شد از پتانسیل خود سالمندان هم در بخش‌های مختلف جشنواره استفاده شود.

کد

پایانی برای یک آغاز

حکیم‌معانی با اعلام اینکه آثار رسیده به سومین دوره جایزه ادبی بررسی شده و نتایج بخش داستان تقریبا مشخص شده است؛ درباره سطح آثار این دوره از جشنواره عنوان کرد: البته از جشنواره‌های نوپا و اینچنینی نباید توقع سطح خیلی بالا و عجیب‌وغریبی داشته باشیم اما نسبت به خیلی از جشنواره‌های ادبی دیگر سطح خوبی داشت و آثار تا حدی قابل‌قبول بود. به‌هرحال در همه جشنواره‌ها آثاری می‌رسند که به‌لحاظ ادبی خیلی محلی از اعراب ندارند و در داوری مطرح نمی‌شوند اما همیشه آثاری هم هستند که نسبت به این دسته آثار بهتری هستند. درمجموع به نظرم سطح کیفی آثار نسبتا خوب بود.

این داستان‌نویس در  بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های ادبی مانند آفتابگردان مطمئنا می‌تواند به ادبیات داستانی ما کمک کند، تاکید کرد: البته مشروط به اینکه ما قدرت ارائه آثار خروجی جشنواره را هم داشته باشیم. یعنی شاهد هستیم که جشنواره‌ای برگزار و از نویسندگان برگزیده هم تقدیر و تمام می‌شود. به نظرم اگر اینها تبدیل به یک جریان شود، مطمئنا موثرتر خواهد بود.

حکیم‌معانی با اشاره به اینکه جوایز ادبی در دهه 70 و 80 یک جریان خیلی جدی و بزرگ و خیلی در سطح جامعه موثر بودند، اضافه کرد: البته باید شرایط روز را هم در نظر داشت اما چه‌بسا اگر جشنواره‌های ادبی در سطح گسترده‌تری برگزار شوند و فقط به انتخاب نویسنده‌های برگزیده و جایزه دادن اکتفا نشود، بلکه آثار چاپ، منتشر و تبلیغ شود، و هرسال مجموعه‌ای از این آثار را شاهد باشیم، مطمئنا می‌تواند تاثیر بهتر و بیشتری داشته باشد.

لازم به ذکر است که سومین دوره جشنواره فرهنگی هنری آفتابگردان به همت بنیاد فرهنگ سالمندی، با هدف توجه به معضل و مشکلات سالمندان و به دبیری داوود ملکی صیدآبادی در سه بخش داستان، شعر و خوشنویسی انجام و اختتامیه آن هشتم مهر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha