بیداری اولین قدم برای رسیدن به معرفت است
کد خبر: 4082769
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری:

بیداری اولین قدم برای رسیدن به معرفت است

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به شعار چهاردهمین کنگره این اتحادیه «بیدار تا صبح امید» گفت: در ادبیات عرفانی ما بیداری اولین قدم برای رسیدن به معرفت است. بیداری تا صبح امید یعنی همه ما از خداوند بخواهیم به ما بیداری عطا کند.

بیداری اولین قدم برای رسیدن به معرفت استبه گزارش خبرنگار ایکنا، چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امروز شنبه ۱۲ شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در اردوگاه باهنر تهران برگزار شد.

حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه این کنگره تجدید میثاقی با آرمان‌های انقلاب و شهداست، اظهار کرد: تمامی اعضای این کنگره همچنان بر عهد، پیمان و میثاق خود با نظام مقدس جمهوری اسلامی وفادار بوده و در راه افرادی گام بر‌می‌داریم که این پرچم مقدس را به ما سپرده‌اند،‌ گفت: امیدواریم افسران جوان پرشور و خروش در میدان و جبهه مدرسه باشیم.


بیشتر ببینید:‌

تاریخی با اشاره به برگزاری انتخابات در کنگره اظهار کرد: طی این انتخابات در یک رقابت سالم آینده انجمن اسلامی تضمین خواهد شد. با حضور شما دانش‌آموزان در این انتخابات هم خودتان در آینده انجمن دخیل می‌شوید و هم با انتخاب فرد مناسب می‌توانید سهم و نقش خود را ایفا کنید.

تاریخی از دیگر برنامه‌های کنگره را بیان دغدغه‌ها و نکاتی دانست که دانش‌آموزان در میدان و جبهه مدرسه آنها را درک کرده‌اند و گفت: این چهاردهمین کنگره اتحادیه است و عدد ۱۴ هم برای ما شیعیان ارزشمند است. امیدوارم این دور از کنگره ما را در راه اسلام موفق گرداند. در مراسم اربعین نیز اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با پرچم متبرک هیئت انصارالمهدی حضور خواهند داشت.

بیداری اولین قدم برای رسیدن به معرفت است

بیداری؛ اولین قدم رسیدن به معرفت

در ادامه این کنگره حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به شعار این کنگره «بیدار تا صبح امید» گفت: بیداری تا رسیدن به قله‌های معنویت و کمال در احادیث تأکید شده است. در ادبیات عرفانی ما نیز بیداری اولین قدم رسیدن به معرفت است. بیداری تا صبح امید یعنی همه ما از خداوند بخواهیم به ما بیداری عطا کند؛ اینکه به اهداف خود توجه داشته باشیم و هرچه از خیر به انسان می‌رسد حاصل بیداری اوست.

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان افزود: امام حسین(ع) نیز درباره بیداری می‌فرمایند: «القاضی نورالله المرعشی التستری، إحقاق الحق و إزهاق الباطل؛ شریف‌ترین انسان‌ها کسی است که با اولین دعوت و اولین سنجش یعنی، عقل باطنی و سنجیدن و در ترازو قرار دادن خود، قبل از اینکه دیگران به او هشدار دهند، درس بگیرد و به راه بیاید.» آدمی در خواب عادات و طبیعت‌های نفسانی و غریزه‌های خود بی‌خبر و نامطلع بوده تا آنجا که به حسابرسی این طبیعت و غرایز خود بپردازد و با این عمل خود تمامی کار‌ها و افعال و برخورد و بازخورد‌های رفتار خود را به نقادی می‌کشاند و این امر موجبات جبران ضعف‌ها و تقویت قوت‌ها را ایجاد می‌کند.

بیداری اولین قدم برای رسیدن به معرفت است

حجت‌الاسلام‌ حاج علی‌اکبری ادامه داد: آیه ۴۶ سوره سبا نیز بر بیداری معرفتی تأکید دارد و خداوند در این آیه می‌فرمایند: «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ؛ بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و(درباره من) عقل و فکرت کار بندید تا به خوبی دریابید که صاحب شما امت را جنون نیست، او جز این نیست که رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است می‌ترساند.» در این دنیا اگر انسان خودش رها کند اسیر مادیات می‌شود پس در نتیجه همه باید به حالت تَجافی(حالت نیم‌خیز نمازگزار در هنگام تشهد امام جماعت است) باشیم و بدانیم این دنیا محل گذر است.

بیداری تحصیل کردنی است

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با بیان این مطلب که این بیداری هم تحصیل کردنی است فقط با تفکر و ذکر میسر می‌شود، گفت: همه اعمال مثل نماز و روزه و مجالس اهل‌بیت برنامه‌های پیش برنده برای تحقق بیداری است. بیداری به دست آوردنی است. در آیات قرآنی که به ذکر و تسبیح خدا اشاره می‌کند؛ فکر و تدبر کنید. ذکر و فکر را ادامه دهید، زیرا ذکر و فکر مقطعی شما را به جایی نمی‌رساند؛ ذکر و فکر باید دائمی باشد تا شهد دعا را خداوند به کام شما بریزد و به هر کسی توفیق دعا داده نمی‌شود.

حاج علی‌اکبری اتحادیه انجمن اسلامی را جمع کنشگر دانست که هر جا هستند حضور مؤثری دارند و گفت: امیدواریم شما دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های اسلامی هر جا که هستید و در هر مجلسی حضور دارید، آنجا را رونق ببخشید. امیدواریم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در شبکه‌ای از اعضای مؤثر به کمک معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در منطقه وسیعی بتوانند رسالت‌های آموزش و پرورش را محقق کنند.

بیداری اولین قدم برای رسیدن به معرفت است

نماینده رهبر انقلاب در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در پایان خطاب به دانش‌آموزان حاضر در کنگره گفت: برنامه‌ها و مسئولیت‌های خود در کنگره را به‌صورت جدی پیگیری کنید؛ اعضای کنگره گذشته هم باید سخاوتمندانه تجربیات خود را به نمایندگان جدید عرضه کنند. نمایندگان جدید هم قدر این تجربیات را بدانند و تلاش کنند حضور مفید و مؤثری در کنگره داشته باشند.

در پایان این مراسم از نفرات برتر کنکور تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha