نمایش توانمندی‌های جهادگران
کد خبر: 4082519
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
بر خط جامعه

نمایش توانمندی‌های جهادگران

برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های شاخص جهاددانشگاهی، فعال شدن سامانه ثبت درخواست مجوز مراکز تسهیل‌گری ازدواج، اجتماع و هم‌اندیشی موکب‌داران و فعالان اربعین حسینی و ... از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ برگزاری کنگره سلامت در اربعین، برگزاری چهارمین پویش تولید محتوای دیجیتال مهر محرم، انتشار فراخوان مقاله «در تحلیل پدیده سلام فرمانده»، برگزاری گردهمایی مداحان تعلیم و تربیت، اجرای طرح شهردخت‌های نوآوری در تهران، افتتاح مرکز مهارت‌آموزی شهید اسداللهی سپاه تهران، برگزاری آیین اجتماع و هم‌اندیشی موکب‌داران و فعالان اربعین حسینی طریق نجف تا کربلا، برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های شاخص جهاددانشگاهی، توانمندی جهاددانشگاهی برای انتقال تکنولوژی در چندین حوزه کلان، برپایی صدمین نشست ستاد مرکزی اربعین، برگزاری نشست تخصصی ارائه نتایج طرح سنجش و پایش سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران، برگزاری نشست خبری چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، آغاز فرایند دوازدهمین آئین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) مسئول کارگروه اخلاق پزشکی شد، صیانت از کودکان در فضای مجازی مطالبه‌ای همگانی است، برگزاری نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه «خانواده و کودک در فضای مجازی»، ارکان تربیت معنوی در روابط خانواده اسلامی، فعال شدن سامانه ثبت درخواست مجوز مراکز تسهیل‌گری ازدواج و چالش‌های شکاف نسلی در تربیت معنوی فرزندان را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برگزاری کنگره سلامت در اربعین

احمد وحیدی، وزیر کشور روز ۵ شهریورماه در اولین کنگره سلامت در اربعین در جمع امدادگران هلال احمر که مسئولیت ارائه خدمات به زائران اربعین را دارند، گفت: اربعین شعاع جدیدی از خورشید مکتب امام حسین است که تلاش دارد گرمای او بر اقصی نقاط عالم پرتو افکن شود و جهانیان به عشق حسین گرم شوند و در جهان پر از دغل و فریبکاری، راه نجات بشر را بیابند و وجود خود را به محبت حسینی بسپارند تا کرانه مدنیت جدید مبتنی بر ارزش‌های انسانی و اخلاقی حرکت کند.

وی ادامه داد: اربعین نقطه نویدبخش ظهور منجی عالم بشریت است. خوانده‌ایم که زمان ظهور، حضرت مهدی(عج) با امام حسین(ع) خود را معرفی می‌کنند؛ شاید قبل از اربعین این سؤال در ذهن بود که مگر مردم دنیا امام حسین(ع) را می‌شناسند که حضرت مهدی(عج) خود را با ایشان معرفی می‌کنند، اما اکنون می‌دانیم با اربعین، امام حسین(ع) به عالم معرفی می‌شوند.

وزیر کشور در کنگره سلامت در اربعین اعلام کرد: روادید لغو شده و آنهایی که گذرنامه ندارند، می‌توانند با گذر مرزی عبور کنند و به سفر زیارتی اربعین بروند.

برگزاری پویش تولید محتوای دیجیتال مهر محرم

پانزدهمین سوگواره ملی و چهارمین پویش تولید محتوای دیجیتال مهر محرم به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و با همکاری مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب بخش عکس و فیلم کوتاه دومین سوگواره بین‌المللی «ملت امام حسین(ع)» برگزار می‌شود.

هنر جهاد تبیین و غیرت دینی، هیئات خانگی و تربیت حسینی و مسئولیت اجتماعی و همدلی حسینی، موضوعات و محور‌های اصلی این سوگواره هستند. همچنین راهپیمایی اربعین حسینی و جلوه‌های هنری این رویداد عظیم دنیای اسلام از دیگر موضوعات سوگواره مهر محرم به شمار می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در بخش حرفه‌ای به سایت www.soogvareh.com و برای بخش پویش عمومی با درج هشتگ‌های ملت امام حسین (ع) و انا من حسین و من حسینی‌ام اقدام نمایند.

یادآور می‌شود، ۵ مهرماه ۱۴۰۱ آخرین مهلت ارسال آثار به پانزدهمین سوگواره ملی و چهارمین پویش تولید محتوای دیجیتال مهر محرم است.

انتشار فراخوان مقاله «در تحلیل پدیده سلام فرمانده»

فراخوان مقاله «در تحلیل پدیده سلام فرمانده» ویژه‌نامه نشریه علمی پژوهشی مطالعات میان‌رشته‌ای ارتباطات و رسانه در تحلیل بازتاب‌های اجتماعی، ریانه‌ای و بین‌المللی سرود سلام فرمانده به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صدا و سیما منتشر شد.

علاقه‌مندان می‌توانند در راستای محورهای سیزده‌گانه مذکور، مقالات خود را حداکثر تا یکم آبان‌ سال جاری در سامانه نشریه به نشانی www.jiscm.iribu.ir بارگذاری کنند.

جمعه/////نمایش دستاوردهای جهاددانشگاهی در سازمان برنامه و بودجه

برگزاری گردهمایی مداحان تعلیم و تربیت

گردهمایی بزرگ مداحان تعلیم و تربیت با عنوان نسل قاسم، ۶ شهریورماه با حضور وزیر آموزش و پرورش در حرم مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در این همایش با اشاره به اهمیت حضور در جمع مداحان و روضه‌ها و مراسم‌های مذهبی، اظهار کرد: هرچه داریم از امام حسین(ع) است و این موضوع بسیار مهم است که بدانیم کشتی نجات همه ما همین مکتب حسینی خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با وجود همه مکاتب غیر دینی و اصرارهای رسانه‌های معاند، همیشه شاهد حضور والدین و فرزندانشان در مراسم‌های مذهبی بوده‌ایم، گفت: این حضور، به شکرانه نیاز دارد زیرا از دامان اهل‌بیت(ع) جدا نشده‌ایم. ابعاد متعالی و ویژگی‌های اصیل مدیریت هیئتی ناشناخته مانده است.

اجرای طرح شهردخت‌های نوآوری در تهران

نشست خبری مریم اردبیلی، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با موضوع برنامه‌های حوزه بانوان شهرداری تهران روز هفتم شهریورماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اردبیلی طی سخنانی اظهار کرد: در شش ماه اول امسال حیطه‌های مختلفی از فعالیت‌ها در اداره کل بانوان دنبال شده است. مجموعه کارهای مشارکتی که در حوزه بانوان از سال گذشته در قالب ریحان شهر آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. در این زمینه از مجموع طرح‌های ارئه شده، ۵۸ طرح احراز شد که اجرای آن‌ها نیز مبتنی بر نیاز محله‌ای آغاز شده است.

وی افزود: برخی از این طرح‌ها فاز اولیه خود را به پایان رسانده و در مراحل بعدی قرار دارد. نمایشگاه زنان و تولید ملی از ۹ تا ۱۸ شهریورماه در بوستان گفت‌و‌گو برگزار می‌شود؛ هدف اصلی از برپایی این نمایشگاه پرداختن به موضوع زنان سرپرست خانوار و ارائه محصولات ایشان است.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران طرح شهردخت‌های نوآوری را زیرساخت جدیدی اعلام کرد که برای دختران شهر تهران در مناطق ایجاد می‌شود و گفت:‌ تا پایان سال این زیرساخت‌ها در چهار یا پنج نقطه شهر افتتاح خواهد شد.

افتتاح مرکز مهارت‌آموزی شهید اسداللهی سپاه تهران

مرکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی سردار شهید حسین اسداللهی سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، روز دوشنبه هفتم شهریورماه با حضور سردار موسی کمالی، مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار سرتیپ حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) و سردار داود روشنی، مسئول قرارگاه مهارت‌آموزی نیروی انسانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتتاح شد.

سرهنگ علیرضا سالارکیا، معاون اجرایی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، در مراسم افتتاحیه این مرکز، با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مهارت‌آموزی در سپاه تهران بزرگ اظهار کرد: در تهران مراکز متعدد مهارت‌آموزی راه‌اندازی شده است که در این راستا با بسیج اصناف و اتاق بازرگانی تهران هماهنگی کرده‌ایم تا بتوانیم اشتغال خارج از دوران خدمت را برای سربازان وظیفه تسهیل کنیم.

معاون اجرایی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ گفت: مرکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی شهید حسین اسداللهی سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ که امروز افتتاح شد، در قالب ۱۲ کلاس و ۲۵ رشته آموزشی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

اجتماع و هم‌اندیشی موکب‌داران و فعالان اربعین حسینی

آیین اجتماع و هم‌اندیشی موکب‌داران و فعالان اربعین حسینی طریق نجف تا کربلا، ظهر روز هفتم شهریورماه در ایوان شمش برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خطاب به موکب‌داران گفت: قصه اربعین فقط شعائر و مناسک نیست اگر چه اینها مهم هستند، قصه فقط زیارت اربعین علامت مؤمن بودن نیست که البته آن هم مهم است، اما ساده‌تر از این حرف‌ها هم می‌شود علامت مؤمن را جست‌وجو کرد. قصه فقط ایام‌الله بودن اربعین هم نیست، بلکه اراده الهی است که تعلق گرفته و اتفاق بزرگی است که گام به گام به آن نزدیک می‌شویم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در اجتماع موکب‌داران اربعین، موکب‌داران را مصداق نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ دانست و گفت: شما وظیفه جهاد تبیین را هم دارید.

جمعه/////نمایش دستاوردهای جهاددانشگاهی در سازمان برنامه و بودجه

برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های شاخص جهاددانشگاهی

طی هفته‌ای که گذشت، نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص پژوهش، فناوری و نوآوری جهاددانشگاهی برگزار شد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نیز با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس این نهاد انقلابی و رحیم ممبینی، معاون کل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص پژوهش، فناوری و نوآوری جهاددانشگاهی به مناسبت هفته دولت و طی روزهای هشتم و نهم شهریورماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل سازمان برنامه و بودجه کشور برپا بود.

توانمندی جهاددانشگاهی برای انتقال تکنولوژی در چندین حوزه کلان

پنل تخصصی مدیریت انتقال تکنولوژی و پیوست فناوری محصولات دانش ‌بنیان روز هشتم شهریورماه در حاشیه برگزاری نمایشگاه «گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص فناوری و نوآوری جهاددانشگاهی» با حضور حمیدرضا طیبی، مشاور رئیس جهاددانشگاهی و رئیس پیشین این نهاد و امیرعلی سیف‌الدین، رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

طیبی با بیان اینکه ما در کشور می‌خواهیم هم پیشرفت کنیم، هم اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم و هم انقلابی بمانیم‌، گفت: این‌ها مقولاتی هستند که ارتباط آنها با هم مهم است که چگونه همگی محقق شوند. در طول مدت ۴۲ سال خدمت در جهاد دانشگاهی به این نتیجه رسیده‌ایم هنوز پیشرفت و تحقق اقتصاد دانش بنیان به دغدغه اول کشور تبدیل نشده است.

مشاور رئیس جهاددانشگاهی اعلام کرد:‌ جهاد دانشگاهی می‌تواند در چندین حوزه کلان متولی انتقال تکنولوژی در کشور باشد و از همه ظرفیت‌ها استفاده کند.

برپایی صدمین نشست ستاد مرکزی اربعین

احمد وحیدی، وزیر کشور، روز سه شنبه، هشتم شهریورماه در صدمین نشست ستاد مرکزی اربعین با بیان ابراز خرسندی از اینکه ناآرامی‌های سیاسی عراق با دوراندیشی و عقلانیت مسئولان آن کشور در حال برطرف شدن است، گفت: صرف بازگشایی مرز کافی نیست و تردد از مرزهای زمینی با حصول اطمینان از امنیت زوار برقرار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرز هوایی باز است و هیچ مانعی برای خروج یا ورود به کشور عراق وجود ندارد و امنیت برقرار است، گفت: زائران عتبات عالیات می‌توانند تردد کنند.

وزیر کشور از باز بودن مرزهای زمینی و هوایی عراق خبر داد و گفت: باز بودن مرزها کافی نیست و مردم منتظر حصول اطمینان از شرایط امنیتی و اطلاع‌رسانی مسئولان باشند.

ارائه نتایج طرح سنجش و پایش سند چشم‌انداز ۱۴۰۴

نشست تخصصی ارائه نتایج طرح سنجش و پایش سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران روز هشتم شهریورماه با حضور عبدالرضا حاجیلری، مدیرکل دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاد دانشگاهی، محمد جعفری، رئیس امور اقتصادگران سازمان برنامه و بودجه، عسگری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و داوود دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

دانش جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست اظهار کرد: تهیه چنین گزارش و طرحی فعالیت سختی بود و برای اولین بار به لحاظ کیفی به این موضوع پرداخته شد. در ارتباط با شاخص‌ها باید شاخصی در دست داشته باشیم که برای سایر کشورهای منطقه نیز تولید شود که امر آسانی نیست.

وی افزود: تجربه خیلی خوبی در این زمینه به دست آمد و یکی از نتایج آن این است که طبق شاخص‌های تعریف شده، ایران کشوری است که جدای پیشرفت و یا عدم پیشرفت دارای انحرافات و نوسانات فراوانی در شاخص‌های متعدد است و اینکه چرا این اتفاق رخ داده، از نکاتی است که باید بدان توجه کرد. تحریم و دیگر رخدادهای مختلفی که طی این سال‌ها به وقوع پیوسته، باعث ایجاد این نوسانات شده است. در تهیه طرح سنجش و پایش سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ از روش خبرگانی استفاده شده است.

جمعه/////نمایش دستاوردهای جهاددانشگاهی در سازمان برنامه و بودجه

چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان

نشست خبری چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با حضور حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان روز چهارشنبه ۹ شهریورماه برگزار شد.

تاریخی گفت: در این کنگره که از شنبه ۱۲ شهریور آغاز می‌شود و تا ۱۴ شهریورماه ادامه خواهد داشت، سیاست‌ها و برنامه‌های انجمن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بر همین اساس نیز اولویت‌های سال تحصیلی پیش رو انتخاب می‌شود تا اتحادیه خط‌مشی یکسانی را در پیش‌ گیرد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان طی نشستی خبری عنوان کرد: چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از ۱۲ تا ۱۴ شهریورماه به منظور بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های انجمن برگزار می‌شود.

دوازدهمین آئین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان

مراسم تجلیل از برگزارکنندگان یازدهمین مراسم اهدای تندیس ملی فداکاری روز چهارشنبه نهم شهریورماه با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و نمایندگان سازمان‌های همکار در این رویداد در تهران، محل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

در این مراسم معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن قدردانی از همکاری و همدلی تمامی اعضای عضو انتخاب دانشجویان فداکار کشور گفت: فداکاری بی‌تردید زیباترین جلوه بروز و ظهور از جلوات وجودی انسان است و آنقدر فراگیر است که در همه ادیان و فرهنگ‌ها مورد تقدیس قرار گرفته است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آغاز فرایند برگزاری دوازدهمین آئین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان ایران را اعلام کرد و گفت: مراسم اختتامیه و معرفی دانشجویان برتر فداکار آذرماه سال جاری برپا خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) مسئول کارگروه اخلاق پزشکی شد

دانشگاه بقیه‌الله(عج) در جلسه‌ای با حضور معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه ۱۰ کشور(شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، تربیت مدرس، ارتش، بقیه‌الله، شاهد، علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی، انستیتو پاستور، مؤسسه آموزش عالی طب انتقال خون، مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی) به‌عنوان مسئول کارگروه اخلاق، سلامت معنوی و تعهد حرفه‌ای در آموزش پزشکی کلان منطقه ۱۰ کشور انتخاب و منصوب شد.

مینو اسدزندی، نظریه‌پرداز مدل قلب سلیم که به‌عنوان دبیر کارگروه اخلاق، سلامت معنوی و تعهد حرفه‌ای در آموزش پزشکی در کلان منطقه ۱۰ منصوب شده است، اظهار کرد: امید داریم دانشگاه بقیه‌الله با مشارکت، همکاری و همدلی صمیمانه سایر دانشگاه‌های کلان منطقه ۱۰، بتواند در راستای تحقق برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی مصوب هشتاد و سومین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی کشور قدم مؤثری بردارد.

صیانت از کودکان در فضای مجازی مطالبه‌ای همگانی است

نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه «خانواده و کودک در فضای مجازی» روز هفتم شهریورماه با حضور نمایندگان نهادهای مختلف کشور در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این‌ نشست، حجت‌الاسلام حامد حاجی‌ملامیرزایی، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در رابطه با اهداف نشست و برنامه‌های وزارت ارشاد در حوزه فضای مجازی اظهار کرد: موضوعی که مدتی است در بخش فضای مجازی وزارت ارشاد پیگیری شده و در دستور کار جدی قرار دارد، دغدغه صیانت از کودک و خانواده در فضای مجازی است که به صورت عام و عمومی مطرح است.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: فارغ از آرایش‌های سیاسی در ارتباط با نحوه مدیریت فضای مجازی، همه صاحب نظران در زمینه ضرورت صیانت از کودکان در فضای مجازی همسو هستند.

جمعه/////نمایش دستاوردهای جهاددانشگاهی در سازمان برنامه و بودجه

برگزاری نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه «خانواده و کودک در فضای مجازی»

نشست هم‌اندیشی فعالان حوزه «خانواده و کودک در فضای مجازی» روز هفتم شهریورماه با حضور نمایندگان نهادهای مختلف کشور و به میزبانی مرکز توسعه فرهنگ و هنر فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز با حضور در این نشست طی سخنانی گفت: از دو دهه گذشته ما به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز در شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به زیرساخت‌های موجود در کانون پرورش فکری نهادی برای ارائه اسباب بازی داشتیم اما قوانین و مطالب دو دهه پیش، آن هم با سرعت پیشرفت تکنولوژی و توسعه فضاهای مجازی برای این حوزه کافی نیست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری حوزه نوجوان در کشور رها شده است، از جمله چالش‌های محوری حوزه کودک، نوجوان و خانواده در فضای مجازی را دسترسی راحت و سریع به محتواهای خارجی، منفعل بودن والدین در رفتار مصرف کودک و نوجوان در خانواده و نبود نگاه ارتقای محتوای فرهنگی در محیط‌های یادگیری نام برد.

ارکان تربیت معنوی در روابط خانواده اسلامی

سی و چهارمین پیش‌نشست علمی اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با عنوان «واکاوی ارکان تربیت معنوی در روابط خانواده اسلامی» حضور فریبا علاسوند، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده و حمیدرضا سروریان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد.

این نشست علمی که با دبیری مجید کافی امامی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، دبیر کمیته علمی فقه و حقوق کنفرانس و دبیر علمی انجمن همراه بود، با همکاری انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه‌های علمیه، دانشگاه حضرت معصومه(س)،‌ پژوهشکده زن و خانواده و مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار شد.

کارشناسان در نشست واکاوی ارکان تربیت معنوی در روابط خانواده اسلامی ضمن تشریح علت شکست پروژه‌های تربیتی به تبیین زیرساخت‌ها و ارکان تربیت معنوی پرداخت.

در ابتدای این نشست، فریبا علاسوند، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده طی سخنانی اظهار کرد: بحث من از نظر تربیتی نیست و به عنوان متخصص علوم تربیتی در این جلسه شرکت نکرده‌ام بلکه مبحثی که ارائه می‌دهم، نتیجه سال‌ها مطالعه در حوزه دینی است که شاید در حوزه تربیت دینی باشد و اگر دانش تربیت اسلامی شکل بگیرد، شاید بتوان از مباحث مطرح شده استفاده کرد.

فعال شدن سامانه ثبت درخواست مجوز مراکز تسهیل‌گری ازدواج

نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین عزت‌زمانی، رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی روز ششم شهریورماه با حضور اصحاب رسانه در محل ساختمان شهید نواب سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حجت‌الاسلام عزت‌زمانی طی سخنانی اظهار کرد: دشمن در طول این سال‌ها با وارد کردن ضربه اساسی به خانواده و عناصر آن از نابود کردن جایگاه مادر و نابود کردن روابط عاطفی خانواده تا از بین بردن نسل بشر به دنبال نابودی تمامی اعتقادات و فرهنگ ملل مختلف است.

وی تصریح کرد: طبق قانون، فرهنگ‌سازی موضوع تسهیل ازدواج به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است که با همکاری وزارت ورزش و جوانان به این امر اقدام کند. طبق قانون، وزارت ورزش و جوانان موظف است با تأیید سازمان تبلیغات اسلامی، مجوز مراکز فعال در امر انتخاب همسر را صادر کند. با توجه به جلسات متعددی که در این زمینه برگزار شد، در نهایت سامانه ثبت درخواست مجوز مراکز تسهیل‌گری ازدواج از امروز فعال شد. تمامی افراد و مؤسساتی که قصد دریافت مجوز در این زمینه را دارند می‌توانند از امروز با مراجعه به پایگاه nehzat.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

چالش‌های شکاف نسلی در تربیت معنوی فرزندان

سی و دومین پیش نشست آنلاین اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با همکاری مشترک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی «خاتم» به میزبانی پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع «چالش‌های شکاف نسلی در تربیت معنوی فرزندان» با سخنرانی زهره موسی‌زاده، دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

زهره موسی‌زاده در این نشست به موضوع تربیت معنوی فرزندان و روابط بین نسلی اشاره کرد و گفت: شکاف بین نسلی یک پدیده جهانی است و منحصر به جامعه ایران نیست و تمام جوامع به نوعی با آن درگیر هستند. خانواده به دلیل اینکه اولین نهادی است که در فرآیند جامعه‌پذیری و تعلیم و تربیت کودک اثربخش است و دغدغه فراوانی برای رشد و تعالی فرزند خود دارد به صورت واضح‌تری شکاف نسلی را نشان می‌دهد.

دانشیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه شکاف بین نسلی یک پدیده جهانی است و منحصر به جامعه ایران نیست و تمام جوامع به نوعی با آن درگیر هستند، به تشریح آثار تربیت معنوی بر فرزندان پرداخت.

انتهای پیام
captcha