نقش نمایش‌های غربی در افزایش دشمنی با اسلام
کد خبر: 4077850
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳

نقش نمایش‌های غربی در افزایش دشمنی با اسلام

يک پژوهش که توسط مرکز مبارزه با افراط گرایی الازهر تهيه شد، بر نقش آثار نمایشی جامعه غربی در افزايش اسلام‌هراسی تأکيد کرد.

به گزارش ايکنا به نقل از حرکة التوحيد و الاصلاح، یک پژوهش جدید در الازهر بر نقش آثار نمایشی جامعه غربی در افزايش اسلام‌هراسی و ارائه تصوير منفی از مسلمانان تأکيد کرد.

بر اساس اين پژوهش، از آغاز هزاره جدید، پوشش رسانه‌های غربی از مسائل مربوط به اسلام، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

براساس اين پژوهش که توسط مرکز مبارزه با افراط‌گرایی الازهر در مورد نقش نمایش‌های غربی در افزایش مظاهراسلام‌هراسی تهیه شده است، موضوع ديگر تنها به افزایش مطالب رسانه‌ای درباره اسلام، به‌ویژه رسانه‌ها و سرگرمی‌ها منحصر نمی‌شود، بلکه تنوع شیوه‌های اين رسانه‌ها درباره دین را نيز شامل می‌شود.

در این پژوهش آمده است که رسانه‌ها نقش مهمی در تشدید پدیده اسلام‌هراسی در سراسر جهان دارند. اين امر به دلیل شیوه‌ای است که اين رسانه‌ها در به تصوير کشيدن اسلام و مسلمانان و ارائه آن در قالب کليشه‌ای منفی به کار گرفته‌اند. امری که به تحریف دین و پیروان آن در سال‌های گذشته و به‌ویژه پس از حملات 11 سپتامبر کمک کرده است.

در این پژوهش به برخی از رایج‌ترین کلیشه‌ها، از جمله تصویر یک اسلام‌گرای تندرو که همیشه ایده «جنگ مقدس علیه غرب» را دارد، پرداخته شده است. بدین معنی که خشونت به طور کلی ریشه در شخصیت مسلمانان دارد، بدون اینکه بین اکثریت قریب به اتفاقی که به صلح گرایش دارند و اندک گروه‌های گمراهی که از دین به دروغ  برای توجیه اعمال خشونت آمیز استفاده می کنند، تمايزی قائل شوند.

از جمله نمونه‌هایی که در این پژوهش به آن اشاره شده، شخصیت سعید جراح است که در شش فصل سریال آمریکایی «گمشده» ظاهر شد. وی تنها شخصیت مسلمان در این اثر نمایشی است و در حال استفاده از ابزارهای شکنجه برای گرفتن اطلاعات از زندانیان نشان داده می‌شود.

در این سریال تلاش شده که سعيد جراح، به رغم حضورش در در تیم ضد ترور، فردی خشن نشان داده شود. به این معنی که او تروریست نیست، اما عملکردش دائماً نشان‌دهنده آن است که او فردی خشن و بسیار بی‌رحم است و خشونت بهترین انتخاب او در برخورد با همه مسائل است.

پژوهش الازهر از نهادها و سازمان‌های اجتماعی تخصصی خواسته است تا به ارائه آثار نمایشی که بازتاب تصویر واقعی و تساهل‌آمیز از اسلام و مسلمانان است، اقدام کنند و باورهای غلط پخش شده توسط رسانه‌ را که به دنبال تحریف تصویر اسلام و مسلمانان هستند، اصلاح کنند.

در این تحقیق همچنین بر لزوم ایجاد مفاهیم شهروندی و همزیستی مسالمت‌آمیز برای غلبه بر افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی، اتحاد بین نهادها و شهروندان برای جلوگیری از معرفی آثار نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز در رسانه‌های مختلف، به منظور دستیابی به امنیت و ثبات فکری برای همه جوامع تأکيد شده است.

انتهای پیام
captcha