ارائه طرحی برای حذف چهره‌های تکراری از مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4076427
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
دولتی خبر داد:

ارائه طرحی برای حذف چهره‌های تکراری از مسابقات سراسری قرآن

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن از تهیه طرحی برای جلوگیری از حضور چهره‌های تکراری در رقابت‌ها خبر داد و تصریح کرد: کارهای مطالعاتی این طرح صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود از سال آینده شاهد اجرای آن باشیم.

ارائه طرحی برای حذف چهره‌های تکراری از مسابقات سراسری قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه زنده «افق» قرآن امروز 15 مردادماه با حضور کریم دولتی، مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور و با اجراوکارشناسی جواد نصیری به روی امواج شبکه رادیویی قرآن رفت.

کریم دولتی در ابتدای صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی در مورد آخرین وضعیت مسابقات قرآن کشور پرداخت و گفت: مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن در همه استان‌ها به پایان رسیده و از یکشنبه هفته آینده 23 مردادماه رقابت‌های مرحله استانی آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین رقابت‌ها در استان مازندران برگزار می‌شود، افزود: همچون سنوات گذشته استان‌ها به چند دسته تقسیم شده و در هر دسته تعدادی از استان‌های قوی و متوسط حضور دارند. این کار در بحث استفاده از داوران شرایط را تسهیل خواهد کرد.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با بیان اینکه مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن تا پایان شهریورماه ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: برنامه کلی برگزاری مسابقات در استان‌ها از سوی مرکز اعلام می‌شود، اما تصمیم‌گیری در مورد اینکه رقابت‌ها چه روزهایی برگزار شود بر عهده خود استان‌ها گذاشته شده است.

دولتی در مورد تأثیر سیل‌های اخیر در برگزاری مرحله شهرستانی مسابقات سراسری قرآن اظهار کرد: تا کنون گزارشی مبنی بر تعویق یا تأخیر مسابقات به دلیل بلایای طبیعی نداشته‌ایم و عموم استان‌ها قبل از این اتفاقات مسابقات شهرستانی خود را برگزار کردند.

مشهد؛ میزبان مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن

وی اظهار کرد: مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن امسال به میزبانی استان کرمانشاه برگزار می‌شود، همچنین مرحله نهایی بخش معارفی در استان قم، مرحله نهایی بخش آوایی در استان خوزستان و مرحله نهایی بخش نغمات نیز در استان قزوین برگزار خواهد شد. همچنین مقرر شده است تا مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت مجازی به میزبانی شهر مشهد(محل استقرار داوران مسابقات) برگزار شود. مرحله نهایی این رویداد نیز در تهران برگزار خواهد شد. بر همین اساس امسال برای برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی شش استان کشور را درگیر کرده‌ایم. این روند می‌تواند به اینکه مسابقات از نظر مکانی و زمانی به یک نقطه و یک لحظه از سال مربوط نباشد، کمک کند.

دولتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن و آخرین تغییرات آن بیان کرد: مسابقات معارفی با هدف تحت پوشش قرار دادن جمعیت زیادی از مردم که حضور تخصصی در عرصه قرآن ندارند، برگزار می‌شود. امسال علاوه بر رشته تفسیر عمومی قرآن که سال‌های قبل هم دایر بود، دو رشته تفسیر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز برای اولین بار برنامه‌ریزی شده است. این دو بخش کمک کرد تعداد شرکت‌کنندگان بخش معارفی بیشتر شود. در این سه رشته مجموعاً حدود 20 هزار شرکت‌کننده خواهیم داشت. این رشته‌ها به نوعی خود را با بدنه عمومی مردم همراه کرده است به همین خاطر در تلاش هستیم تا طی سال‌های آینده این کار را در بقاع متبرکه به عنوان یک کار دائمی ادامه دهیم.

وی افزود: این مسابقات در مرحله استانی به صورت آنلاین و مجازی برگزار می‌شود. مرحله کشوری این بخش نیز در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار خواهد شد. مرحله مقدماتی با حضور منتخبان استانی برگزار می‌شود، در این مرحله نیز آزمون به صورت چهارگزینه‌ای است، ولی اگر امتیازات به هم نزدیک باشد، سوال شفاهی نیز در نظر گرفته خواهد شد. نهایتاً مرحله نهایی کشوری هم به صورت حضوری و شفاهی در قم برگزار می‌شود.

افزایش میزان جوایز 

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در مورد میزان جوایز این دوره از مسابقات بیان کرد: در مورد رقم دقیق این جوایز حضور ذهن عددی ندارم اما امسال جوایز نسبت به سال قبل افزایش داشته است، البته میزان جوایز نمی‌تواند زحمات عزیزان شرکت‌کننده را جبران کند، ولی به هر حال تقدیری از این تلاش‌ها برای ایجاد انگیزه بیشتر خواهد بود.

دولتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حضور متمادی برخی افراد در مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: برخی از قاریان و حافظان هستند که سال‌های سال در مسابقات حضور پیدا می‌کنند، اما چون موفق به کسب رتبه اول نمی‌شوند، همیشه در رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنند. همین امر باعث شد تا نوعی ناامیدی در شرکت‌کنندگان دیگر ایجاد شود و افراد جدید با وجود چهره‌های قدیمی دیگر شانسی برای خود جهت موفقیت در مسابقات قائل نباشند.

اختصاص برخی مزایا برای شرکت‌کنندگان قدیمی 

وی افزود: برای رفع این موضوع فرایندی را پیش‌بینی کرده‌ایم، بلکه بتوانیم برای چهره‌های قدیمی‌تر مسابقات یک سری امتیازات و مزایا در نظر بگیریم تا آنها را از مسابقات جدا کنیم و چهره‌های جدید بیشتری شناسایی شوند. در برخی سال‌ها که افراد قدیمی‌تر نتوانسته‌اند در مسابقات حضور پیدا کنند و چهره جدیدی آمده است، شاهد بوده‌ایم که اتفاقاً آن چهره در مسابقات خارجی و داخلی درخشیده است و این نوید را به ما داده است که می‌توان برای این چاره‌ای اندیشید.

دولتی بیان کرد: هنوز در حال پردازش، مطالعه و مشورت در مورد این طرح هستیم. بخشی از راه طی شده و امیدوارم برای دوره چهل و ششم بتوانیم این را به جریان بیندازیم.

تأثیر وضعیت کرونا

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در مورد وضعیت کرونایی و تأثیر آن بر مسابقات بیان کرد: بخشی از مسابقات به صورت کتبی یا مجازی برگزار می‌شود، مرحله کشوری نیز در دو مرحله مقدماتی و نهایی است. در مرحله مقدماتی باز هم مسابقات به صورت ارسال فایل ویدئویی ضبط شده برگزار می‌شود و لذا تنها مرحله نهایی به صورت حضوری برگزار می‌شود که با حضور تعداد کمتری از شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود و حتی اگر وضعیت کرونایی نیز به همین شکل باشد، مشکل چندانی برای برگزاری حضوری نخواهد داشت.

وی افزود: در مسابقات بین‌المللی نیز با توجه به اینکه پیش‌بینی شده بود برخی کشورها هنوز درگیر شرایط کرونایی باشند، تصمیم گرفته شد مرحله مقدماتی به صورت غیر حضوری و مرحله نهایی نیز به صورت حضوری برگزار شود. سال قبل هر دو مرحله مسابقات به صورت غیر حضوری برگزار شد و فقط داوران در ایران حضور یافتند.

گزارش ایکنا حاکی است، دولتی در مورد طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن نیز بیان کرد: این طرح از اوایل دهه 90 از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان اوقاف ابلاغ شد، مقدماتی هم فراهم شد اما اجرای آن در دوره مدیریت آقای «مهدی قره‌شیخلو» صورت گرفت. تا کنون دو دوره این طرح برگزار شده و حدود 490 نفر داور در چهار سطح مختلف سطح‌بندی شده‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: دوره سوم این طرح نیز از شهریورماه کلید خواهد خورد و در مهر ماه نیز شاهد فرایند اجرایی آن خواهیم بود. پیش‌‌بینی می‌شود بعد از دور سوم حداقل تا دو سال نیاز به ساماندهی و ورود داوران جدید نخواهیم داشت.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha