برنامه مالزی برای افزایش صنایع کوچک حلال تا سال 2030
کد خبر: 4073429
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

برنامه مالزی برای افزایش صنایع کوچک حلال تا سال 2030

مالزی قصد دارد تا سال 2030 تعداد شرکت‌های کوچک و متوسط دارای مجوز حلال را تا 50 هزار شرکت افزایش دهد.

صنعت حلال در مالزی

به گزارش ایکنا به نقل از نیو استریت تایمز، سازمان توسعه حلال مالزی (HDC) قصد دارد تعداد شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) فعال در صنعت حلال در این کشور را تا سال 2030 به 50 هزار شرکت افزایش دهد و به آنها کمک کند تا گواهینامه سرمایه‌گذاری در صادرات را دریافت کنند.

خیرالعارفین سحری، مدیر اجرایی HDC گفت: تا به امروز، تنها حدود 10 هزار شرکت کوچک و متوسط، ​​گواهی حلال را از اداره توسعه اسلامی (جاکیم) دریافت کرده‌اند.

وی افزود: HDC متوجه شد که از 10 هزار شرکت دارای گواهی حلال، کمتر از 3000 شرکت قادر به تولید محصولات برای مقاصد صادراتی هستند. تعداد کم مالکیت گواهی حلال در میان کارآفرینان در مالزی، استفاده از فرصت‌های تجاری در خارج از کشور را برای آنها دشوار کرده است.
مدیر اجرایی HDC بیان کرد: هنوز حدود 190 هزار شرکت کوچک و متوسط ​​حلال غیر مجاز در مالزی وجود دارد و سازمان توسعه حلال مالزی (HDC) مأموریت خود را برای ارائه خدمات مشاوره‌ای برای کمک به آنها آغاز کرده است. درهای ما به روی شرکت‌ها باز است تا قبل از مراجعه برای ارسال درخواست، مشاوره‌های لازم را دریافت کنند.

وی ادامه داد: دریافت گواهی حلال به شرکت‌های کوچک و متوسط ​​کمک می‌کند تا فرصت‌های تجاری را گسترش دهند و ارزش افزوده بیشتری داشته باشند.

هنگامی که از او پرسیده شد که چرا شرکت‌ها گواهینامه حلال را دریافت نمی‌کنند گفت که کارآفرینان این تصور را دارند که فرآیند دریافت این گواهی مستلزم هزینه‌های هنگفتی است.

خیرالعارفین ادامه داد: این هزینه بین 400 تا 500 رینگیت است، اما آنها ممکن است برای اطمینان از واجد شرایط بودن گواهینامه نیاز به هزینه بیشتری در این فرآیند داشته باشند. منظور من این است که آنها ممکن است نیاز به ارتقای کارخانه، جایگزینی برخی دستگاه‌های قدیمی و امکانات خود داشته باشند تا استانداردهای خاص تعیین شده توسط جاکیم را برآورده سازند.

وی گفت: با این حال، شرکای راهبردی HDC که شامل مؤسسات مالی می‌شود، می‌توانند با اعطای وام به آنها کمک کنند. به دلیل این روند سخت‌گیرانه است که گواهی‌های حلال صادر شده توسط جاکیم در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده و توسط کشورهای دیگر تأیید شده است.

در همین حال، نورالازلی فرماندار ایالت پاهنگ مالزی گفت این ایالت با استفاده از پارک حلال پاهنگ در منطقه صنعتی گامبانگ به عنوان نقطه کانونی، آماده تبدیل شدن به یک مرکز بین‌المللی غذای حلال است.

او گفت: صنعت غذای حلال با توجه به اکثریت جمعیت مسلمان مالزی یک بازار رو به رشد است و کارآفرینان می‌توانند از امکانات ارائه شده در پارک برای گسترش تجارت خود استفاده کامل کنند.

انتهای پیام
captcha