خنثی‌سازی اقدامات ضد ایرانی رژیم صهیونیستی با توسعه روابط منطقه‌ای و همسایگی + صوت
کد خبر: 4067916
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
سیدرضا میرابیان بیان کرد:

خنثی‌سازی اقدامات ضد ایرانی رژیم صهیونیستی با توسعه روابط منطقه‌ای و همسایگی + صوت

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت با بیان اینکه سیاست توسعه روابط منطقه‌ای و همسایگی، راهبرد اصولی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در کنار این سیاست اصولی، رسیدن به توافق هسته‌ای نیز توطئه‌های رژیم صهیونیستی را ناکام کرده و فضاسازی‌های ضد ایرانی آنها را خنثی می‌کند.

سید رضا میرابیان، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت

سیدرضا میرابیان، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در کویت و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تحولات دیپلماتیک هفته اخیر هم در دوحه و هم از سوی نیروها و بازیگران ضد توافق هسته‌ای به ویژه اقدامات رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه از مخالفت و کارشکنی با مذاکرات هسته‌ای دریغ نکرده و حتی خروج ترامپ از برجام با تحریک و فشار اسرائیلی‌ها انجام گرفت و اخیرا هم صهیونیست‌ها فضاسازی سنگینی را علیه جمهوری اسلامی ایران با این بهانه که ایران به دنبال ترور اتباع اسرائیلی در ترکیه است، ایجاد کردند.

شکست سیاست اسرائیل

وی افزود: دلیل این کار صهیونیست‌ها آن بود که تلاش برخی کشورهای منطقه مانند قطر و برخی کشورهای اروپایی برای احیای مجدد گفت‌وگوهای هسته‌ای خنثی شود حال چه در دوحه یا وین. لذا یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، به طور مستقیم در تماس با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد برقراری مجدد گفت‌وگوها با ایران کار اشتباهی است زیرا ایرانی‌ها می‌خواهند اسرائیلی‌ها را در ترکیه ترور کنند اما بورل پاسخ داد اروپا به دنبال احیای مذاکرات هسته‌ای است.

وی تأکید کرد: براین مبنا می‌توان گفت سیاست صهیونیست‌ها برای به محاق بردن مذاکرات شکست خورد و مذاکرات در دوحه برخلاف میل آنها برگزار شد. البته تلاش‌های اسرائیل برای برهم زدن مذاکرات ادامه‌دار خواهد بود. با این وجود جمهوری اسلامی ایران سیاست راهبردی خود را مبنی بر پایبندی به تعهدات برجامی بدون کوچکترین عقب‌نشینی از مواضع ادامه می‌دهد.

برجام و رابطه با همسایگان

میرابیان درباره تأثیر توافق هسته‌ای بر توسعه روابط همسایگان با ایران به ویژه در حوزه کشورهای خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها به کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرده که روابط دو جانبه و منطقه‌ای با جمهوری اسلامی را به برجام و غیر برجام یا حمایت از آمریکا و رژیم صهیونیستی گره نزنند و با گفت‌وگو و حسن نیت مسائل و اختلافات را حل و فصل کنند اما حداقل مزیت رسیدن به توافق و احیای برجام این است که بهانه‌ها را از برخی کشورهایی که مایل نیستند چنین روابطی میان ایران و کشورهای منطقه ایجاد شود، می‌گیرد و مانع از کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه می‌شود.

میرابیان در خصوص اتخاذ سیاست همسایگی و روابط متوازن دولت سیزدهم و نقش آن در ایجاد یک نوع موازنه راهبردی و افزایش گزینه‌های پیش روی ایران در حوزه روابط بین‌الملل گفت: سیاست گفت‌وگو و نزدیکی با همسایگان سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب بوده و در قانون اساسی هم بیان شده است و اگر کوتاهی هم در این رابطه انجام گرفته از طرف جمهوری اسلامی نبوده است.

وی ابراز کرد:‌ اوج این رویکرد نیز در جریان اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها بود که ایران علیرغم تحمیل جنگ 8 ساله از سوی عراق به کشورمان، این اقدام را تأیید نکرد و علیه صدام وارد عمل نشد. به اعتقاد جمهوری اسلامی این همسایگان هستند که در منطقه باقی خواهند ماند و نیروهای فرامنطقه‌ای بالاخره از ا این منطقه خواهند رفت.

اهداف گفت‌وگوهای اخیر منطقه‌ای

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا بیان کرد: به اعتقاد من سیاست همسایگی ایران در حوزه آسیای مرکزی موفق بوده و در خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس نیز نسبتا با موفقیت همراه بوده که نمونه آن میزبانی قطر از دور جدید مذاکرات و برگزاری دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در عراق بعد از سفر آقای الکاظمی به تهران است که پایبندی و نگاه مبنایی جمهوری اسلامی ایران را به سیاست توسعه روابط با همسایگان نشان می‌دهد.

کد

سفیر اسبق ایران در کویت در پاسخ به این سؤال که آیا دستیابی به توافق هسته‌ای از شدت اقدامات ایذایی و خرابکارانه رژیم صهیونیستی در قالب راهبردهایی مانند «زدن سر اختاپوس» خواهد کاست یا خیر؟، گفت: رژیم صهیونیستی هیچگاه دست بردار نخواهد بود و مبنای جمهوری اسلامی ایران نیز این است که دشمنی، قساوت و ذات خبیث این رژیم پایان‌ناپذیر است و لذا ایران به اقدامات مبنایی و اصولی خود ادامه خواهد داد و از طرفی با گفت‌وگوهای منطقه‌ای از جمله سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه و دیدار با آقای اردوغان و وزیر خارجه ترکیه، خنثی کردن فضاسازی‌های ضد ایرانی رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند. ‌

انتهای پیام
captcha