آخرین خبرها از اعزام کاروان‌های حج و ضرورت‌های سفر اربعین
کد خبر: 4067625
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲

آخرین خبرها از اعزام کاروان‌های حج و ضرورت‌های سفر اربعین

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی گفت: در سال جاری، هزار و ۱۱۱ نفر از استان به سرزمین وحی اعزام شدند.

ابوالفضل نوفرستی، مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی ابوالفضل نوفرستی، مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: زائران استان  امسال در قالب ۹ کاروان شامل ۱۰۶۰ نفر زائر و ۵۱ نفر عوامل اجرایی به حج تمتع اعزام شدند.

وی با بیان اینکه از مجموع زائران حج امسال استان ۵۳۲ نفر خانم و ۵۲۸ نفر آقا هستند، تصریح کرد: از مجموع زائرانی که از استان امسال به حج تمتع اعزام می‌شوند ۵۹۵ نفر مربوط به مرکز استان ۴۶۵ نفر مربوط به سایر شهرستان‌های استان بوده و مسن‌ترین زائر ۶۵ سال و جوانترین زائر استان ۱۶ سال سن دارد.

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی بیان کرد: از مجموع ۹ کاروان اعزامی از زائران استان به سرزمین وحی یک کاروان با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده، مدینه قبل از فرودگاه مشهد مقدس در قالب ۷۸ نفر به سرزمین وحی اعزام شده‌اند.

نوفرستی بیان کرد: تعداد هشت کاروان‌ مدینه بعد در قالب چهار پرواز در تاریخ ششم و هفتم تیرماه از فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند به سرزمین وحی اعزام شدند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون زائران استان با واکسن‌های مورد تأیید عربستان با همکاری جمعیت هلال احمر استان و نماینده هیئت پزشکی حج و زیارت و دانشگاه علوم پزشکی  انجام شد، ادامه داد: با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین پیش ثبت نام زائرین اربعین سال جاری از روز جمعه دهم تیر 1401 مصادف با اول ذی‌الحجه 1443 از ساعت 9 از طریق سامانه سماح  Samah.Haj.ir  آغاز می‌شود.

نوفرستی با بیان اینکه پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی(ع) از تاریخ 10 تیر 1401 تا 31 تیر به مدت 20 روز از طریق سامانه سماح به‌صورت غیر حضوری یا مراجعه به دفاتر و شرکت‌های زیارتی استان انجام می‌شود، ادامه داد: در این مرحله صرفاً پیش ثبت نام انجام می شود و به منزله ثبت نام قطعی نیست.

وی با اشاره به اینکه پیش ثبت‌نام از متقاضیان هیچ‌گونه تعهدی برای سازمان حج و زیارت مبنی بر اعزام نخواهد داشت، تصریح کرد:  نحوه و زمان ثبت نام قطعی متعاقباً از طریق ستاد مرکزی اربعین کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تزریق حداقل دو دوز واکسن کرونا

وی بیان کرد: چنانچه هرگونه محدودیتی از سوی دولت عراق برای تشرف به زیارت اربعین در نظر گرفته شود، نحوه ثبت‌نام قطعی متقاضیان از بین افرادی که پیش ثبت‌نام کرده‌اند تعیین و اعلام خواهد شد.

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نکات و موارد مهم از طریق شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه اطلاع رسانی خواهد شد، بیان کرد: ضرورت دارد عزیزان متقاضی در ثبت شماره تلفن همراه خود در سامانه دقت کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین تزریق حداقل دو دز واکسن کرونا از شرایط تشرف است، افزود: بدیهی است از ثبت نام قطعی متقاضیانی که حداقل دو دوز واکسن را تزریق نکرده باشند، جلوگیری می‌شود؛ لذا از هم‌اکنون متقاضیان باید نسبت به تکمیل مراحل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی یادآور شد: داشتن گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار از تاریخ اعزام الزامی است؛ در صورت لزوم از هم‌اکنون نسبت به دریافت گذرنامه جدید اقدام کنند.

نوفرستی اظهار کرد: با توجه به اینکه براساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین تشرف به زیارت اربعین حسینی منوط به ثبت‌نام در سامانه سماح است، متقاضیان حداکثر تا پایان تیرماه فرصت دارند در سامانه سماح پیش ثبت نام خود را انجام دهند.

چه کسانی نمی‌توانند سفر کنند

وی افزود: طبق نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با توجه به شرایط خاص ایام اربعین بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام، بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند، بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته و بیماران دارای عوارض و علایم قلبی و عروقی ازسفر منع شده‌اند.

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای 250 و بالاتر دارند، بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند، بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند و بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده از ثبت نام خودداری نمایند

نوفرستی بیان کرد: افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر (بالاخص بیماریهای تنفسی، گوارشی و پوستی) هستند و افرادی که تست کرونا آنها مثبت است تا پنج روز اول تست مثبت در صورت عدم وجود علایم حاد نیز منع شده‌اند.

وی یادآور شد: افرادی که دارای بیماری حاد تب‌دار هستند تا حداقل 48 تا 72 ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر، بالاخص بیماری‌های تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد نیز از ثبت نام خودداری کنند؛ همچنین افراد زنان باردار، سالمندان بالای 60 سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده نیز حتی الامکان از تشرف به زیارت اربعین و ثبت‌نام خودداری کنند.

انتهای پیام
captcha