استقبال گروه‌های مدیحه‌سرایی و مشارکت پائین استان‌های برتر
کد خبر: 4067140
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
نگاهی به آمار ثبت‌نام در بخش آوایی و نغماتی مسابقات سراسری قرآن

استقبال گروه‌های مدیحه‌سرایی و مشارکت پائین استان‌های برتر

68 گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن ثبت‌نام کرده‌اند، در حالی که هشت استان هیچ نماینده‌ای در این رشته ندارند و استان‌هایی که نمایندگانشان در دو دوره اخیر رتبه برتر را کسب کرده‌اند، استقبال اندکی از این رشته داشته‌اند.

استقبال 68 گروه مدیحه‌سرایی / مشارکت اندک استان‌های قهرمان دو دوره اخیر

به گزارش ایکنا، طی روزهای گذشته با پایان یافتن فرصت ثبت‌نام بخش آوایی و نغماتی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن (شامل رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 5 جزء، اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم) میزان مشارکت علاقه‌مندان به رقابت‌های قرآنی در این رویداد اعلام شد.

در این دوره از مسابقات در دو بخش آوایی و نغماتی مجموعاً 24027 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. در رشته قرائت تحقیق ۲۵۱۹ نفر ثبت‌‎نام کرده‌اند، همچنین در رشته‌های ترتیل ۵۸۸۳ نفر، حفظ کل قرآن کریم ۱۷۱۰ نفر، حفظ ۲۰ جزء ۲۰۳۴ نفر، حفظ ۱۰ جزء ۳۵۳۲ نفر، حفظ پنج جزء ۴۴۳۸ نفر، رشته اذان ۱۵۸۰ نفر و رشته دعاخوانی نیز ۲۲۶۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

در این گزارش تحلیل کوتاهی از میزان استقبال گروه‌های مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم ارائه خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

علل افول هنر تواشیح کدام است؛ کرونا، زمان‌بندی ثبت‌نام یا مشکلات مبنایی

حاشیه‌سازی هرساله مسابقات تواشیح را پایان دهید


یکی از نکات قابل توجه آمار این دوره از مسابقات، مربوط به رشته تواشیح و ثبت‌نام 68 گروه مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم(تواشیح) برای حضور در مسابقات است، در حالی این تعداد گروه برای حضور در مسابقات سراسری قرآن در رشته مدیحه‌سرایی ثبت‌نام کرده‌اند که تا همین دو سال قبل تعداد گروه‌های ثبت‌نام‌کننده در این رشته به سختی از 10 گروه تجاوز می‌کرد.(این رقم در سال 1399 و چهل و سومین دوره تنها 12 گروه بود.)

کاهش آمار گروه‌‌های تواشیح در آن سال‌ پس از آن صورت گرفت که، آن روزها شاهد شکل‌گیری اعتراضات نسبتاً زیاد گروه‌های تواشیح به برگزارکنندگان مسابقات و بی‌توجهی به تواشیح و مدیحه‌سرایی بودیم. به زعم بسیاری از فعالان حوزه تواشیح آن استقبال اندک یا تحریم مسابقات به خاطر سیاست‌های اشتباه مسئولان برگزارکننده مسابقات در چند سال قبل از آن بوده است.

سیاست‌هایی که تا آستانه تعطیلی این رشته نیز پیش رفت، اما در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و در سال 1401 نه تنها رشته تواشیح به تعطیلی کشیده نشد، بلکه بخش بانوان آن نیز احیاء شد. مطمئناً اگر آمار جزئی مربوط به بخش بانوان و آقایان در رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن اعلام می‌شد، نکات جذاب‌تری از میزان استقبال بانوان از این رشته به دست می‌آمد.

با وجود اینکه رشته تواشیح در این دوره از مسابقات برای دومین سال پیاپی با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است،(ثبت‌نام 80 گروه در سال 1400 و چهل و چهارمین دوره) اما باز هم برخی استان‌ها هستند که موفق به ثبت‌نام هیچ گروهی برای حضور در مسابقات نشده‌اند. بر همین اساس در چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، هشت استان که شامل استان‌های ایلام، خراسان‌جنوبی، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان و مرکزی می‌شود هیچ نماینده‌ای در این دوره از مسابقات ندارند.

همچنین از 9 استان نیز تنها یک گروه تواشیح در مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند. در این رشته، خوزستان که به نوعی مهد تواشیح کشور نیز هست با ثبت‌نام از 9 گروه، بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کننده را دارد و نکته جالب‌تر ثبت‌نام تنها دو گروه از استان تهران در این رشته است. به نظر می‌رسد نباید از بی‌تأثیر بودن فعالیت گروه تواشیح محمد رسول‌الله(ص) در تهران بر روی این موضوع به راحتی عبور کرد.

در این رشته استان‌های خراسان رضوی و یزد هر کدام با هفت گروه و مازندران با شش گروه بعد از خوزستان بیشترین استقبال را از مسابقات داشته‌اند.

در دو دوره اخیر این مسابقات که تنها در بخش آقایان برگزار شده است،‌ به ترتیب گروه‌های نور تهران و حبل‌المتین زنجان، رتبه‌های اول را به دست آورده‌اند. از استان تهران دو گروه و از استان زنجان نیز یک گروه در مسابقات ثبت‌نام کرده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha