تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید مبتنی بر پیوست عدالت باشد
کد خبر: 4066925
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
رئیس‌جمهور در همایش سراسری قوه قضاییه:

تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید مبتنی بر پیوست عدالت باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه براساس امر رهبر معظم انقلاب، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید پیوست عدالت داشته باشد، گفت: پیوست عدالت برای همه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها ضروری است تا ببینیم چقدر به عدالت نزدیکتر شده‌ایم یا از آن فاصله گرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی ها باید مبتنی بر پیوست عدالت باشد

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی صبح امروز، دوشنبه 6 تیرماه، در همایش سراسری قوه قضاییه با گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر، به ویژه شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و یارانش و درود به ارواح مطهر آنها و همچنین شهیدان قدوسی و لاجوردی به تحلیل فاجعه هفتم تیر پرداخت و گفت: جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که چهره‌های برجسته و نمادهای انقلاب را ترور کند.

رئیس جمهور با اشاره به اهانت‌های فراوان منافقین به شهید بهشتی، گفت: این اهانت‌ها به حدی بود که امام راحل فرمودند آنچه بیشتر از شهادت شهید بهشتی من را آزرده می‌کند، مظلومیت اوست. منافقین با تهمت و افترا شروع به تخریب بسیاری از شخصیت‌های برجسته انقلاب کردند و بعد از آن ترور افراد را در دستور کار قرار دادند.

رئیسی بیان کرد: منافقین با شهادت شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی و بسیاری از چهره‌ها در تهران و شهرستان‌ها که نماد انقلاب بودند، می‌خواستند جریان انقلاب به حاشیه رانده و زمینه دوباره استقرار نظام سلطه را در این کشور فراهم کنند. در این جنگ اراده‌ها، خداوند متعال اراده کرد و اراده حق‌طلبان و حق‌خواهان را بر اراده دشمنان پیروز کرد. لعن ابدی بر جریان نفاق باد که هر فتنه‌ای که در این ۴۰ سال در کشور می بینیم رد پای نفاق در آن دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه سعی کرده شیطنت خود در ایران را ادامه دهد، گفت: آنها تاکنون موفق نشده و نمی‌شوند. جریان انقلابی‌ باید مسیر را با دقت بنگرد تا جریان نفوذ نتواند اهداف پلید خود را در این کشور دنبال کند.

رئیسی تأکید کرد: راه شهید بهشتی همواره نورانی است، شخصیت، جامعیت، میراث و معماری ایشان برای دستگاه قضایی و تلاشش برای ساختارسازی نظام مبتنی بر ولایت فقیه که در قانون اساسی جلوه‌گر شده است را از فکر و اندیشه او و خبرگان اول داریم که بسیار تلاش کردند و از این جهت باید قدردان زحمات آنها باشیم و به ارواح مطهر آنها درود بفرستیم.

وی با تشکر صمیمانه از زحمات عزیزان تلاشگر در دستگاه قضایی برای حفظ امنیت، مقابله با فساد و اجرای عدالت در کشور، گفت: بسیاری از دوستان، بی‌نام و مخلصانه در کل کشور تلاش می‌کنند و بنده به عنوان طلبه خدمتگزار و به عنوان کسی که آشنا با کار همکارانم در دستگاه قضایی هستم، قدردان این تلاش‌ها هستم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: همچنین لازم است از همکارانم، به ویژه آقای محسنی اژه‌ای که بیش از ۴۰ سال تجربه کار قضایی دارند و گفتمان حفظ سرمایه اجتماعی ضمن مبارزه با فساد و تلاش برای برقراری عدالت را پیگیری می‌کنند، تشکر کنم. ایشان و سایر همکاران در این دستگاه، با تلاش بسیاری تحقق سند تحول و نیز ارتقای آن را دنبال می‌کنند.

رئیسی با بیان اینکه جامعه را باید بر عدالت بنا کرد، گفت: سنگ زیر بنای جامعه اسلامی بر عقلانیت، معنویت و اخلاق است وروابط اجتماعی باید براساس عدالت تنظیم شود؛ در مجلس قانون عادلانه، در دستگاه اجرایی اجرای عادلانه و در داوری و قضاوت داوری و قضاوت عادلانه باید باشد. قانون عادلانه به دست مجریان عادل می‌تواند اجرا شود تا جامعه برخوردار از عدالت شود.

وی یادآور شد: امروز در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید حتما پیوست عدالت باشد که امر رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی است. پیوست عدالت برای همه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها ضروری است تا ببینیم چقدر به عدالت نزدیکتر شده‌ایم یا از آن فاصله گرفته‌ایم.

رئیس‌جمهور افزود: در فرهنگ دینی ما هیچ موضوعی بعد از توحید به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد. توحید و عدالت، خلقت و عدالت، بعثت و عدالت، امامت و عدالت، فرج و عدالت، انتظار و عدالت، عدالت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و عدالت در اجرا و قانون‌گذاری و قضا نشان از گستردگی و فراگیری عدالت در تمام حوزه‌ها دارد.

رئیسی ابراز کرد: به دنبال این هستم که در جامعه آسیب و بی‌عدالتی نباشد و اگر عزیزی از سر دلسوزی نظاره‌گری می‌کند و اگر کسانی مرتکب فساد شدند حتما قضاوت عادلانه و کیفر آنها در جهت اجرای عدالت در جامعه کمک می‌کند. اجرای عدالت هیچ سازگاری با فقر، فساد و تبعیض ندارد؛ با اجرای عدالت اقتصادی فقر به حاشیه رانده می‌شود و شاهد تبعیضی که جامعه را رنج دهد، نخواهیم بود.

رئیس‌جمهور یکی از وظایف قوه قضاییه را پیشگیری از وقوع جرم خواند و اظهار کرد: هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم مگر اینکه مأموریت او پیشگیری از وقوع جرم باشد و تمام تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در کشور باید مبتنی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و رشد اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان کشور باید نسبت به وقوع فساد حساس باشند، خط قرمز را بی‌استناد سخن گفتن دانست و گفت: وظیفه همه ما پیگیری و اقدام است و رمز موفقیت کشور نیز انسجام تمام نیروهایی است که خدمت می‌کنند؛ انسجام بین قوا، نهادها و نیروهای مسلح ذیل  فرماندهی رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای.

رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری نسبت به آینده و وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور گفت: البته عقب‌ماندگی‌هایی نیز هستیم اما آنچه در مجلس، دولت و قوه قضاییه دنبال می‌شود پیشرفت و عدالت است.

رئیسی تصریح کرد: امروز دردهای مردم باید شنیده شود و نه حق عقبگرد داریم و نه حق درجا زدن. یک راه بیشتر نداریم و آن هم راه پیشرفت و عدالت است و باید با قوت و توکل به خدا و مشارکت مردم و انسجام همه قوا به پیش برویم. لذا بنا داریم در بسیاری از حوزه‌ها بنا به عنوان دولت مردمی، مردم را به طور حقیقی در این رابطه شریک کنیم و از مردم برای انجام کارها کمک بگیریم. در این مسیر پشتیبانی دستگاه قضایی برای پیشرفت کار دولت مؤثر است.

رئیس‌جمهور در ادامه به مشکلات و کمبودهای دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: دولت تلاش می‌کند با اختصاص بودجه بخشی از این کمبودها را جبران کند و در دو مقطع با تخصیص اعتبار  تلاش کردیم گام‌های مقدماتی را برای رفع مشکلات کارکنان دستگاه قضایی برداریم و برای جذب ۱۰ هزار نیروی انسانی مورد درخواست، اجازه داده شد و امسال کار گزینش آنها انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: معتقدم دستگاه قضایی باید نیروی کارآمد و با انگیزه داشته باشد و این انگیزه را یکی در ثبات نیروی انسانی و دوم در ارتباط با مسئله پرداخت‌ها می دانم که این موارد زمینه برای کار اساسی یعنی اجرای عدالت است. همچنین با درخواست رئیس قوه قضاییه به دنبال کاهش هزینه دادرسی و تحقق عدالت هستیم. هزینه‌های دادرسی باید کاهش پیدا کند  و نباید کسی برای گرفتن حق خود، این مشکل را داشته باشد که از کجا هزینه آن را پرداخت کند.

وی در پایان اظهار کرد: در سفرهای استانی شاهد کمبودهایی هستیم که در مصوبات استانی مورد توجه قرار می‌گیرند تا گره کار مردم باز شود و با کمک مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیگیر این امور هستیم. امیدوارم هفته قوه قضاییه برای کشور و نظام گام بلندی برای ارتقا باشد. در هفته دولت بنا دارم جلساتی با مجلس و دستگاه قضایی برگزار کرده و از نظرات آنها بهره‌مند شویم.

انتهای پیام
captcha