10 تیرماه؛ آغاز پیش‌ثبت‌نام اعزام به پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 4066909
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

10 تیرماه؛ آغاز پیش‌ثبت‌نام اعزام به پیاده‌روی اربعین

مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان گفت: پیش‌ثبت‌نام شرکت در پیاده‌روی اربعین از تاریخ 10 تا 31 تیرماه در سامانه سماح انجام می‌شود.

پیاده‌روی اربعین

علیرضا صادقی، مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: با توجه به اینکه شیوع کرونا تا حدودی فروکش کرده است، پیش‌ثبت‌نام پیاده‌روی اربعین از تاریخ 10 تا 31 تیرماه در سامانه سماح انجام می‌شود و ثبت‌نام از میان افرادی صورت می‌گیرد که در بازه زمانی تعیین شده، پیش‌ثبت‌نام را انجام داده باشند.

وی افزود: این پیش‌ثبت‌نام به منزله ثبت‌نام قطعی نیست و سازمان حج و زیارت هیچ تعهدی برای اعزام افرادی که اقدام به پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند، نخواهد داشت، ولی با توجه به لزوم برنامه‌ریزی، این پیش‌ثبت‌نام باید انجام شود.

مدیرکل حج و زیارت استان اصفهان اضافه کرد: اگر دولت عراق محدودیتی برای ورود زائران ایجاد کند، افرادی می‌توانند در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند که پیش‌ثبت‌نام و سپس ثبت‌نام نهایی را انجام داده باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پیام‌های سازمان حج و زیارت و سایر کمیته‌های دست‌اندرکار پیاده‌روی اربعین از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود، افراد باید شماره‌ای را در فرم پیش‌ثبت‌نام درج کنند که قابل دسترسی و در اختیار خود آنها باشد، ضمن اینکه باید حداقل دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و گذرنامه آنها از تاریخ اعزام و عبور از مرز، شش ماه اعتبار داشته باشد.

صادقی تصریح کرد: کسانی که به بیماری‌هایی نظیر دیابت، قلبی و عروقی، سرطان، مشکلات کلیوی و سایر بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا هستند، از پیش‌ثبت‌نام خودداری کنند، چون ارائه خدمات پزشکی به آنها در مسیر پیاده‌روی اربعین امکان‌پذیر نیست. همچنین افرادی که بیماری واگیردار و زمینه‌ای دارند، بالای 60 سال هستند و فشار خون بالا و کنترل نشده دارند، ثبت‌نام نکنند. اگر کسی که به بیماری خاصی مبتلاست، ثبت‌نام انجام دهد و بیماری‌اش را پنهان کند، سازمان حج و زیارت و ستاد مرکزی اربعین از آن اطلاع پیدا نمی‌کنند، ولی خود فرد ممکن است به‌دلیل بیماری‌اش و نبود خدمات با مشکل مواجه شود و چون توصیه‌ها را نادیده گرفته است، نمی‌تواند از این بابت شکایتی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امسال برای ثبت‌نام و اعزام به پیاده‌روی اربعین، سهمیه نیز در نظر گرفته می‌شود، گفت: هنوز مشخص نیست که دولت عراق برای شرکت در پیاده‌روی اربعین، محدودیتی قائل می‌شود یا نه؛ در سال گذشته، دولت مذکور اعلام کرد که 60 هزار نفر می‌توانند در این آیین شرکت کنند، آن هم به‌صورت هوایی، ولی امسال هنوز جزئیات مربوط به این مراسم اعلام نشده است. پیش‌ثبت‌نام برای این صورت می‌گیرد که تعداد متقاضیان مشخص شود و اگر محدودیتی صورت گرفت و تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بیشتر از تعدادی بود که دولت عراق اجازه می‌داد، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده باشد.

انتهای پیام
captcha