اشتغال ۱۸۰۰ مددجوی زندانی در آذربایجان غربی
کد خبر: 4066580
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶

اشتغال ۱۸۰۰ مددجوی زندانی در آذربایجان غربی

مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون یک هزار و 800 نفر از زندانیان استان مشغول به فعالیت بوده و تعدادی از زندانیان در بخش‌های فنی‌حرفه‌ای، قالی‌بافی، خیاطی و منبت‌کاری در کارگاه‌های داخل زندان و مابقی در کارخانه‌های استان و بیرون از زندان مشغول به کار هستند.

مجتبی محمدی، مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، مجتبی محمدی، مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌غربی 4 تیر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: رسالت ما در سازمان زندان‌ها اصلاح و تربیت است و تلاش‌های خوبی در سطح کشور برای اصلاح، تربیت و بازاجتماعی کردن این قشر آسیب‌دیده برای بازگشت آبرومندانه به جامعه صورت گرفته است.

وی افزود: هر ساله در فروردین ماه دستورالعمل و برنامه‌های ابلاغی سازمان در حوزه‌های فرهنگی، تربیتی و اصلاحی به ما ابلاغ می‌شود و یکی از اقدامات شاخصی که در بهمن ماه سال 1400 برگزار شد، تشییع پیکر شهید گمنام در زندان‌های آذربایجان‌غربی بود که اثرات و برکات معنوی بسیار خوبی در روحیه مددجویان، سربازان و کادر زندان‌ها داشت.

محمدی بیان کرد: مراسم شایسته‌‌ای در زندان‌های استان برای این شهید والا مقام برگزار شد و  سایر زندان‌ها نیز متقاضی برگزاری چنین مراسماتی شدند و این امر موجب اثبات روحیه شهیدپروری و ولایت‌مداری مردم آذربایجان‌غربی شده تا جایی که به عنوان استان شاخص در این امر در کل کشور شناخته و معرفی شده است.

وی ادامه داد: همه کارهای فرهنگی در زندان‌های سطح استان متناسب و به فراخور نیاز مددجویان بوده و برای انجام کارهای فرهنگی بیشتر به روحانی و مربیان قرآنی نیاز داریم و در زندان مرکزی استان مربی قرآنی فعالیت می‌کند که قاری بین‌المللی است و در شهرستان‌های اهل سنت هم روحانیون اهل سنت حضور دارند.

مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در طی یک‌سال گذشته هفت نفر به مبلغین استان اضافه شده و نیاز ما بیش از این تعداد است و در تعامل و جلساتی که با مدیر حوزه علمیه، امام‌جمعه ارومیه و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و تبلیغات اسلامی داریم تا از همه ظرفیت‌ها برای اصلاح و تربیت استفاده کنیم تا زمان آزادی زندانی توشه و باری برای بازگشت به آغوش خانواده، اجتماع و برای آخرت داشته باشند.

وی گفت: تاکنون چندین مسابقه قرآنی منطقه‌ای و کشوری بین زندان‌ها برگزار شده و حتی میزبان مسابقات قرآنی زندان استان‌های شمال‌غربی کشور بودیم که طی آن مددجویان بخش نسوان و آقایان رتبه‌های برتر را کسب کردند و در یادواره «عقیق سلیمانی» در کرمان برگزار شد که کارکنان زندان‌های آذربایجان‌غربی لوح تندیس و دیپلم افتخار دریافت کردند.

محمدی عنوان کرد: تاثیر آموزه های قرآنی به قدری بوده است که حتی یک فرد محکوم به اعدام توانسته حافظ قرآن شود و به این صورت تغییرات مثبتی در وی روی داده و این کار صرفا برای رهایی از حکم نبود زیرا برکات و اثرات انس با کلام حق در زندگی فردی و اجتماعی و روحیه شخص مشهود بوده و موجب اصلاح فرد به معنای واقعی می‌شود البته برای آن‌ها تخفیف در انجام مجازات داریم و اگر شخصی محکوم به اعدام بوده به حبس تغییر حکم داده می‌شود.

وی افزود: برای زندانیان در کلاس‌ها، آموزش قرآن انجام می‌شود و آن‌ها در مسیر مستقیم قرار می‌گیرند، مجموعه زندان‌ها تلاش می‌کند زندانیانی که تحولی بنیادین و اصلاح واقعی در آن‌ها صورت می‌گیرد را در زمینه تخفیف مجازات، اعطای مرخصی، حمایت از خانواده مددجویان، مرتفع کردن مشکلات زندگی و معیشتی کمک کند و یک باز اجتماعی دینی، اسلامی، قرآنی، بازگشت آبرومندانه به جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی از اهداف مجموعه زندان‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در سال 1400 برابر آمار اعزام زندانیان به کارگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی برای کار در رتبه دوم کشور قرار گرفتیم که این امر نشان از توجه ویژه به موضوع بسیار مهم اشتغال بوده و یک هزار و 800 نفر از زندانیان استان مشغول به فعالیت بوده و تعدادی از زندانیان در بخش‌های فنی‌حرفه‌ای، قالی‌بافی، خیاطی و منبت‌کاری در کارگاه‌های داخل زندان و مابقی در کارخانه‌های استان و بیرون از زندان مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: خانواده زندانیان در همه موارد مورد توجه بوده و در زمینه مختلف درمانی و معیشتی مورد حمایت قرار می‌گیرند  و در همین راستا، 750 نفر از مددجویان برای گذراندن ادامه حبس خود به زندان باز منتقل شدند که ضمن کار و درآمدزایی، برای اعضای خانواده خود نیز ایجاد اشتغال کرده‌اند و به ازای هر زندانی 50 تا 100 میلیون تومان تسهیلات به کارآفرینان پرداخت می‌شود.

محمدی گفت: صدور پابند الکترونیکی با تایید دو قاضی مستقر در زندان انجام می‌شود و تاکنون 492 زندانی در استان از پابند الکترونیکی استفاده کردند و آذربایجان‌غربی رتبه دوم کشوری را در این رابطه کسب کرده و ارتقای کیفیت اسکان و تغذیه زندانیان از اولویت‌های اداره‌کل است که امسال افزایش 6 هزار متری فضای ورزشی، کارگاه‌های اشتغال‌زایی و اسکان زندانیان به این اولویت‌ها افزوده شده است.

وی اظهار کرد: غربالگری زندانیان از لحاظ بیماری انجام و پرونده سلامت زندانی در بدو ورود انجام می شود و خوشبختانه تاکنون در داخل زندان‌های استان فوتی کرونایی نداشتیم.

 

انتهای پیام
captcha