پیکر عالم دینی مشهور ترکیه تشییع شد + فیلم و عکس
کد خبر: 4066447
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷

پیکر عالم دینی مشهور ترکیه تشییع شد + فیلم و عکس

مراسم تشییع پیکر محمود افندی، عالم دینی مشهور ترکیه روز گذشته با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، مقامات عالی‌رتبه ترکیه، روحانیون طیف‌های مختلف دینی و هزاران نفر از مردم در استانبول برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، هزاران تن از مردم ترکیه پس از اقامه نماز جمعه از مسجد فاتح استانبول بر پیکر عالم ترک، محمود اوسطی عثمان اوغلو معروف به «محمود افندی» را تشییع کردند.

مراسم تشییع پیکر او با حضور گسترده مردم برگزار شد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور نیز در مراسم حضور داشت.  

شیخ محمود افندی در سال 1929 در استان ترابزون ترکیه به دنیا آمد و نزد شیخ تسبیحی‌زاده به تحصیل علوم عربی و فارسی پرداخت. محمود افندی در سال 1954 به امامت مسجد اسماعیل آقا استانبول منصوب و تا زمان بازنشستگی در سال 1996 در آنجا ماندگار شد و در این استان به تدریس و تبلیغ پرداخت.

شیخ محمود افندی، عالم دینی شهیر ترکیه

وی شیخ نقشبندیه در ترکیه بود و پنجشنبه، 2 تیر در سن 93 سالگی در بیمارستانی در استانبول درگذشت. 

شیخ محمود افندی که بود؟

شیخ محمود افندی در سال ۱۹۲۷ میلادی در شهر «اوف» از توابع استان «ترابزون» ترکیه متولد شد. در سن شش سالگی قرآن را حفظ کرد، سپس علوم صرف، نحو و زبان‌های عربی و فارسی را نزد شیخ تسبیحی‌زاده، علم قرائت و تجوید را نزد شیخ محمد رشید عاشق کوتلو افندی و علوم تفسیر، حدیث، کلام، فقه، اصول فقه و بلاغت را نزد شیخ دورسون فوزی افندی فرا گرفت.

شیخ محمود افندی، همچنین شاگرد خلیفه و حقوقدان شیخ علی حیدر افندی بود. [شیخ علی حیدر افندی، رئیس هیئت تألیف سازمان شیخ‌الاسلامی و وزیر دادگستری دولت عثمانی، مؤلف دایره‌المعارف فقهی و حقوقی «دُرر الحُکّام شرح مجله الأحکام العدلیه» و «الإصطلاحات الفقهیه»، متخصص و مفتی مذاهب اربعهٔ اهل‌ سنت‌ و جماعت، مفتی استانبول و رئیس امور دینی جمهوری ترکیه بوده است.]

ایشان از ۱۹۵۴ تا ۱۹۹۶ به‌عنوان امام جماعت مسجد «اسماعیل آغا» در استانبول فعالیت داشت و در این سال‌ها به تدریس و اصلاح و ارشاد مردم مشغول بود.

شیخ محمود افندی در زمان حکومت آتاتورک و در دهه‌های تاریک و پرخفقان پس از آن، که تبلیغ آموزه‌های اسلامی ممنوع بوده و علما نمی‌توانستند آشکارا فعالیت کنند، با اقدامات اصلاح‌گرانه و مبارزات خستگی‌ناپذیر خویش توانست به ارشاد مردم ترکیه بپردازد.

شیخ افندی پس از کودتای 1960 مورد آزار و اذیت‌‌های زیادی قرار گرفت و اداره نظامی وقت او را به تبعید به منطقه اسکی شهیر محکوم کرد، اما این تصمیم اجرا نشد و در سال 1985 به اتهام اینکه سخنرانی‌ها و درس‌های او اصل سکولاریسم دولتی را تهدید می‌کرد به دادگاه امنیت دولتی ارجاع شد اما دادگاه حکم به بی‌گناهی او داد.

حضور رجب طیب اردوغان در مراسم تشییع شیخ افندی

اقامه نماز میت بر پیکر عالم دینی مشهور ترکیه

برگزاری مراسم تشییع پیکر عالم دینی مشهور ترکیه

حضور وسیع مردم در تشییع شیخ افندی در مسجد فاتح استانبولبرگزاری مراسم تشییع پیکر عالم دینی مشهور ترکیه

برگزاری مراسم تشییع پیکر عالم دینی مشهور ترکیه

در ادامه ویدئویی از مراسم تشییع پیکر شیخ محمود افندی در استانبول را مشاهده می‌کنید:

 
انتهای پیام
captcha