توجه به فضائل در دستگاه قضایی رو به افزایش است
کد خبر: 4066273
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
خطیب جمعه تهران:

توجه به فضائل در دستگاه قضایی رو به افزایش است

حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه رشد فضائل در دستگاه قضایی رو به افزایش است، گفت: اخلاقی بودن رئیس قوه و بی تکلف بودن و بدون مقدمه و سرزده وارد مجتمع‌های قضایی و زندانها شدن و با مردم ارتباط مستقیم گرفتن، کار فرهنگی است که البته به تنهایی کفایت نمی‌کند و خود قضات شریف کشور هم نباید خود را تافته جدابافته بدانند.

 

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی امروز 3 تیر، در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به مباحث خطبه‌های اول قبل در خصوص تفسیر سوره «حمد»، درباره آیه «اهدنا الصراط المستقیم» گفت: برای هر حرکتی مبدأ، مسیر و مقصدی است. قرآن کریم همه امور را در حال صیرورت و شدن معرفی کرده و هر چه در عالم موجود است رکود ندارد و متوقف نیست و همه در حال سیر هستند.

وی افزود: مبدأ موجودات خودشان و مقصد نیز کمال شان است و همه کمال‌ها از خداست چون او کمال مطلق است. البته هر متحرکی و هر موجود پویا و بالنده که در حرکت به سوی مقصد است باید خط مستقیم را به عنوان کوتاه‌ترین راه بین مبدأ و مقصد برود. در حرکت به سوی خدا نیز راه راست نزدیک‌ترین راه‌هاست و راه کج به مقصد نمی‌رسد.

صدیقی اظهار کرد: در برخی آیات قرآن، صراط مستقیم مربوط به اعتقادات است که همان دین قویم است؛ دینی که هم خودش سراپاست و هم قوام متدینین است. دین قویم، همان دین حنیف است که هیچ کجی و اعوجاجی ندارد و اسلام چنین دینی است.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: هر کسی در زندگی به کج‌اندیشی و کج‌رفتاری دچار شود از دین خارج شده است زیرا دین ما را به شفافیت و راستی و درستی دعوت می‌کند و هیچ نوع شرکی در آن وجود ندارد. ما هم باید موحد به معنای واقعی کلمه باشیم و از شرک خفی و جلی با تمام مراتبش پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: گناه، عبادت شیطان است و هر کس به فرمان شیاطین انسی و جنی عمل کند عبادت آنها را انجام داده است. نشستن پای سخن شیاطین در شبکه‌های مجازی و لجن‌پراکنی‌های رسانه‌های وابسته به انگلیس و عربستان سعودی در واقع به تعبیر روایات پرستش گویندگان این سخنان شیطانی است.

صدیقی با اشاره به مسئله حجاب به عنوان دستور خدا گفت: برخی اهل غفلت در میان این همه بانوان محجبه هستند که تحت القای شیاطین هستند و تغییر هویت داده‌اند که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی 14 خرداد فرمودند باید از این تغییر هویت جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: دشمنان می‌خواهند سبک زندگی ما را غربی و شیطانی کنند اما ملت ما با این همه شهید با اسلام و قوانین اسلام بیعت کرده‌اند و هرگز خود را در مسیر این شیاطین قرار نخواهند داد.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به فرارسیدن هفته قوه قضاییه و شهادت معمار دستگاه قضایی، شهید بهشتی و 72 خدمتگزار مملکت گفت: شهید بهشتی یکی از متفکران بزرگ تاریخ شیعه، علمای برجسته مجاهد به روز و از بزرگترین شخصیتها در زمینه ایجاد سازمان و تشکیلات و از عناصر کادرساز و دلداده به خدا و خلق خدا و هدایتگر بود.

وی افزود: این شهید نه تنها مظلوم زیست و مظلوم به شهادت رسید، بلکه یکی از جهات مظلومیتش این بود که شناخته نشد و هنوز هم شناخته نشده است. آیت‌الله بهشتی نسبت به بنده طلبه حق پدری دارد و در دوران طلبگی ما در ابعاد مختلف از ما تفقد می‌کرد و ما راهنمایی می‌کرد و کمک‌های مادی و معنوی به ما می‌کرد.

صدیقی اظهار کرد: آیت‌الله بهشتی یک عنصر تحول‌آفرین بود و ایستا نبود و با هر رتبه‌ای از مراتب معنوی و علمی، در مسیر عشق به خدا بود لذا اولین تحول را در حوزه علمیه قم با تأسیس مدرس حقانی کلید زد. واقعاً کار برای خدا می‌کرد و توقع تشویق از احدی نداشت و از ملامت‌ها هم هرگز هراسی در زندگی به خودش راه نداد. او آزاده و موحد بود و دل به خدا داده بود و دل از خدا کنده بود.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: خدا این اشقیا را لعنت کرد که چنین شخصیی را به شهادت رساندند. او فرزند پیغمبر، مجتهد، عالم ربانی و مؤمن خودساخته بود و ظرفیت عظیم مدیریت جهانی، نه مدیریت ایرانی، داشت اما این نعمت را از ما گرفتند. قبل از اینکه ایشان را از ما بگیرند شخصیت او را ترور کردند و جو تبلیغاتی آقای بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، عضو شورای انقلاب، اداره کننده مجلس خبرگان قانون اساسی و رئیس قوه قضاییه را منزوی کردند اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب درباره سردار دل‌ها شهید سلیمانی فرمودند ترس دشمن از شهید سلیمانی بیشتر از سردار سلیمانی زنده است، خون شهید بهشتی هم انقلاب را احیا و بیمه کرد و ایمان مردم را تثبیت کرد و گویا شعاع خون جدش، امام حسین(ع) بود.

وی اظهار کرد: خون او خون هدایتگر، وصل دلها با خدا و افشاگر نفاق و منافقین بود که انقلاب را خالص کرد. سلام و درود خدا به روح بلند شهید بهشتی و همه 72 نفری که با هم به لقای الهی با چهره گلگون رسیدند.

صدیقی درباره هفته قوه قضاییه ابراز کرد: خداوند قانون فرستاده ولی برای اجرای آن میزان لازم است. قوه قضاییه هم نگهبان قانون و هم پاسدار امنیت مردم قانونمدار است و در پیشگیری و درمان نقش دستگاه بهداشت و درمان را دارد. در قدم اول سعی می‌کند در جامعه فضای امنیت، سلامت و هدایت به وجود بیاورد که مردم مبتلا به هنجارشکنی و ایجاد ناامنی و تعدی و تجاوز نشوند و اگر کسی ذیل این قانون و امنیت مرتکب خلافی شد این دستگاه قضایی است که بدون هیچ اغماضی باید با فساد، مفسد و متخلف برخورد قانونی کند.

وی ادامه داد: در دوران آتش فتنه منافقین که آشوبهای خیابانی را در کشور راه انداخته بودند این اقتدار دستگاه قضایی بود که این آتش را خاموش کرد. امروز هم در جریان فتنه و هم در هر جریانی که یک موج پیش می‌آید و مردم را نگران می‌کند، آن کشتی آرام‌بخشی که نمی‌گذارد این امواج به داخل زندگی مردم وارد شود، قوه قضاییه است.

صدیقی بیان کرد: همه رؤسای قوه قضاییه منتخب نایب امام زمان(عج) بودند و رسالت خودشان را ایفا کردند و لیکن در این دو مرحله اخیر دو شخصیت ممتاز، انقلابی، ولایی و جهادی از سوی رهبر معظم انقلاب منصوب شدند و تفاوت آنها با رؤسای سابق این قوه این است که از درون همین قوه بودند و امتحان خود را در سمتهای مختلف داده بودند و از اطلاعات کافی برخوردار بودند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: برنامه 70 صفحه‌ای که حجت‌الاسلام رئیسی تقدیم رهبر معظم انقلاب کردند هم با تحسین ایشان مواجه شد و هم دستور دادند اجرایی شود. آقای رئیسی به من گفتند من بر این قوه مسلط و مطالبه‌گر بودم اما اگر رئیس جمهور شوم بدهکار می‌شوم و دیگران از من مطالبه می‌کنند اما اگر بخواهیم فساد ریشه کن شود باید ببینیم فساد از کجا ناشی می‌شود و نگذاریم فساد به وجود بیاید تا قوه قضاییه با قوه قهریه با فساد برخورد کند لذا با این انگیزه به ریاست جمهوری رفتند و پرچم دستگاه اجرایی را در اختیار گرفتند.

وی افزود: من رئیس فعلی قوه قضاییه را هم از 50 سال قبل می‌شناسم. ایشان شخصیتی متین، معتقد به معنی واقعی کلمه، جهادی، مسلط بر قانون و جریان دستگاه قضایی و مصمم و با عزم و بی‌حاشیه هستند. ایشان به تمام معنا ولایتمدار از روی عقیده، نه سیاسی است که اجرای دستورات ولی فقیه به عنوان نایب امام زمان(عج) را واجب الاجرای الهی می‌داند و از بن دندان به ولایت معتقد است.

صدیقی بیان کرد: ایشان در این شرایط سنی بیش از یک جوان تازه کار، شتاب و تکاپو دارد. امروز مسئولان کشور از جان برای مردم مایه می‌گذارند و عاشقانه خدمت می‌کنند و با همه وجود در عرصه خدمت در حال فداکاری هستند.

وی ادامه داد: ایشان در مبارزه با فساد امتحان خود را داده است و کوتاه نمی‌آید. البته تنها قوه قهریه کاری نمی‌کند بلکه انسجام و همدلی قوا و هم‌افزایی آنها می‌تواند برای ما مدینه فاضله بسازد و در این مبارزه با فساد دستگاه قضایی اولویت دارد که رهبر معظم انقلاب روی این مسئله تأکید کرده‌اند.

صدیقی با بیان اینکه رشد فضائل در دستگاه قضایی رو به افزایش است، گفت: اخلاقی بودن رئیس قوه و بی تکلف بودن و بدون مقدمه و سرزده وارد مجتمع‌های قضایی و زندانها شدن و با مردم ارتباط مستقیم گرفتن، کار فرهنگی است که البته به تنهایی کفایت نمی‌کند و خود قضات شریف کشور هم نباید خود را تافته جدابافته بدانند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند هیچ ملتی را نمی‌توان به قداست یاد کرد تا حق مظلوم و ضعیف از افراد گردن کلفت گرفته شود و به قیمت شخصیت او تمام نشود. مظلوم وقتی وارد محکمه و دادسرا می شود باید احساس عزت کند و احساس کند اینجا چه پناهگاه خوبی است. قضات ما جای امیرالمومنین نشسته‌اند و باید اخلاق و جاذبه خوبی داشته باشند.

وی بیان کرد: اگر قاضی به عدل هم رفتار کند، اما متکبر باشد و طرفین دعوا را تحویل نگیرد، عدالتش ناقص است. قضات علاوه بر قانون دانی، قانونمداری، عدالت به معنی واقعی کلمه، انجام فرائض و پرهیز از محرمات، خداترسی هم داشته باشند. قاضی ای که نمازش بگذرد و به ولایتش اعتنا ندارد، حق قضاوت ندارد. قضات شریف فراوان هستند اما تواضع و اخلاق و احترام گذاشتن به مردم نیز امر بسیار مهمی است.

صدیقی با تسلیت جان باختن تعدادی از مردم افغانستان در حادثه دلخراش زلزله به برادران مسلمان افغانستانی گفت: با دستور رئیس جمهور، هلال احمر با کمکهای متناسب در آنجا حضور دارد ولی یقیناً کافی نیست. مردم عزیز ما در کمک‎های مؤمنانه همیشه شاخص بودند و در این امر هم کوتاهی نمی‌کنند.

خطیب جمعه تهران در پایان با اشاره به مسئله کمبود آب گفت: این مسئله جزو مسائل مشکل‌آفرین کشور است و همه مؤمنین به دستور اسلام باید در مصرف آب و برق صرفه‌جویی کنند.

انتهای پیام
captcha